Knižní recenze: Lokaj a já

Autorka: Valerie Bowman

• Počet stran: 256
  • Rok vydaní: 2021
  • ISBN: 9788024946368
  • Originální název: The Footman and I

Nevinná hra, která se trochu vymkne kontrole.

Hrabě Lucas Kendall nemá o pozornost dam nouzi – mladé ženy a jejich matky široko daleko by ho rády viděly v pozici svého ženicha či zetě. Ovšem jeho právě tento fakt odrazuje a nechce ženu, která o něj má zájem jen kvůli jeho titulu a bohatství.

Se svými přáteli tedy vymyslí na první pohled vtipnou hru – převlečou se za služebnictvo, lokaje a pacholky, aby poznali vdavekchtivé ženy i z jiné stránky. Jedinou ženou, která se k lokaji Lucasovi chová s úctou, je 18letá Frances Whartonová, které o svatbu se zámožným mužem vůbec nejde. Spíš ji zajímá politika, zákony a práva běžných občanů. Její matka s ní však má úplně jiné plány – chce Frances provdat za sira Reginalda, který je sice poměrně starý, ale zachránilo by to jejich rodinnou finanční situaci. Mezi Frances a Lucasem vzniká přitažlivost, které však brání hned několik věcí – Frances zámožnými muži opovrhuje a stále více je rozhodnuta rezignovat a podvolit se vůli své matky. Může mít tento začínající vztah, který je již od začátku opředený lží, nějakou budoucnost?

„Frances vzdychla. Nechtěla se hádat. Máma myslela jen na to, jak jí najít vhodného ženicha, jak obě dcery zajistit do budoucna. I teď jí připomněla, že není až tak vyhledávaná. Přestože byl otec baron, neměla velké věno, a tak během první sezóny seděla většinou u zdi a čekala. Když ji někdo vyzval k tanci, odradila ho řečmi o svých plánech pracovat jako úřednice a přesvědčit parlament, aby změnil zákony.“Valerie Bowman
Lokaj a já - Valerie Bowman - ukázka

Kdo čte historické milostné romány a má už v tomto žánru nějaký ten přehled, dá mi za pravdu, že po čase lehce přijde na to, že mu různé jednotlivé příběhy splývají. Historické romance totiž mají identické prvky a po přečtení několika děl od řady autorů je nesmírně obtížné najít alespoň pár těch, které by něčím vynikaly a staly se zapamatovatelnými.

Kniha Lokaj a já na tuto pozici alespoň aspiruje. Samotná zápletka a nápad Lucase vystupovat jako sluha je sám o sobě originální a přináší do příběhu několik vtipných situací. Tento prvek navíc autorce posloužil jako prostředek ke kritice vysoce postavených lidí tehdejší společnosti. Odlišností je i samotný fakt, že se hlavní hrdinka zajímá o politickou situaci ve své zemi, což se v tehdejší společnosti nesetká s velkým pochopením a respektem.

Obě hlavní postavy nejsou nositeli typických charakterových znaků, které lze zaznamenat u hrdinů historických romancí. Frances mezi ostatními vdavekchtivými slečnami vyniká svým rázným postojem ke sňatku a Lucasovi jde o víc, než jen o zplození dědice. Především mužský hlavní hrdina představuje postavu, kterou čtenář v milostných historických románech najde jen málokdy. V příběhu má on i jeho povaha mnohem větší prostor, než je v těchto románech u mužů zvykem. Dalo by se dokonce říci, že mužská a ženská hlavní postava vystupují v příběhu – co se poskytnutého prostoru týká – rovnocenně.

Přestože se děj odehrává v krátkém časovém horizontu a pouze na jednom místě, neustále se v něm něco děje. I banálnější situace autorka podává zajímavě, takže čtenář nemá pocit, že by některá scéna „jen zbytečně zdržovala“. Kniha Lokaj a já i díky tomu představuje svěží a příjemnou oddechovku, které odpustíte i mírně předvídatelný děj. Navíc jde o kratší příběh, který (pokud máte zrovna čas) dokážete přečíst za jeden večer.

V příběhu vystupují vedlejší postavy, které se v dalších dílech série Klub lokajů dostanou do centra pozornosti. Jde o přátele Lucase, se kterými uzavřel sázku, který z hrabat a baronů vydrží nejdéle v pozici sluhů.

Knihu Lokaj a já si můžete zakoupit zde:

Kniha Lokaj a já je velmi příjemné dílo, které osvěžuje žánr historických romancí. Děj má plynulý spád, nedává čtenáři příležitost k tomu, aby se nudil, a příběh disponuje zajímavými a netypickými hlavními hrdiny. Jedná se o lehkou oddechovku, kterou milovnicím romantických příběhů rozhodně doporučujeme!

• pro milovnice historických romancí
  • pro ty, kteří mají rádi historické milostné romány a hledají příběh, který se liší od stovek dalších v tomto žánru
  • pro ty, kteří hledají lehkou odpočinkovou četbu

• v rámci žánru jde o netypické hlavní hrdiny
  • množství zajímavých a vtipných prvků
  • lehké napětí
  • sympatické postavy
  • děj příběhu si čtenář na dlouho zapamatuje
  • kniha se čte nesmírně rychle

• děj je poměrně předvídatelný a mnoho překvapení na čtenáře nečeká

• hrabě Lucas Kendall
    • Frances Whartonová
    • sir Reginald
  • Prostředí: Londýn, sídlo Claytonových
  • Období: rok 1814, regentské období
  • Série: Klub lokajů
  • Část: 1
  • Žánr: historická romance
  • Pro koho: pro ženy
  • Témata: manželství, dědictví, láska, politika

Bridgertonovi: Šťastně až do smrti - Julia Quinn - cena

Bridgertonovi 9: Šťastně až do smrti

Ale jak to bylo dál? Otázka, kterou si položí v závěru čtení oblíbené série snad každý. A proto Julia Quinnová vyslyšela své věrné čtenáře! Osm sourozenců, různé rodinné vztahy, dcery a synové, neteře a synovci a na vše dohlížející matka rodu – to jsou Bridgertonovi. Co se tedy dělo dál? Četl někdy Simon dopisy svého otce? Stanou se Francesca a Michael rodiči? Musí být konec opravdu koncem? Osm nových „druhých epilogů“ a jeden bonusový příběh…číst více

Svatební plán Sophia Farago - cena

Svatební plán

Frederica, nejstarší dcera zemřelého vikomta z Panswicku, sní o báječné sezoně v Londýně. Jenže její otec zanechal rodině hromadu dluhů a tak, se její matka ve snaze zachránit alespoň rodinnou usedlost, rozhodne vsadit všechno na jedinou kartu. Místo Frederiky má být v Londýně uvedena do společnosti její krásná sestra Penelope a Frederica ji má jen doprovázet coby gardedáma. První pokusy navázat kontakty s vybranou společností…číst více

Tajemství černé orchideje Lucinda Riley

Tajemství černé orchideje

Julia se po tragické havárii, při níž zahynuli její manžel amalý syn, vrací do míst svého dětství. Krajina kolem norfolského panství Wharton Park se pro ni stává útočištěm před okolním světem a vzpomínky na milovaného dědečka, pěstitele orchidejí v panských sklenících, jí dodávají sílu i v okamžicích nejhlubšího zoufalství. Navíc se ve Wharton Parku objevuje nový dědic panství, milý a laskavý muž, který tají podobné šrámy…číst více

Americká spisovatelka Valerie Bowman je autorkou historických romancí, které se odehrávají převážně v regentském období (1795–1837). Debutovala knihou Secrets of a Wedding Night. Je autorkou knižních romantických sérií Secret Brides, Playful Brides a Klub lokajů. Valerie pochází z Illinois. Je nejmladší ze sedmi sester. Vystudovala anglický jazyk a literaturu na Smith Colleges s vedlejším oborem historie. Žije v Jacksonville na Floridě se svou rodinou a psy.

Valerie Bowman – autorka

Poslední aktualizace: 21. 9. 2023