Recenzent: Lenka Šimonová

• Vydavatelství: Albatros
  • Překlad: Petr Eliáš
  • Původní název: Harry Potter and the Cursed Child (Parts I & II)
  • Recenzent knihu četl: 6 hod. 25 min.
  • Počet stran: 360

Nebezpečí přechází na novou generaci

Má smysl pouštět se znovu do něčeho, co už jednou bylo uzavřeno? Napojovat nové a tenoučké nitky do míst, kde už je dávno pevný a silný uzel, se nemusí vždy ukázat jako dobrá volba… Nebo přeci jen ano?

Harry, Ron a Hermiona se sice v období dospívání potýkali s problémy více než jejich vrstevníci, ale zdá se, že nic nekončí ani v dobách, kdy jsou dospělí a mají vlastní rodiny. Bradavice dnes navštěvují jejich potomci a zdá se, že ani jejich školní časy se nebudou nést v bezstarostném duchu. Albus, syn Harryho a Ginny, zdědil něco, po čem nikdy vůbec netoužil. Důsledkem toho se ocitá na jiné fakultě a přátelí se se synem Draca Malfoye. Jejich mladická nerozvážnost a chuť vymanit se ze stínu slavných rodičů je zavede na cestu, odkud není únikový východ. Hra s časem se jim vymkla z rukou a stále není jisté, zda jim rodiče budou schopni pomoci odčinit jejich chyby.

SCORPIUS

Si Albus Potter. Ona je Rose Grangerová-Weasleyová. A já jsem Scorpius Malfoy. Moji rodiče jsou Astoria a Draco Malfoyovi. Naši rodiče… zkrátka, nevycházeli spolu dobře.

ROSE

Toto je řečeno příliš mírně. Tvoje mamka a taťka jsou smrtijedi!

SCORPIUS (uraženě)

Taťka byl, ale mamka ne.

ROSE se odvrátí a SCORPIUS ví proč.

Vím, co se říká, a je to lež.

J.K. Rowling, Jack Thorne a John Tiffany

Dramatický přepis s sebou přináší mnohé nástrahy, nemluvě o tom, že osmé pokračování již jednou uzavřené série vzbuzuje i ve věrných fanoušcích nejistotu. Repliky jen s minimálním popisem prostředí a pocitů postav působí stroze, takže se čtenář musí spoléhat jen na vlastní fantazii. Po předchozích dílech, které hýřily pocity a atmosférou, tak přichází šok, který ne každý překoná.

Děj je ale poutavý, nepozorný čtenář se v něm možná na chvíli ztratí, ale po několika stranách se všechny podrobnosti samy ozřejmí. Samotná zápletka se nemusí každému zamlouvat, v tomto případě jde skutečně o individuální postoj, který je ovlivněn osobními očekáváními a předpoklady. Trojice hlavních postav, které rostly před očima svých fanoušků – Harry, Hermiona a Ron, – se zde objevují víc, než jsem zpočátku očekávala, a to i přesto, že mají své potomky, kteří jsou nyní v pozici hrdinů schopných něco změnit.

J.K. Rowling, Jack Thorne a John Tiffany – autor

Knihu Harry Potter a Prokleté dítě si můžete zakoupit zde:

Mírně mě však zklamaly profily těchto postav, Hermiona, která byla kdysi nejinteligentnější studentkou a výrazně v každém ročníku vynikala, v této části neprojevuje ani zlomek své inteligence a umu. Stejně je to i s ostatními dvěma postavami, které ztratily značnou část svých příznačných rysů. Zobrazení vztahu rodič versus dítě by v tomto případě mělo jistý význam, ale v příběhu je tento motiv rozvinutý minimálně, téměř vůbec. Náročnější čtenář, kterého zajímá i pozadí, nejen akce a dialogy, zde nenajde skoro žádná místa, která by v jeho očích titul trochu pozvedla.

Harry Potter a prokleté dítě je nesmírně zvláštní titul, který si vyslouží různorodé názory, přičemž každý z nich bude opodstatněný. Pokračování jedné z nejznámějších sérií všech dob potěší každého skalního fanouška, ale je sporné, zda bude mít stejnou radost i po dočtení knihy. Pro mě tato série nadobro skončila sedmou částí a tento titul beru jako doplněk, který sice nebyl úplnou ztrátou času, ale myslím, že pokud se jednou opět pustím do celé série HP, tento titul vynechám a jako finální budu vnímat sedmý díl.

• v příběhu chybí výrazná atmosféra
  • každý čtenář bude vnímat knihu po svém
  • hlavní postavy nevyužívají ani zlomek svých charakteristických rysů
  • motiv vztahu rodiče a dítěte je zde rozvinutý jen velmi okrajově

• pro fanoušky, které pohání zvědavost a zvládnou se do čtení pustit bez jakýchkoli očekávání

• pro čtenáře, kteří očekávají dokonalé navázání dějové linie

Další knihy od J. K. Rowling

Vánoční prasátko J.K. Rowling - cena

Vánoční prasátko

Vánoční prasátko je laskavý, napínavý dobrodružný příběh o lásce jednoho kluka ke své nejmilejší hračce a o tom, jak daleko je kvůli ní ochoten jít. Jde o samostatnou knihu, která nijak nenavazuje na žádný z předchozích titulů J. K. Rowlingové, a je určena čtenářům od osmi let. Zamiluje se do ní však celá rodina. Kuba a jeho plyšové prasátko Pašík se od sebe nehnou ani na krok – to se ale změní jednoho Štědrého večera, kdy Kuba o Pašíka přijde. Je zoufalý…číst více

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství - J. K. Rowling - cena

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství

Profesor Albus Brumbál ví, že mocný černokněžník Grindelwald chce ovládnout kouzelnický svět. A protože ho nemůže zastavit sám, vyšle magizoologa Mloka Scamandera, tým kouzelníků a jednoho odvážného mudlu na nebezpečnou misi. Jak dlouho však může Brumbál zůstávat stranou, když jde nyní o všechno? Kompletní scénář ke snímku Brumbálova tajemství doprovázejí zákulisní informace, náčrty kostýmů i postřehy od Juda Lawa…číst více

Bajky barda Beedleho J. K. Rowling - cena

Bajky barda Beedleho

Pohádky, které jsou každému kouzelnickému dítěti čteny na dobrou noc. Pohádky, které Hermioně odkázal Albus Brumbál. A také pohádky, které si Harry Potter málem přečetl příliš pozdě – právě v nich totiž objevil důležitou informaci, která mu nakonec zachránila život v boji tváří v tvář nejstrašnějšímu černokněžníkovi všech dob – lordu Voldemortovi.…číst více