Bábovky Radka Třeštíková – knižní recenze @ideahunter.cz

Knižní recenze: Bábovky

Autor: Radka Třeštíková

• Vydavatelství: Motto
  • Počet stran: 328
  • Rok vydání: 2016

12 vtipně-smutných osudů pod jednou knižní střechou…

Jak vnímá milenka manželku a manželka milenku? Jaké pocity navštěvují duši teenagerky, která sice žije v blahobytu, ale chybí jí zájem ze strany rodičů? Dokáže matka rozchodit informaci, že její syn je gay? A co prožívá mladá žena, která se vzdala svého dítěte? A jak se vypořádat s pocitem, že nám na světě už nezbývá moc času? Přesně tyto otázky samovolně vyplývají z vtipně-melancholického příběhu Bábovky.

12 měsíců, 12 kapitol a 12 žen, jejichž životy jsou propojeny, někdy více, jindy méně, i když to tak na první pohled vůbec nevypadá. Ale svět je docela malý a tato kniha je toho důkazem. Odhaluje čtenářům mikrosvěty jednotlivých postav, které se musí popasovat s naprosto všedním problémem – vlastním životem. Každá z nich se totiž dostala do pozice, se kterou v koutku duše není spokojena. Zatímco jednu trápí finanční otázka, druhá se zamýšlí nad křehkostí bytí, třetí řeší samotu a čtvrtá… To by bylo na dlouho. Tak či tak, v této sbírce příběhů elegantně splývajících do jednoho působivého celku lze nalézt radost z příchodu nového života i smutek nad jeho zánikem. Samotu, snahu naplnit očekávání jiných, nevěru, lásku, žárlivost, pocit viny, mládí i stáří…

„Žádné miluju tě nebo aspoň mám tě rád, stal se ze mě obyčejný párek v rohlíku dole v přízemí za deset korun. Martin si dá rovnou dva, já žádný, protože mě chuť na všechno přešla už u papírových krabic, ale tu fialovou gladiolu, co mi dal, tu si chci nechat, snad že se mi bude hodit k prostíraní, snad právě proto, jenže ji nakonec zapomenu v té tašce se svíčkami, tak nic, tak třeba příště.“Radka Třeštíková

Po přečtení knihy se to bude ve čtenáři hemžit množstvím pocitů a myšlenek. V první řadě se zamyslí nad tím, jak je možné, že se autorce podařilo s lehkostí vymyslet 12 mini příběhů, které na úplném konci knihy dokázaly vytvořit půvabný a ladný celek, aniž by alespoň jedna část nevyznívala afektovaně či strojeně. A hned potom bude přemýšlet nad tím, jestli byla kniha vtipná, nebo smutná…

A právě tady se autorčin talent projeví nejvýrazněji. Dokázala podat osobní tragédie postav vtipně, trefně a s nadhledem. I pasáže, které by si v jiném díle zasloužily lítost či dokonce slzy, zde působily humorně, ale přesto byla zachována jejich vážnost. Kontrast stylu psaní a obsahu je tak specifický, že se již po několika stranách stává rozpoznatelným prvkem a humor se na čtenáře vynoří i v momentech, kdy by to vůbec nečekal. Autorka totiž umí vytvořit vtipnou scénu bez ohledu na to, zda se postavy nachází v bizarní, nebo zcela běžné situaci. Celkovému dojmu napomáhá i její specifický rukopis – mnohdy jde o extrémně dlouhá souvětí, která jsou však podána srozumitelně a jasně.

Každá kapitola zachycuje život jedné z postav, a to z pohledu první osoby. V jejím příběhu však čtenář zároveň hlouběji poznává i ty vlastnosti, které se do centra dění dostávají až o několik kapitol později, a tak stále objevuje další a další strany mince, až má na konci pocit, že tentokrát má mince stran rovnou dvanáct. V jednotlivých kapitolách se vždy znenadání vynoří souvislost, která opět vytvoří novou spojovací linii mezi charaktery a zároveň čtenářům ukáže i pohled na jednu a tutéž problematiku z druhé strany.

„Proč jsem si je vlastně koupila? Proč věřím prodavačce, která má permanentní make-up a místo obuv říká botičky? Proč si v životě tak často ubližuju? Opakuju stejné chyby a pak se upřímně divím, že to znovu bolí úplně stejně, ale neumím z toho kolotoče vystoupit, jednoduše proto, že ještě nechci. Připlácím si za další jízdu a potom zvracím.“Radka Třeštíková

I když se jedná o oddechový kousek, není na škodu, pokud čtenář vstřebává detaily a pamatuje si základní vztahové vazby. Sníží tím riziko, že bude mít v ději, zejména ve druhé polovině knihy, trochu nepořádek. Vyprávění postav navíc není chronologické, prolíná se zde přítomnost s retrospektivou, a přestože jsou tyto pasáže od sebe zřetelně odděleny, je třeba si sem tam ujasnit, kde se právě čtenář nachází.

Knihu Bábovky si můžete zakoupit zde:

Bábovky jsou ukázkovým příkladem toho, že i oddechovky mohou být výjimečné. Formou i obsahem, pointou i atmosférou. Pokud hledáte netradiční, nepředvídatelný a zároveň stále nenáročný kousek, Bábovky si nenechte utéct před nosem. Kromě jiného se budete po celou dobu zamýšlet i nad tím, proč kniha nese tento název. Je v tom jakási symbolika, nebo ne?

Komu doporučujeme:

• náročnějším čtenářům oddechovek
  • těm, kteří viděli film Bábovky a chtějí si rozšířit „vědomosti“ o jednotlivých postavách

• specifický autorčin rukopis
  • autentické zobrazení pocitů hlavních postav
  • smutek se prolíná s originálním humorem
  • brilantní propletení osudů jednotlivých postav
  • oddechovka pro náročnější čtenáře

• pokud neradi hledáte v příbězích skryté pocity, tuto knihu neuchopíte jako celek
  • množství postav a jejich propojení mohou někomu připadat chaotické

Knihy od Radky Třeštíkové

Foukneš do pěny

Sbalte si do tašky všechna svoje trápení, úzkosti, zmatek, křivdy, nevyřčená slova a nevyřešené záležitosti a vydejte se spolu s hlavní hrdinkou na svoji vlastní cestu. Kniha nejprodávanější české autorky současnosti vás ve svému příběhu vezme až na konec světa…číst více

To prší moře Radka Třeštíková cena

To prší moře

Hančin svět naruší poprvé nečekaný rozvod jejích rodičů a střídavá péče, o níž rozhodne soud. V otcově nové rodině se setká s Alešem, synem otcovy ženy. Měla by ho považovat za bratra, ale ona se do něj zamiluje. Nešťastně, protože Aleš v ní vidí především sestru. Jenže to není jediný Hančin problém. Nejdřív otcova a potom i matčina smrt ji zcela vykolejí a Hanka obtížně hledá způsob, jak se se vším vyrovnat, hledá někoho…číst více

Dobře mi tak

Sebestředný a bezohledný malíř Boris se rozvádí se svou ženou a stěhuje se ze společného bytu ke kamarádu Viktorovi. Tento životní zlom ho nutí zamyslet se nad sebou samým a bilancovat. Boris si postupně uvědomuje všechny svoje selhání a poněkud neohrabaně se pokouší napravit chyby. Hledá cestu zpět ke svému dospělému synovi, minulost se mu ale vrací jako bumerang. V té chvíli mu navíc zkříží cestu…číst více

Radka Třeštíková je česká autorka žijící v Praze. Má dvě děti a o strasti běžného života se se svými sledujícími dělí na svém instagramovém profilu. Mezi její další díla patří Dobře mi tak, To prší moře, Veselí, Foukneš do pěny nebo Osm. Kniha Bábovky vyšla i v překladu do slovenštiny, ale doporučujeme vám přečíst ji v češtině. K dispozici je také filmová adaptace Bábovek, která zachycuje vybrané ženské osudy. Zhlédnout ji můžete například na streamovací službě Voyo.

radka treštíková autorka

Radka Treštíková autorka