Recenzent: Martina Melišková

• Překlad: Zdeňka Lišková
  • Původní název: Grey
  • Recenzent knihu četl: 6 hod. 20 min.
  • Počet stran: 560

Nejen Anastasia byla bezradná.

Kdo četl trilogii 50 odstínů, ví, že studentka Ana měla v citech pořádný chaos a Christian pro ni představoval lákadlo i hrozbu zároveň. Jaký je pohled z druhé strany?

Úplně stejný. Christian byl místy také jen tichým pozorovatelem svých dosud nepoznaných pocitů a Anastasia na něj zapůsobila tak, jak to vůbec nečekal. Děj knihy je samozřejmě totožný s první částí trilogie. Mladá studentka zastupuje svou nemocnou přítelkyni a přichází za Christianem do jeho firmy, aby ho vyzpovídala a odpovědi použila v rozhovoru. V obou toto setkání zanechá hluboké pocity, proto se začnou vídat častěji. O běžnou lásku tu však nejde… Christian má trošku zvrhlejší choutky a obyčejný sex ho moc nezajímá. Chce víc, ale neví, jestli Ana bude ochotna podstoupit tolik ponížení. Proč je tomu tak, kde pramení jeho černá touha a domluví si nakonec s Anou podmínky vedoucí k oboustranné spokojenosti?

,Stále máš naději. Mám několik jezdeckých bičíků.‘
,I pletený? Z hnědé kůže?‘ V hlase je cítit tichý optimismus.
Zasměju se. ,Ne, ale jsem si jistý, že bych si mohl takový pořídit.‘
Dám jí letmý polibek a vstanu, abych se oblékl.E. L. James
Grey – E. L. James – recenze

Asi každý, kdo se do knihy začte, očekává citový výlev Christianovy duše. Zda se zpracováním budete spokojeni, záleží jen na vašich očekáváních. Jistý pohled do Christianova nitra tu sice je, ale je lepší neočekávat nic velkolepého či převratná zjištění. Ty samé situace tentokrát komentuje on, a proto se čtenář s jeho myšlenkami setká mnohem dříve než v první části 50 odstínů. Jeho emoce, vnímání světa a vzpomínky na dětství jsou zde mírně vykresleny pomocí děsivých snů, které se mu občas zdají, ale v konečném důsledku autorka nepřináší nic, co by si čtenář nebyl schopen vydedukovat z předchozích dílů.

Přestože se zde autorce naskytla skvělá příležitost alespoň o trochu pozvednout svou tvorbu v očích kritiků, této příležitosti (z mého pohledu) vůbec nevyužila, dokonce ji lajdácky zahodila za hlavu. Jestliže si jednou autor vytvoří postavy, s jejichž psychologizováním si může pořádně pohrát, pocítí v opačném případě náročný čtenář v příběhu děsivé prázdno, které by bylo dobré zaplnit. Ani v tomto případě se tohoto momentu nikdo nedočká.

E. L. James autor

E. L. James autor

Popadnu ji, bleskurychle přehnu přes levé koleno. Udělám to tak, aby její hlava, ramena i hruď spočívaly na posteli. Přehodím si pravou nohu přes její nohy, přidržuji ji, aby se nepohnula. Na tohle mám chuť od chvíle, kdy se mě zeptala, jestli nejsem gay. „Zvedni ruce a polož si je vedle hlavy,“ přikážu jí a ona hned poslechne. „Proč to dělám, Anastasio?“
„Protože jsem na tebe vytřeštila oči,“ řekne tiše, chraplavě.E. L. James

Velkým pozitivem však je, že příběh se čte poměrně rychle. Časté dialogy, jednoduchý jazyk a nekomplikovaný děj, který nevyžaduje žádné velké soustředění, napomáhají k rychlejšímu obracení stránek. I když se v knize občas vyskytnou vulgarismy, tento žánr to snese a nepůsobí jako pěst na oko, ačkoli mnohá slova by se dala vyměnit za méně hanlivý ekvivalent.

Knihu Grey si můžete zakoupit zde:

Grey je bohužel jen parafrází na 50 odstínů šedi. Nových zjištění je v příběhu jako šafránu. V některých částech se může dokonce stát, že pocítíte zklamání a s ním i chuť knihu odložit a víc se k ní nevrátit. Stejné situace, identické dialogy sem tam přibarvené Christianovým pohledem na danou situaci nepřinášejí téměř žádný čtenářský zážitek. Pokud ale hledáte oddechovku a původní trilogie má čestné místo ve vaší knihovně, zaujme vás i to, co autorka nabízí v této části.

• minimum nových zjištění
  • stejné, přímo identické situace a dialogy
  • v textu jsou přítomny vulgarismy
  • příběh se čte rychle a snadno
  • jednoduchá slovní zásoba i stylistika

• pro náročnější čtenáře
  • pro ty, kteří od příběhu očekávají něco nového

Padesát odstínů svobody - E. L. James - cena

Padesát odstínů svobody

Ve chvíli, kdy se Anastasia Steeleová poprvé setkala s mladým úspěšným podnikatelem Christianem Greyem, netušila, jak moc se jí změní život… Ana od počátku věděla, že vztah s jejím Stínem nebude procházka růžovou zahradou. Musí se naučit sdílet s Christianem jeho styl života, který jí nikdy nebyl vlastní, aniž by ztratila sama sebe, svou vlastní integritu a nezávislost; Christian musí na oplátku překonat svou posedlost kontrolou a vypořádat se…číst více

Padesát odstínů temnoty - E. L. James - cena

Padesát odstínů temnoty

Poté co Anastasia Steeleová na vlastní kůži pocítí, jak temná jsou tajemství Christiana Greye, opouští ho. Přese vše, co se mezi nimi stalo, na něj stále nemůže zapomenout. Když jí tedy Christian předloží novou smlouvu, nemůže odolat a vrací se k muži, kterého miluje. Postupně odhaluje všechna tajemství a zjišťuje, že jeho padesát odstínů šedi je temnějších, než si kdy dovedla představit. A zatímco Christian bojuje se svými démony, Ana musí učinit nejdůležitější rozhodnutí ve svém životě…číst více

Padesát odstínů šedi - E. L. James - cena

Padesát odstínů šedi

Když se dvaadvacetiletá studentka literatury Anastasia vydává na pohovor s mladým podnikatelem Christianem Greyem, netuší, že potká muže, který jí změní život i hodnoty. Christian je pohledný, chytrý a… tajemný. Naivní a nevinná Anastasia si začíná uvědomovat, že přes jeho skrývaná tajemství jím začíná být úplně posedlá. Ale ani Christian není vůči její kráse, šarmu a charakteru imunní a připouští, že on po ní také touží – ovšem za vlastních, specifických podmínek…číst více

1. Wikipedia : E. L. James,  Img – E. L. James