Recenzent: Janka Bitalová

• Vydavatelství: Pangea
  • Původní název: The Nine
  • Recenzent knihu četl: 4,5 hodiny
  • Počet stran: 360
  • ISBN: 9788027702046

O ženách, které přežili pochod smrti…

Hélene, Zaza, Nicole, Lon, Guigui, Zinka, Josée, Jacky a Mena – to bylo devět žen, které osud svedl dohromady na cestě plné bolesti a utrpení. Prošly si hrdinskou činností v odboji, mučením a koncentračními tábory. Až jednou se jim konečně, na jednom z nechvalně proslulých pochodů smrti, naskytla možnost utéct.

Mohly být zastřeleny nebo udány a následně zavražděny, ale odhodlaně šly za svobodou, přičemž mnohdy prokázaly nejen nebojácnost, ale také um odhadnout nepřítele a zachovat se správně v nebezpečné situaci. Zároveň jim však mysl částečně ovládaly traumatické události, kterým byly vystaveny v koncentračních táborech, strach o blízké a v neposlední řadě fyzické problémy, coby důsledek jejich věznění.

Jaké příběhy mají za sebou ženy, které jsou hlavními hrdinkami knihy? Kdo odhalil jejich příběh a rozhodl se ho poskládat jako puzzle do jednoho celku a nakonec zveřejnit? Jak se ženám podařilo utéct z pochodu smrti, co jim nadále hrozilo a jak se dokázaly vyhnout nástrahám? O tom všem se dozvíte v knize Devítka: Pravdivý příběh skupiny žen, která přežila hrůzy nacistického Německa.

„Za úsvitu se zvedl vítr. Byla zima a ženy pochodovaly s dekami přes hlavu . Zaza nevnímala stíny uniforem strážných, kteří ženy hnali a postrkovali vpřed, ani neslyšela jejich nepřátelský křik nebo štěkání samopalu v dálce. Šla jako ve snách, zatímco z plných plic udávala tón při zpěvu starých písniček z doby, kdy pracovala v mládežnických hostelech a vyrážela na túry s manželem Reném po boku. Byla šťastná, že se jejich devítka zvládla udržet pohromadě. Vedle Zazy kráčela odvážná Zinka, dvě holandské kamarádky, panovačná Lon a klidná Gulgui, a vrtošivá Mena. Za Zazou kráčela Hélene v jedné řadě s krásnou Josée, Jacky, jež lapala po dechu, a Nicole, která v září přijela spolu s Jacky.“Gwen Strauss
Devítka - Gwen Strauss - ukázka

Kniha Gwen Strauss popisuje, jak se Hélene, Zaze, Nicole, Lon, Guigui, Zince, Josée, Jacky a Meně podařilo utéct z pochodu smrti. Průběžně ale představuje také příběhy jednotlivých žen, kterým je vesměs jen málo přes dvacet let, ale mají za sebou působení v protinacistickém odboji, zatčení, výslechy, mučení, koncentrační tábory, otrockou práci a boj o holý život. Kniha zachycuje jejich společnou cestu, během níž jim neustále hrozí nebezpečí, mají hlad a jsou po všem, co zažily, ve špatném fyzickém a někdy i psychickém stavu.

Obsáhnout v knize devět spletitých příběhů a ještě jeden společný není snadný úkol. Čtenář se proto možná občas při přecházení ze samostatného příběhu některé z žen zpět na události, co prožily společně, ztratí. Jenže… pokud by autorka vybrala jen fragmenty, rozbila by tím podstatný celek, jímž tato skupina přeživších byla.

Gwen Strauss pátrala v archivech, po příbuzných i známých hrdinek. Zjišťovala, co prožily, v jakých podmínkách se ocitaly, zkoušela si představit, jak se asi mohly cítit, a pak napsala knihu, která o tom všem vypovídá. Po přečtení lze usuzovat že autorka postupovala s citem, pečlivostí a trpělivostí, kterou pro seskládání jednotlivých dílků skládačky jistě musela mít.

Kniha Devítka je důležitým svědectvím o velkém hrdinství a vůli k životu. Bylo by až tragické, kdyby příběhy, které jsou v ní zachycené, odešly s jejich hlavními aktérkami, a zmizela tak možnost, aby je poznaly další generace, které se z nich mohou poučit o důležitosti solidarity, snahy pomáhat si a soudržnosti.

Knihu Devítka – skutečný příběh skupiny žen, která přežila hrůzy nacistického Německa si můžete zakoupit zde:

• pro čtenáře, kteří mají rádi skutečné příběhy neobyčejných lidí
  • pro ty, co se zajímají o dobu druhé světové války

• velmi silný příběh
  • poutavé zpracování
  • skutečné události

• vzhledem k vyššímu počtu hlavních postav je místy složitější se v nich orientovat

Mengeleho děvče - Viola Stern Fischerová - cena

Mengeleho děvče

Skutečné osudy mladé židovské Slovenky, která byla svědkem nejhorších osvětimských hrůz. Kniha popisuje její život v prvorepublikovém Lučenci, anexi Maďarskem a stále se zhoršující situaci Židů. Nakonec je Viola se svou rodinou poslána na transport. Na rozdíl od jejích příbuzných si jí všimne nechvalně známý dr. Mengele a Viola se stává jedním z jeho „děvčat“ – skupiny žen a dívek, na kterých byly prováděny nejrůznější experimenty. Její vítězství…číst více

Byla jsem doktorkou v Osvětimi - Gisella Perlová - cena

Byla jsem doktorkou v Osvětimi

Vzpomínky doktorky Giselly Perlové byly jedny z prvních, které vůbec vyšly, a to pouhé tři roky po osvobození. Lze je považovat za nejdojemnější svědectví přeživších i zavražděných z ženského tábora v Osvětimi-Březince. Pohled doktorky Perlové na události vOsvětimi není jen ryze osobní, ale vypráví také o ostatních vězních, dozorcích či nacistických funkcionářích. Jako gynekolog a porodník působila v takzvané.…číst více

Nemohu odpustit - Utekl jsem z Osvětimi - Alan Bestic, Rudolf Vrba - cena

Nemohu odpustit – Utekl jsem z Osvětimi

7. dubna 1944 Poplachové sirény oznamují útek dvou slovenských vězňů z přísně střeženého tábora v nacistickém Německu. Rudolfu Vrbovi a Alfredu Wetzlerovi se podařilo uprchnout a překonali vzdálenost 160 kilometru, aby světu podali první realistický a přesný popis toho, co se děje v Osvětimi. O událostech v tomto koncentračním tábore do té doby kolovaly jen nepotvrzené fámy. Jejich Zpráva, nejprve publikovaná ve Švýcarsku a poté.…číst více

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.