Knižní recenze: Byt v Paříži

• Recenzent knihu četl: 6-7 hodin
  • Počet stran: 400
  • Rok vydání: 2023
  • ISBN: 9788027711840
  • Originální název: The Paris Apartment

Bytový dům, ve kterém nelze věřit opravdu nikomu…

Jess přichází do Paříže za svým nevlastním bratrem Benem, který už odmala vede úplně jiný život než ona. Přestože jí jen před pár hodinami prostřednictvím hlasové zprávy slíbil, že jí přijde otevřít dveře, nestane se tak. Do brány uzavřeného bytového domu se Jess musí hodnou chvíli dobývat a než se jí podaří dostat se dovnitř, má tu čest poznat nevraživost několika Benových sousedů.

Jeho byt na 3. patře nakonec najde prázdný, pár neobvyklých drobností jí udeří do očí a sousedé se chovají více než zvláštně… Od první chvíle tuší, že je v luxusním komplexu nechtěným hostům.

Byl jím i Ben? Nebo se jako novinář věnoval tématu, které někomu vadilo? Čím více Jess pátrá, tím více nejasností objevuje. Zjišťuje, že sousedé nejsou žádná neviňátka a že Ben přece jen pracoval na textu, jehož zveřejnění by mohlo být pro řadu lidí hrozbou. Nyní je však ohrožena ona…

„V okně nade mnou se rozsvítí světlo. Podívám se tam a spatřím tmavou postavu, siluetu hlavy a ramen. Ben? Ben by mi určitě zamával. Vím, že pouliční lampa mě osvětluje. Postava v okně se však ani nehne. Nevidím jí do tváře a nevím, jestli jde o muže nebo ženu. Vím však, že mě sleduje. Určitě mě sleduje. Předpokládám, že se starým kufrem, který se otevírá i přes obmotaný provaz, vypadám uboze a vidět, že nejsem odsud. Mám z toho zvláštní pocit – ten člověk mě vidí, ale já jeho ne.“Lucy Foleyová

Kniha je poutavá ihned od začátku – Jess přichází do Paříže a okamžitě je konfrontována událostmi, se kterými se musí vyrovnat. Přesto se později může dostavit pocit, že se děj nikam neposouvá – i poté, co je první stovka stran fuč, čtenář nemá žádné odpovědi a jen pozoruje, jak postavy plavou dějem a odkrývají paradoxně pouze to, co všechno se snaží před světem skrývat . Nelze říci, že by byl příběh nudný, ale pocit, že se čtenář delší dobu nic podstatného nedozví, může být trochu deprimující. Naštěstí, po překonání této fáze, se děj maličkými kroky někam posouvá, a čtení nepředstavuje žádné trápení.

Byt v Paříži - Lucy Foleyová - recenze

K rychlému progresu ve čtení přispívají i krátké kapitoly a střídání vypravěčů – pokud jste četli od Lucy Foley i titul Seznam hostů, umíte si představit, co na vás čeká. Všechny zúčastněné postavy na střídačku poskytují svůj pohled na věc a vnášejí tak do příběhu někdy více světla a někdy naopak ještě více prohlubují tajemství. Přestože jde o početnější sbírku charakterů, čtenář si na ně rychle zvykne a jakmile se postavy u vypravěče párkrát vystřídají, přestává tápat, kdo je kdo.

Nelze zapomenout i na dokonale zachycenou atmosféru, která je chvílemi více či méně hmatatelná napříč celou knihou. Čtenář nemá důvod zpochybňovat jakékoli slovo či událost, kterou je konfrontován, a to aniž by příběh křižovaly sáhodlouhé popisy. Ponurou a temnou atmosféru, kterou umocňuje pocit, že skutečně nikomu nelze v příběhu věřit, dotvářejí i myšlenkové pochody postav, jejich tajuplné jednání i francouzské výrazy, kterým díky překladům přirozeně zakomponovaným do textu porozumí i ten, kdo neumí francouzsky.

Apartmán v Paříži sice nenabízí neustálou akci, ale zato představuje mozaiku psychologických profilů, která je dostatečnou kombinací chybějícího dramatu. Množství postav, ze kterých čtenáři nebude sympatická žádná, tajuplná a chvílemi až děsivá atmosféra, scény, které do sebe krásně zapadnou až na úplném konci, a vzpomínky, což nesou větší výpovědní hodnotu, než se zpočátku zdá… To vše jsou prvky, které knihu dotváří do příjemného a čtenářsky atraktivního celku. Kdo se do příběhu začte, určitě neodhalí všechny skutečnosti dříve, než přijde finále. Doporučujeme každému, kdo si chce čtením odpočinout, ale zároveň se nechat pořádně překvapit.

• kniha se rychle čte
  • nepředvídatelná zápletka
  • každá z postav vzbuzuje podezření
  • zločin vykreslen bez násilí a krvavých scén
  • příběh má autentickou ponurou atmosféru

• dějový spád není plynulý

• Jess, Ben, Nick
    • Mimi, Sophia, Antoine
    • Theo, Camille, Důvěrnice
  • Místo: Paříž
  • Témata: zmizení, Paříž, tajemství, novinář, rodina

Lucy Foleyová studovala anglickou literaturu na univerzitách v Durhamu a UCL. Potom pracovala několik let jako redaktorka beletrie ve vydavatelství. Během tohoto období napsala knihu The Book of Lost and Found, která se stala nejprodávanějším debutem roku 2015. Lucy nyní píše na plný úvazek, přičemž její kriminální romány The Hunting Party a The Guest List vyšly v roce 2018, resp. 2020 a získali uznání kritiky. Její nejnovější román The Paris Apartment, který vyšel v březnu 2022, se okamžitě dostal na první místo v žebříčku bestsellerů The New York Times. Prodal se na více než 40 územích a práva na jeho zfilmování získala společnost Sony.

Lucy Foleyová autorka

Byt v Paříži - Lucy Foley - cena

Byt v Paříži

Jess potřebuje začít znovu. Je osamělá, bez peněz a právě přišla ne zrovna nejšťastnějším způsobem o práci. Její nevlastní bratr Ben sice nebyl nadšený, když ho požádala, zda může u něj chvíli bydlet, ale neřekl ne. Koneckonců, v Paříži bude vše vypadat růžovější. Jess přijde do krásného apartmánu a je jím ohromená – opravdu si ho Ben může dovolit? Po bratrovi se však slehla země. Čím déle je Ben pohřešován, tím více se o něj obává a vynořuje se před ní stále více otázek. Benovi sousedé jsou velmi různorodá parta a vůbec se netají…číst více

martinus.czZobrazit cenu