Knižní recenze: Dívka A

• Recenzent knihu četl: 5 hodin
  • Počet stran: 328
  • Rok vydání: 2021
  • ISBN: 978-80-7633-412-0
  • Originální název: Girl A

Když zpracování příběhu není zdaleka tak dobré jako jeho myšlenka…

Lex se už nikdy nezbaví přezdívky Dívka A. Ve svém dětství byla totiž vězněna v domě rodičů, kde ji i její bratry a sestry jejich despotický otec týral. Když se jí podařilo z domu nečekaně utéct a přivolat pomoc, každý ze sourozenců se dostal do jiné rodiny a byli vychováváni odděleně.

Několik let poté, co jejich matka zemřela ve vězení, se všichni stávají dědici majetku, který po ní zůstal. Jedná se o menší finanční podíl a dům, ve kterém jako děti prožily hrůzostrašné a traumatizující situace. Právě skutečnost, jak s domem naloží, je opět spojí a Lex se postupně setkává s každým ze svých sourozenců. A bohužel ne vždy jde o příjemné setkání, které by neotevřelo staré rány…

„V průběhu prvního zlého roku jsme si o útěku jen povídaly. To bylo ještě v době spoutaných dnů, kdy nás otec svazoval pouze na noc a lehce měkkými tkaninami. Spaly jsme s Evie v jedné posteli, každá přivázaná za zápěstí ke sloupku, a držely jsme se za ruce.“Abigail Dean
Dívka A - Abigail Dean - ukázka

Vypravěčem příběhu je Lex – Dívka A, přičemž v každé kapitole se pozornost soustřeďuje na dalšího z jejích sourozenců. Děj se z velké části skládá ze vzpomínek na dětství, Lexiných terapeutických sezení a setkání sourozenců v současnosti, takže čtenář postupně dostává ucelený obraz o sourozeneckých vztazích, jejich charakterech a o tom, kam se bratři a sestry Lex postupem času posunuli a jaké na nich jejich dětství zanechalo následky. Vyprávění není chronologické, často skáče z minulosti do současnosti a ani samotná minulost není vyprávěna v chronologických úsecích. Všechno podstatné, například i důvod, co vedlo despotického otce k tomu, aby na svých dětech páchal všechna zvěrstva, se čtenář dozvídá až před koncem knihy.

Začátek příběhu má potenciál oslovit čtenáře, avšak postupně tento zájem klesá. Příběh obsahuje příliš mnoho vzpomínek a situací, které děj nikam neposouvají, a čtenář se mnohdy ocitá v takzvaném mrtvém bodě, kdy zvažuje, zda má pokračovat, nebo to úplně vzdát. Až na malé momenty tvoří 75 % knihy nesmírně nudné a roztahané pasáže, které ve výsledku nikam nevedou, jen prodlužují rozsah příběhu.

Knihu Dívka A si můžete zakoupit zde:

Na konci sice přijdou nečekané události, ale jde o pár desítek posledních stran a jen málokterý čtenář si řekne, že ohromující závěr skutečně stál za to utrpení předtím. Nelze říci, že kniha nedokáže nadchnout jistou část publika, ale způsob, jakým je příběh zpracován a vyprávěn, tuto skupinu čtenářů značně zmenšuje.

Přestože je v příběhu zpracováno těžké téma – týrání a věznění dětí, mohou ho číst i citlivější povahy. Na to, že je kniha prezentována jako thriller, je zde i násilí a kruté zacházení znázorněno poměrně citlivě, i když stále realisticky a bez příkras, které by je prvoplánově zjemňovaly. Přesto ani zdaleka nejde o nejdrastičtější popisy, které tento žánr již knižnímu světu nabídl.

Dívka A - Abigail Dean - recenze 1

Fantastický námět, ale jeho zpracování by potřebovalo šikovný zásah editora. Pokud se nenecháte odradit roztahanými pasážemi, a přece jen se prokoušete až na úplný konec, určitě si řeknete, že knihy je velká škoda. Skvělá myšlenka schopná oslovit široké publikum je zde znegována rozvláčným dějem, který potrápí i trpělivějšího čtenáře. Nejde o thriller a už vůbec ne mrazivý, proto knihu Dívka A doporučujeme těm, kteří více než akci a permanentní napětí vyhledávají atmosféru a promyšlené psychologické profily. A jak ukáže závěr, autorka si se čtenářem řádně pohrála, avšak knize kvůli jejímu ne zrovna atraktivnímu zpracování udělujeme průměrné hodnocení. Protože myšlenka by si bohužel zasloužila důkladnější propracování.

• pro trpělivé čtenáře, kterým nevadí, že 90 % zajímavých pasáží je koncentrováno na posledních stranách

• skvělý námět
  • posledních pár desítek stran bylo překvapivých a dramatických

• množství vzpomínek a situací, které děj nijak neovlivňovaly
  • příliš mnoho roztahaných pasáží
  • nejde o mrazivý thriller, ačkoli je zde zpracováno těžké téma
  • čtenář se občas musí přemáhat, aby knihu neodložil

• Alexandra, Ethan, Delilah
    • Evie, Noah, Gabriel
  • Prostředí: Hollowfield
  • Témata: týrání dětí, náboženská sekta, dětství, útěk, nový život, minulost, psychické onemocnění, trauma

Knihu Dívka A od autorky Abigail Dean můžete zakoupit v následujících podobách:

Dívka A – cena

Dívka A

Lex Gracieová prožila kruté dětství. Sadističtí rodiče ji i jejích pěti sourozenců neustále týrali, drželi v domě o hladu, svazovali řetězy, zamykali potmě ve špinavých nevytopených pokojích se zatemněnými okny. Není divu, že po vysvobození se dlouho vyhýbala všemu, co ji spojovalo s touto temnou částí života. Po smrti matky se však vrací do rodné Anglie, aby převzala zděděný rodný dům – dům hrůzy – a spolu se sourozenci rozhodla o jeho osudu. Staré rány se otevírají a na ….číst více

knihydobrovsky.czUkázat cenu

Abigail Dean je britská spisovatelka žijící v jižním Londýně. Abigail se narodila v Manchesteru, vyrůstala ve vesnici Heyfield v západní části Národního parku Peak District. Po studiu anglistiky na Cambridgeské univerzitě začala studovat práva a při škole si přivydělávala jako prodavačka v knihkupectví. Pět let pracovala v právnické firmě v Londýně. V roce 2021 debutovala románem Dívka A (Girl A), který se krátce po svém vydání stal absolutní senzací, absolutním bestsellerem, literární kritika knihu označila za nejlepší debutový thriller minulého roku. Práva k vydání byla prodána téměř do 40 zemí. Autorka nyní pracuje jako právnička pro společnost Google a píše druhý román.

Zdroj: Wikipedie

Abigail Dean – autorka