Knižní recenze: Porodní báby z Osvětimi

• Vydavatelství: Kontrast
  • Originální název: The Midwife of Auschwitz
  • Počet stran: 336
  • Rok vydání: 2024
  • ISBN: 9788027714520

Příběh o odvaze a lidskosti, které nedokázala zlomit ani největší nenávist v dějinách…

Annu a Ester už před válkou spojuje jejich poslání – obě se živí jako porodní asistentky. Přestože je Anna křesťanka, nacisté ji označí jako nepřítele Říše a spolu se Židovkou Ester se ocitá v transportu do Osvětimi. V koncentračním táboře v Osvětimi obě začínají pomáhat při porodech. Možná hned na začátku unikly smrti, ale jsou svědky zvěrstev a krutosti, které se ani nedají popsat. Spolu s ostatními zajatci trpí hladem, zimou, nelidským zacházením a pozorují, jak umírají nejen novorozenci, ale i dospělí vězni.

Jednoho dne vtrhnou do porodního baráku příslušníci SS s cílem vzít si všechny světlovlasé novorozence, které zapojí do programu Lebensborn. Některým matkám jsou tak násilně odebrány jejich děti a Anna s Ester vymyslí plán, jak zabránit, aby docházelo k masovému odloučení novorozenců od matek. Konec války a záchrana v podobě osvoboditelů jsou však v nedohlednu…

„Tohle není správne, Bartku. To bychom neměli dělat. Neměli bychom jim jen tak ustupovat. Co kdybychom řekli ne? Co kdybychom prostě všichni povstali a společně se postavili doprostřed ulice, místo abychom chodili sem a tam poslušně v procesí ve jménu zrůdné ideologie, která nás rozoštvává? Poláků je mnohem více než Němců.“Anna Stuart

Kniha hodnověrně zobrazuje celý proces vykořisťování a násilí na Židech, počínaje vytvořením židovského ghetta v polském městě Lodž, přes transport do koncentračního tábora až po krutost, hlad a nelidské podmínky, které v Osvětimi čekají. V jednotlivých kapitolách se střídavě dostávají do pozornosti obě hlavní hrdinky. Jednou je děj soustředěný na Annu, jindy na Ester. Obě mají své vlastní životy, blízké lidi a soukromé problémy, s nimiž do války vstoupily. Čtenáři se tak díky nim naskýtá ucelený obraz dvou rozvětvených rodin, které postihl nešťastný osud.

Kniha je fiktivním příběhem, ale postava Anny je inspirována skutečnou postavou Stanislawou Lesczynskou, která již před válkou působila jako porodní asistentka a následně byla transportována do Osvětimi. Přestože autorka nezaznamenává její život s naprostou přesností, klíčové situace, kterými se Stanislawa zapsala do historie, jsou v knize zmíněny. Příběh zobrazuje její odvahu postavit se velitelům v koncentračních táborech a zachránit co nejvíce novorozenců.

Knihu Porodní báby z Osvětimi si můžete zakoupit zde:

Kromě Anniny postavy je zde zachyceno několik skutečných osobností, především odvážní Židé, a autorka do příběhu zasadila reálné události, které se v Osvětimi, ale i mimo něj, odehrály. V závěru knihy čtenář najde přílohu, ve které je uvedeno, jaké situace a závratné momenty se staly i v realitě. Dílo tak dostává nádech jedinečnosti a i přesto, že není úplnou biografií, lze jej vnímat jako oslavu památky lidí, kteří se nevzdali.

Porodní báby z Osvětimi nabízí skutečně silné a emotivní čtení, a to včetně několika drsných scén – čtenář se stává svědkem bitev, vražd, smrti a nelidského zacházení. Svou roli zde však hraje i láska, která v kontrastu se strašlivými událostmi působí jako hnací motor nejen pro knižní postavy, ale také pro samotného čtenáře. Boj kruté reality se vzpomínkami na milované však nemá jednoznačného vítěze. Na úplném konci možná zvítězí spravedlnost, ale ztráty jsou tak velké, až lze říci, že tento boj prohráli všichni.

Lidskost a nezlomná odvaha se dostávají do kontrastu se zvěrstvy, která na Židy a nepřátele režimu v tomto období historie čekala. Navzdory tíživým událostem se kniha čte nesmírně rychle, děj má plynulý spád a čtenáře nenechá ani na chvíli chladného. Doporučujeme každému, kdo v knihách vyhledává skutečné příběhy, zajímá se o tematiku holocaustu, případně jen chce sáhnout po napínavém a autentickém příběhu, který přečte během dvou večerů.

• pro muže i pro ženy
  • pro každého, kdo vyhledává literaturu z období 2. světové války a holocaustu
  • pokud právě hledáte poutavé a dramatické čtení, které vás pohltí a nepustí do poslední kapitoly

• neustálá dějová gradace
  • napínavá a dramatická četba
  • ve fiktivním příběhu se nachází množství faktů a událostí, které se v realitě skutečně odehrály
  • emotivní příběh, ze kterého místy mrazí
  • každý detail působí autenticky
  • v závěru knihy autorka vysvětluje, jakými postavami se inspirovala

• žádné jsme nenašli

Redakce Ideahunter.cz doporučuje:

Chlapec z osvětimských stájí - Dexter Ford Henry Oster - cena

Chlapec z osvětimských stájí

Autor této knihy se narodil jako Heinz Adolf Oster v Kolíně nad Rýnem a bylo mu pět, když se v roce 1933 dostali nacisté k moci. Šrouby se postupně utahují, rodina se musí přestěhovat do židovského ghetta v Lodži a odtud je jen krůček k transportu do Osvětimi. Tam se chlapci podaří získat práci ve stájích u koní a to mu dodává sílu žít a neztrácet naději ani v nejhorších časech.…číst více

Dívka v pruhovaných šatech - Ellie Midwoodová - cena

Dívka v pruhovaných šatech

Strhující román založený na skutečném příběhu Židovky Heleny Citrónové a nacistického důstojníka Franze Wunsche Německo, rok 1947. Na stole doktora Hoffmana, amerického psychiatra sloužícího v Německu, přistává podivný soudní případ týkající se poválečné denacifikace. Před soud je předvolán bývalý osvětimský dozorce, Franz Dahler. Ten si s sebou bere nečekaného svědka – svou bývalou vězenkyni, která je v současnosti i jeho manželkou…číst více

Zpověď doktora Mengeleho - Christopher Macht - cena

Zpověď doktora Mengeleho

Rozhodoval o životě a smrti vězňů v koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau. Pro své zvrácené experimenty si vybíral zejména ženy a děti, obzvláště ho zajímala dvojčata. Nikdy nebyl dopaden a potrestán, dokonce ani po útěku do Jižní Ameriky, kde ho po letech poznala bývalá vězeňkyně. Své rozhovory s Mengelem si zapisovala, tato kniha je jejich výsledkem..…číst více

Jack Shakespearow je mistr slova. Psaní mu dává křídla. Na křídlech fantazie objevuje nepoznané, z ptačí perspektivy se dívá na svět a popisuje jeho rozmanité barvy, lidi, věci a věcičky tohoto světa. Jelikož se jeho poslední sbírka básní Hladový jako spisovatel moc neprodává, přivydělává si u nás psaním recenzí a blogů. A dělá to opravdu dobře.