Knižní recenze: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Autorka: Jonas Jonasson

• Vydavatelství: Panteon
  • Originální název: Hundraäringen som klev ut genom fönstret och försvann
  • Počet stran: 400
  • ISBN: 9788087697672

Neobyčejný životní příběh obyčejného starce…

Co můžete očekávat od knihy, jejíž název vám na začátku prozradí úplně všechno? Přinejmenším alespoň vzbudí vaši pozornost a zájem, jestli vás její děj přesto dokáže překvapit? Existuje vůbec nějaký stoletý stařík, který touží opustit komfort domova důchodců a naposledy se ještě toulat po světě? Odpověď už asi tušíte. Ano, existuje. A jmenuje se Allan Karlsson.

Allan totiž není typický stoletý dědeček, jak bychom mohli očekávat a tato kniha vám to dokáže. Allan Karlsson je na svůj věk čiperný starý muž, který se v den svých trojciferných narozenin rozhodne vylézt z okna domova důchodců a vydá se na toulky po blízkém okolí. Od této chvíle se stává účastníkem celé řady bizarních náhod a událostí, které dokáže vymyslet jen sám život.

Poté, co omylem ukradne kufr plný peněz patřící zločinecké bandě, se po jeho stopách pouští nejen komisař vyšetřující jeho zmizení, ale také naštvaní členové gangu. Allan se tak v komisařově vyšetřování stane nejprve obětí únosu a později dokonce hlavním podezřelým v případě zmizení a vraždy dalších osob.

Téměř se zdá, že Allan působí jako magnet na podivíny a ještě zvláštnější momenty. V celém příběhu stoletý stařík vystupuje spíše jako pozorovatel. Nikdy se o nic nesnažil a věci se mu jednoduše staly. Jeho životní příběh byl plný momentů, které nám mohou občas připadat velmi málo pravděpodobné, ba až absurdní – od začátku po konec. Allan i přes svůj nezájem o politiku či náboženství dokázal náhodně potkat většinu politických lídrů, historických osob a ne zcela vědomým přičiněním měla jeho osoba velký dopad na mnohé významné události dvacátého století.

Knihu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel si můžete zakoupit zde:

V knize najednou probíhají dvě dějové linie. Dějová linie současnosti je protkána částmi Allanovy minulosti, kterou v některých případech potřebujete znát a její detaily jsou důležité pro objasnění některých částí příběhu probíhajícího teď. Na konci knihy se však obě linie setkají.

Příběh o stoletém staříkovi se čte docela snadno a rychle, ale některé pasáže z jeho minulosti nemusí být pro každého tak zajímavé. Část čtenářů tedy může mít tendenci je přeletět rychleji a spěchat k hlavnímu příběhu. Tuto knížku doporučuji všem, kteří neberou knižní svět příliš vážně a mají chuť se pobavit. Jonas Jonasson napsal inteligentní a zároveň vtipný příběh s potenciálem zaujmout široké spektrum lidí.

• pro čtenáře, kteří mají v oblibě dobrodružné a humorné příběhy
  • pro ty, kteří vyhledávají situační humor

• dvě dějové linie, které se v závěru protnou
  • množství humorných momentů
  • promyšlený příběh plný absurdních situací

• v jistých místech děj mírně stagnuje

Redakce Ideahunter.cz doporučuje knihy:

Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět - Jonas Jonasson - cena

Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět

Pokračování světového bestselleru Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Přesně před rokem utekl stoletý Alan Karlsson z domova důchodců v Malmköpingu. Teď si se svým přítelem Juliem užívá života na Bali. Tedy až do chvíle, než se Julius rozhodne připravit Alanovi oslavu narozenin. Horkovzdušný balon, kterým si chtějí vyrazit, totiž odletí bez pilota a Alan s Juliem se ocitnou na širém moři. A když je zachrání severokorejská loď.…číst více

Sladká pomsta - Jonas Jonasson - cena

Sladká pomsta

Nejlepší pomsta je ušitá na míru! Od autora bestselleru Stoletý stařík. Spoře oděný Masaj v centru Stockholmu, kde mrzne, až praští. Geniální podnikatel prodávající pomstu na klíč. Pár toužící po odplatě. A ten, kterému se chtějí všichni pomstít. Kdo se ještě zamotá do zběsilého víru událostí a jakou roli bude hrát dvojice obrazů nejasné ceny? Jde o skutečná díla, či o padělky? A co s tím má společného papež? Začíná nepředvídatelná jízda napříč.…číst více

Prorokyně a hlupák - Jonas Jonasson - cena

Prorokyně a hlupák

Amatérská švédská astrofyzička Petra spočítala, že 7. září 2011 ve 21.20 zanikne svět. Toto proroctví ji svede dohromady s poněkud jednoduchým Johanem, který umí proměnit obyčejné jídlo v gurmánský zážitek, a s důchodkyní Agnes, která si pod falešným profilem vydělává jako mladá influencerka. Společně se v karavanu vydávají do Říma, kde hodlají svůj zbývající čas využít na maximum. Jak už to ale bývá, nic nejde podle plánu.…číst více

Jack Shakespearow je mistr slova. Psaní mu dává křídla. Na křídlech fantazie objevuje nepoznané, z ptačí perspektivy se dívá na svět a popisuje jeho rozmanité barvy, lidi, věci a věcičky tohoto světa. Jelikož se jeho poslední sbírka básní Hladový jako spisovatel moc neprodává, přivydělává si u nás psaním recenzí a blogů. A dělá to opravdu dobře.