Knižní recenze: Babička pozdravuje a omlouvá se

• Překlad: Jitka Herčíková
  • Původní název: Min mormor hälsar och säger förlåt
  • Recenzent knihu četl: 8 hod. 35 min.
  • Počet stran: 424

Když má příběh vyšší cenu než cokoli jiného

Plavat s proudem, nevyčuhovat z davu, nešokovat svými názory… I to se dnes ve světě nosí. Jak se cítí lidé, kteří jsou jiní? Odkud berou odvahu vykročit vpravo, i když dav pokračuje pořád rovně?

Elsa má babičku, babička má Elsu. Obě jsou tak trochu jiné, tedy víc než trochu. Sedmiletá Elsa je na svůj věk pořádně vyspělá, všemu rozumí a pokud se náhodou najde něco, v čem má mezery, doplní si poznatky na internetu. Její babička, bývalá lékařka na chirurgii, dnes jezdí bez řidičského průkazu a vůbec se nebojí vyvolat kolem sebe menší katastrofu. Jejich vztah jim může závidět každý kolem, možná i proto, že je utužován výlety do světa fantazie, země Miamas. Nic však netrvá věčně, babičku z tohoto světa vyžene vážné onemocnění, a Elsa tak přichází o skvělou parťačku. Myslíte si, že tím všechno končí? Právě naopak… Mnoho věcí teprve začíná. Babička Else zanechala několik dopisů, které má její vnučka předat sousedům. Postupem času se však Elsa o babičce dozvídá zvláštní skutečnosti, a proto doufá, že poslední omluvný dopis bude věnován jí. Před tím má ale spoustu práce s roznášením odkazů pro jiné.

Babička pozdravuje a omlouvá se – ukázka
Ani jedna z nich nezaslechla Monstrum. Neviděli, jak zvedl obálku. Najednou si však Elsa v bezpečí maminčina objetí uvědomila, proč obrova slova zněla tak podivně a nepochopitelně. Monstrum je totiž vyřklo v babiččině a její tajné řeči. Člověk může milovat svou babičku dlouhá léta, přestože o ní ve skutečnosti neví nic.Fredrik Backman

Fredrick Backman překvapil čtenářskou veřejnost společenským románem Muž jménem Ove. Zatímco v tomto příběhu dominoval smutek a humor byl skryt pod nánosy citlivých situací, tady je to přesně naopak. Absurdnost některých skutečností sice zpočátku působí humorně, ale pod jejich tíhou lze velmi rychle najít smutek a nostalgii.

V centru pozornosti je postava Elsy, a přestože je vypravěč nezávislý, po čase lze zjistit, že je Else mírně nakloněný a čtenářům zprostředkuje realitu její optikou. Dětský, upřímný a ničím neovlivnitelný pohled na svět tak publiku dává prostor k tomu, aby nové souvislosti objevovalo samo, bez pomoci autora či vypravěče. Nastává zde tedy docela zajímavý jev – každý si příběh vytvoří po svém, podle vlastních zásad a představ.

Slovo realita zde také nabírá osobité kontury. Příběh je zasazen do světa fantazie, která nemá jasné ohraničení, a místy přetéká „přes okraje“ svého prostoru. Umocňuje se tak jakýsi nádech pohádky, který je o několik kapitol dále zmírněn pasážemi vyznívajícími reálně a zcela běžně. Tyto části se však pravidelně střídají a ještě pravidelněji nacházejí společný průnik.

Fredrik Backman – autor

Fredrik Backman – autor

Knihu Babička pozdravuje a omlouvá se si můžete zakoupit zde:

Hezkých myšlenek je v textu více než dost. Lze je nalézt už v úvodu, kdy čtenář zná pouze Elsu a její blízké okolí. Ztráta blízkého člověka, snaha zamaskovat vážné věci směšnými příhodami, jinakost v kolektivu, šikana… Postupně Elsa poznává adresáty babiččiných listů a každý z nich disponuje vlastním příběhem, nad kterým se lze zamyslet. Smutek se odráží v každém mikropříběhu, ale autor ho, naštěstí, vyvažuje nevtíravým humorem. Každá emoce, kterou v textu čtenář postřehne, působí dojmem nefalšovanosti. Autor se nesnižuje ke klišé prvkům a dokáže publikum zaplavit city i bez toho, aby vyvíjel zbytečný nátlak.

Nakonec totiž babička řekla i toto: ,Marcel, nepřeji si, aby se Elsa dozvěděla, že umírám, protože sedmiletá děcka si zaslouží superhrdiny. Se superschopností nikdy neonemocnět rakovinou.Fredrik Backman

Babička pozdravuje a omlouvá se je kniha, kterou každý pochopí po svém. Případně si v ní všimne detailů, které jsou mu blízké a právě ty ovlivní jeho celkové vnímání příběhu. Je to laskavý, trpce vtipný příběh o životních chybách, důležitých rozhodnutích, omylech, které lze napravit, a snaze zkrášlit někomu svět. Být jiný vůbec není špatné. Je to záruka, že na vás nikdo nezapomene.

• realita se prolíná s fantazií
  • citlivý, laskavý a nezapomenutelný příběh
  • množství krásných myšlenek
  • příběh dokáže vyvolat pravé a nenásilné emoce
  • na malém prostoru se setkává několik lidských osudů

• pro čtenáře, kteří se zamilovali do předchozího titulu Muž jménem Ove
  • pro ty, kteří umí číst mezi řádky
  • pro všechny věkové kategorie

• pro čtenáře, kteří neradi při čtení zapojují fantazii
  • pro ty, kteří hledají oddechovku, při které by vůbec nemuseli přemýšlet

Životní terno

Je noc před Štědrým dnem a nemocniční chodbou kráčí žena v šedém, aby si odvedla jednoho z nás. Má s sebou desky se jmény nás všech: pětileté holčičky trpící rakovinou, která maluje svou oblíbenou židličku na červeno, dvacetiletého mladíka leštícího pivní sklenici v milované hospodě, pětačtyřicetiletého muže, který uhání tmou v drahém autě a hledá, do čeho by narazil. Někdo z nás dnes přijde o život, pokud se někdo jiný dobrovolně nevzdá toho.…číst více

Vítězové - Fredrik Backman - cena

Vítězové

Završení trilogie z hokejového městečka Medvědín. Od událostí, o nichž nikdo nechce mluvit, uběhly dva roky. Všichni se snažíme posunout dál, jenže cosi v tomhle lese to člověku nikdy úplně nedovolí. Jsme město se smutkem v srdci a násilí zde visí ve vzduchu, máme rádi pohádky s dobrým koncem, ale vlastně jsme tušili, že tahle mezi ně nepatří. Tentokrát to začíná vichřicí a končí střelbou. Někdo, kdo byl dlouho pryč, se vrací domů. Někdo nás opouští navždy…číst více

A každé ráno je cesta domů delší a delší - Fredrik Backman - cena

A každé ráno je cesta domů delší a delší

Malý Noah s dědou chodí sedávat na lavičku a povídají si. Pod lavičkou rostou hyacinty, stejné, jaké děda kdysi pěstoval pro babičku. Děda s Noahem si můžou povídat úplně o všem. O všech otázkách spojených se životem a vesmírem, závažných i nicotných. Při rozhovorech s vnukem si děda vždycky vzpomene, jak se zamiloval do babičky a jak o ni ve stáří přišel. Zatím ji pořád vidí před sebou a děsí se dne.…číst více

1. Wikipedie: Fredrik Backman, Img – Fredrik Backman