Recenzent: Janka Bitalová

• Recenzent knihu četl: 3 hod
  • Rok vydání: 2014
  • Počet stran: 224
  • ISBN: 978-80-87343-38-8

Knihu najdete v e-shopu:

Příběh z Auschwitzu

Dině Gottliebové, narozené v Brně, se nedá upřít výtvarný talent, jenže zuří druhá světová válka a mladá malířka se dostává nejprve do Terezína a pak na místo, které mnozí, co jím prošli, označují za pravé peklo na Zemi –⁠ tedy do Osvětimi-Birkenau.

Spolu s maminkou je umístěna do tzv. Terezínského rodinného tábora, v němž panují alespoň o trochu lepší podmínky než ve zbytku tábora. Jenže, aniž by to zde uvěznění lidé tušili, mají životy ohraničené lhůtou šesti měsíců. Po jejím uplynutí většina z nich zemře v plynové komoře. Dina je výjimkou, protože její um neunikne ani nacistům, a to včetně nechvalně proslulého Josefa Mengeleho.

Co pro muže, který provádí pokusy na dětech i dospělých, musí malovat? A proč se Dina bude celý život obávat, že jí ublíží? To všechno a ještě mnohem víc se v knize Akvarely pro Mengeleho dozvíte…

„Když jsem pracovala v cikánském táboře, nemusela jsem stát na apelech, nemusela jsem kromě malování dělat nic jiného. Když šel Mengele na oběd, také mi přinesl něco k jídlu. To byla jediná doba, kdy jsem se v Osvětimi cítila jako člověk. Malovala jsem pomalu.“Lidia Ostałowska
Akvarely pro Mengeleho, Lidia Ostałowska - knižní recenze

Kniha je vyprávěním, jež místy doplňují citace Diny Gottliebové z rozhovorů, které poskytla po válce, i přímé řeči odvozené ze svědectví nebo událostí. Popisuje přitom nejen životní příběh malířky, ale přináší také vhled do historického období, kdy byla potlačena základní lidská práva a docházelo k neodpustitelným masovým vraždám nevinných lidí. Dinin příběh je zasazen do dobových událostí, a v některých pasážích dokonce ustupuje do pozadí, aby se čtenáři dostalo kompletního kontextu doby, v níž se odehrává. Příkladem za všechny může být část popisující osvětimský cikánský tábor, který si „anděl smrti“ Mengele udržoval, protože se snažil vytvořit knihu o Romech z různých zemí, kde by zachytil jejich odlišnosti i podobnosti.

Zajímavým prvkem, který byste pravděpodobně v této knize nečekali, je motiv Sněhurky a sedmi trpaslíků. Tato pohádka slavné společnosti Walta Disneyho se prolíná celým příběhem a v Dinině životě sehrála zajímavou roli. Jako dívka si několikrát z oděvu sundala žlutou hvězdu, aby mohla snímek zhlédnout v biografu, protože obdivovala jeho zpracování. Jen o pár let později malovala slavné postavičky na stěnu jednoho z baráků v Osvětimi, aby potěšila vězněné děti, a kruh se uzavřel po válce, kdy se provdala za amerického animátora Arta Babbitta, který se na vzniku animované Sněhurky podílel.

výkup kníh online

Kniha Akvarely pro Mengeleho se pohybuje mezi žánry, díky čemuž zaujme čtenáře, kteří chtějí poznat životní osudy zajímavé osobnosti i nahlédnout do tragické doby. Tím pravým ořechovým možná nebude pro ty, co hledají klasický román.

• pro muže i ženy,
  • pro čtenáře, které zajímají poutavé životní příběhy,
  • těm, co se zajímají o druhou světovou válku.

• příběh, který se skutečně stal,
  • pohled do fungování odboje,
  • styl vyprávění přímo zúčastněné osoby vtáhne do děje.

• místy je složitější se v událostech vyznat,
  • k ději je dobré mít alespoň základní historické znalosti ze 40. až 70. let.

Mengeleho děvče - Viola Stern Fischerová - cena

Mengeleho děvče

Skutečné osudy mladé židovské Slovenky, která byla svědkem nejhorších osvětimských hrůz. Kniha popisuje její život v prvorepublikovém Lučenci, anexi Maďarskem a stále se zhoršující situaci Židů. Nakonec je Viola se svou rodinou poslána na transport. Na rozdíl od jejích příbuzných si jí všimne nechvalně známý dr. Mengele a Viola se stává jedním z jeho „děvčat“ – skupiny žen a dívek, na kterých byly prováděny nejrůznější experimenty. Její vítězství…číst více

Byla jsem doktorkou v Osvětimi - Gisella Perlová - cena

Byla jsem doktorkou v Osvětimi

Vzpomínky doktorky Giselly Perlové byly jedny z prvních, které vůbec vyšly, a to pouhé tři roky po osvobození. Lze je považovat za nejdojemnější svědectví přeživších i zavražděných z ženského tábora v Osvětimi-Březince. Pohled doktorky Perlové na události vOsvětimi není jen ryze osobní, ale vypráví také o ostatních vězních, dozorcích či nacistických funkcionářích. Jako gynekolog a porodník působila v takzvané.…číst více

Nemohu odpustit - Utekl jsem z Osvětimi - Alan Bestic, Rudolf Vrba - cena

Nemohu odpustit – Utekl jsem z Osvětimi

7. dubna 1944 Poplachové sirény oznamují útek dvou slovenských vězňů z přísně střeženého tábora v nacistickém Německu. Rudolfu Vrbovi a Alfredu Wetzlerovi se podařilo uprchnout a překonali vzdálenost 160 kilometru, aby světu podali první realistický a přesný popis toho, co se děje v Osvětimi. O událostech v tomto koncentračním tábore do té doby kolovaly jen nepotvrzené fámy. Jejich Zpráva, nejprve publikovaná ve Švýcarsku a poté.…číst více

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.