Knižní recenze: Dívka v ledu

Autor: Robert Bryndza

• Vydavatelství: Grada
  • Původní název: The Girl In The Ice
  • Recenzent knihu četl: 8 hod. 40 min.
  • Počet stran: 448

Problémy se nevyhýbají ani vyšším společenským vrstvám

Peníze nejsou všechno. Známá a trochu „otřepaná“ fráze, ale především nesmírně pravdivá. Bohatství, prestiž a vysoké společenské postavení ještě nejsou zárukou šťastného života, a to obzvlášť tehdy, když se někdo mezi smetánkou ocitne jen díky tomu, že se prostě „uměl narodit.“

Andrea Douglasová-Brownová, mladá žena pocházející z významné a vlivné rodiny, se stala obětí neznámého pachatele, což přimnělo inspektorku Eriku Fosterovou, aby se vrátila zpět do pracovního prostředí. Při policejním zásahu přišla o svého manžela, a proto je návrat trochu složitější, ale postupně si oprašuje své dovednosti a vidí souvislosti tam, kam zrak jiných už není schopen nahlédnout. Podvědomě spojuje její vraždu s vraždami tří prostitutek, čemuž ostatní členové vyšetřovacího týmu nechtějí věřit. Skutečnost, že kráčí správným směrem, se však odráží později, když zjišťuje, že svědci mají strach promluvit. Erika se tak musí poprat nejen s démony své minulosti, ale i s nedůvěřivostí svých kolegů a nadřízených. Zatímco ona se snaží přijít celému případu na kloub, vrah nespí a také postupuje směrem k ní…

A pak je tady Ivy Norrisová, která onoho večera náhodou viděla Andreu a její společníky. A stejně tak i servírka Kristina. Nikdo z nich neřekl všechno, co vědel. A také zde zbyly ty tři mrtvé dívky. Z loajality a také kvůli jejich původu je Erika odmítala označovat za prostitutky. Existuje nějaké spojení s Andreou? S Ivy? Nebo se jen ocitly ve špatnou dobu na špatné ulici?Robert Bryndza

Detektivka Roberta Brynzy, anglického autora žijícího na Slovensku, je velmi pozitivním překvapením. Je v ní rozpoznatelná dramatická atmosféra, která se dá přirovnat k té, co lze vnímat v kriminálkách od seveřanů, ale zároveň si kniha zachovává jakousi anglickou důstojnost, a to nejen kvůli tomu, že se celý příběh odvíjí na Britských ostrovech. Vyšetřování pokračuje pomalu kvůli složitým a náročným postupům spoléhajícím na techniku a vědecké analýzy, ale za jednotlivé progresy lze vděčit analytickému myšlení vyšetřovatelů, především inspektorky Eriky Fosterové.

Právě ona představuje nejvýraznější postavu, které byl dopřán největší prostor. Erika má jednoduše svůj charakter, čímž zastiňuje ostatní postavy a zákonitě je staví na vedlejší kolej. Její typické vlastnosti sice nemusí být sympatické každému čtenáři, avšak jen málokterý komisař, vyšetřovatel či inspektor z jiných detektivek může být označen jako klasický kladný hrdina.

Robert Bryndza – autor
Když Erika opouštěla Marshovu kancelář, lomcoval s ní vztek, protože jí seřval; ale měla vztek i sama na sebe, že to tak zpackala. Vrátila se do vyšetřovací kanceláře a vzala si kabát. Ze středu bílé tabule se na ní z fotografie dívala smělým pohledem Andrea. Ručně psané poznámky k případu působily v jasném světle rozmazaně a Erika si promnula oči. Měla pocit, jako kdyby se na všechno dívala skrz matné sklo.Robert Bryndza

Dívka v ledu má plynulý průběh, takže čtenář ani nepřemýšlí nad tím, že by knihu odložil. Čte se poměrně rychle, protože v příběhu nejsou hluchá místa, ve kterých by docházelo k poklesu dynamiky. Publikum je jednak zaujato touhou dozvědět se identitu vraha, a zároveň také sleduje sekundární dějovou linii, úzce spjatou s tou, která je v popředí – komplikace při vyšetřování, chladný odstup Andreiny rodiny od Eriky, její minulost, se kterou je čtenář obeznámen jen v náznacích, průsečík společenských vrstev, který by nikdo neočekával, rivalita ve vyšetřovacím týmu… Množství prvků neustále poskytuje podněty, které je třeba nejen vnímat, ale i zpracovávat. Tato skutečnost podporuje u čtenářů atraktivitu titulu.

Knihu Dívka v ledu si můžete zakoupit zde:

Kniha sklidí úspěch u všech milovníků dobré kriminálky. Je v ní přiměřené napětí, dynamika, děj není kolísavý, ale přetrvává na všech stránkách knihy. Českým čtenářům může být kniha Dívka v ledu sympatická i tím, že se v ní objevují postavy se slovenskými kořeny. Doporučuji každému, kdo rád pátrá po zločinci, který se před zraky čtenářů skrývá až do poslední chvíle.

• permanentní napětí
  • výrazná postava Eriky Fosterové
  • četné dialogy
  • rychlé, plynulé a dynamické čtení
  • děj není předvídatelný
  • minimum drastických scén

• pro čtenáře, kteří mají v oblibě nevšední kriminálky

• pro čtenáře, kteří očekávají detektivku, v níž vyšetřovatelé postupují vpřed na základě složitých moderních prostředků

Knihy od autora Roberta Bryndzy

Kanibal z Nine Elms, Bryndza Robert, cena

Kanibal z Nine Elms

Před patnácti lety byla Kate Marshallová vycházející hvězdou londýnské policie. Dokázala vyřešit sledovaný případ nebezpečného a krutého sériového vraha s přiléhavou přezdívkou Kanibal z Nine Elms, i když při tom sama málem zemřela. Nyní Kate přednáší na univerzitě a snaží se vést poklidný život, když se minulost začne vracet…číst více

Propast smrti - Robert Bryndza - cena

Propast smrti

Soukromá detektivní kancelář Kate Marshallové a Tristana Harpera má svůj první velký případ. Před dvanácti lety odhalila novinářka Joanna Duncanová politický skandál a poté záhadně zmizela. Většina lidí už zapomněla, jen Joannina matka stále po své dceři pátrá. Kate a Tristan vycházejí při svém vyšetřování z Joanniných složek a poznámek a jdou krok za krokem po jejích stopách. Mezi jejími osobními věcmi odhalí Kate…číst více

Osudné svědectví - Robert Bryndza - cena

Osudné svědectví

Detektiv Erika Fosterová se během večerní procházky v okolí svého nového domu v Blackheath ocitá na místě činu. Brutálně zavražděná žena je Vicky Clarkeová, která měla svůj vlastní podcast o skutečných zločinech. Poté co se Erika připojí k vyšetřování případu, zjistí, že Vicky pracovala na nové epizodě podcastu o sexuálním predátorovi, který loví mladé studentky v okolí jižního Londýna, a než se v hluboké noci vloupá k nim domů, dlouho je sleduje…čítať viac

1. Wikipedie: Robert Bryndza, Img – Robert Bryndza