Knižní recenze: Cizinec

• Vydavatelství: Leda
  • Překlad: Rudolf Červenka
  • Původní název: L´Étranger
  • Recenzent knihu četl: 2 hod. 50 min.
  • Počet stran: 157

Je odsouzení nejvyšším trestem, který může lidská bytost dostat?

Absurdní případ pana Mersaulta v této novele je příkladem nesmyslnosti lidského ducha. Rozdělený na dvě části popisuje život před vraždou a po ní. Muž je odsouzen za vraždu, ale v konečném důsledku je jeho čin posuzován podle dlouhodobého chování. Hlavním důvodem odsouzení jeho bezcitnosti je to, že neplakal na pohřbu své matky. Jaké však byly jeho důvody?

Děj se na začátku novely odehrává ve starobinci během pohřbu matky hlavního hrdiny. Prostředí, ve kterém se pan Mersault ocitá, je pro něj traumatizující nejen proto, že se přímo potýká se smrtí vlastní matky, ale jeho vlastní postoj k životu je přinejmenším zvláštní. Po pohřbu znovu odchází do města, kde se blíže spřátelí se sousedem, který tají, že je pasák, ale je to o něm všeobecně známo. Na výletě s přáteli se ovšem na pláži stane neočekávaná věc. Souseda pasáka pronásleduje skupinka Arabů, ale když po potyčce s muži zůstane v Mersaultových rukách zbraň, neváhá ji použít a do jednoho z nich vystřelí smrtící výstřel. V agónii zasadí mrtvému tělu ještě čtyři kulky. Proč to udělal, nicméně netuší ani sám. Jeho přítelkyně Maria je přesvědčena, že je nevinný, a přestože ví, že akt vraždy nepochybně spáchal, zastává se ho. Ve vězení, ve kterém čeká Mersault na svůj rozsudek, je stále přesvědčen, že navzdory všemu není vinen a osvobodí ho. Stává se cizincem v reálném světě, ve kterém ho soudí za vraždu, ale on ve svém vlastním nitru prožívá křivdu a odcizení se od lidí.

Cizinec - Albert Camus - recenze
Pochopil jsem, že jsem porušil rovnováhu dne, výjimečné ticho pláže, na které jsem byl šťastný. A tak jsem ještě čtyřikrát střelil do nehybného těla, do kterého se kulky vnořily tak, že to ani nebylo vidět. A tím jako bych byl čtyřikrát krátce zaklepal na bránu neštěstí.Albert Camus

Případ nesmyslného chování, které nastolil autor ve svém díle, vnáší do chápání společnosti mnoho otazníků. Podle jakého klíče je třeba rozdělovat lidi? Je skutečně správné dělit je na dobré a špatné? A kteří jsou ti dobří? Skutečnost, že se zde rozebírá tak závažná otázka, jako je vražda Araba, je v momentální světové situaci více než aktuálním problémem, přestože hlavního hrdinu k vraždění nepřivedly žádné zvláštní příčiny. Svým činem se však stal cizincem ve vlastním těle a rovněž cizincem ve společnosti.

Albert Camus – autor
Byl jsem vždy upřený na to, co následovalo, co přinášel dnešek nebo zítřek. Jenže v postavení, do jakého mě dostali, jsem si přirozeně nemohl dovolit žít v tomto duchu. Neměl jsem nárok projevovat se jako citlivý člověk, který má dobrou vůli.Albert Camus

Kniha se čte přirozeně dobře a má dobrý spád. Hlavní hrdina se věnuje jednomu problému a přirozená zvědavost čtenáře donutí přečíst tuto útlou knížku téměř jedním dechem. Setkává se zde se zajímavým vypravěčským stylem autora v překladu Miroslava Žiliny.

Velmi přesně a jednoduše formulované myšlenky přinášejí čtenářům opravdu pozoruhodný zážitek ze čtení. Nejen autorovo vyprávění, ale také popisy vnitřních stavů lidské duše jsou výjimečným prvkem ve světové literatuře. Přestože je děj vyprávěn na základě tří až čtyř situací, máme úplný přehled o zvláštní osobnosti hlavního hrdiny. Na základě jeho chování si umíme udělat obraz a odsoudit jednání, kvůli kterému byl uvězněn. Absurdnost této novely je vyhrocena do extrémů a pohled autora prostřednictvím Cizince je filozoficky spojen s esejí Mýtus o Sisyfovi.

Příběh světové klasiky, děj povinné četby středoškoláků, ale i příklad literatury, které nelze upřít její jedinečnost. To vše se setká v Cizinci, který se v konečném důsledku nachází v každém z nás. Jak se vyrovnat se zabitím a je vůbec každá vražda hodná trestu?

Knihu Cizinec si můžete zakoupit zde:

• nadčasová novela
  • rychlý dějový spád
  • méně postav
  • méně popisů
  • množství myšlenek hodných zamyšlení
  • skvělý vypravěčský styl

• pro nadšence světové klasiky
  • pro čtenáře, kteří chtějí při čtení aktivně přemýšlet

• pro moralisty
  • pro romantiky

Gazely - Patrik Hartl - cena

Gazely

Toto je příběh bouřlivého týdne tří nejlepších kamarádek, které kdysi chodily do třídy s Prvokem, Šampónem, Tečkou a Karlem. Šárka v pondělí oslaví narozeniny, večer ztratí mobil a v úterý se jí kvůli tomu otřese život v základech. Karolína ve středu přivítá doma svého manžela, se kterým rok nežila, a musí se to znovu začít učit. A Helena během pátku konečně uvěří, že by mohla zapomenout na rozvod a znovu se zamilovat.…číst více

Kde jsi, když nejsi - Radka Třeštíková - cena

Kde jsi, když nejsi

Bouřlivé, syrové a vášnivé vyprávění o rozchodu. Toto je příběh o svobodě, závislosti, zbabělosti a statečnosti. O poslušnosti, laskavosti i lhostejnosti. O těch nejlepších a nejhorších rozhodnutích. O naději a beznaději. O zraňování a zraňování se. O tom, co se stane, když s něčím tak strašně moc škubneš. Toto je příběh bez pravidel. Je to jenom hra, anebo jde o život?…číst více

Les v domě - Alena Mornštajnová - cena

Les v domě

Nečekaně mrazivý román od autorky bestsellerů Hana, Tiché roky, Listopád. Říkají jí cácora a vypadá to, že je na světě nedopatřením a jakoby navíc. Otec kamsi zmizel při povodních, matka utíká před odpovědností k milencům a alkoholu — a děvčátko zůstalo viset na krku nevraživé babičce, která obhospodařuje zahradnictví a je přesvědčená o tom, že všechno špatné lze v životě vyhubit jako žravé plzáky. Nebo o tom prostě nemluvit…číst více

1. Wikipedie: Albert Camus, Img – Albert Camus