Knižní recenze: Hodná holka

Autor: Mary Kubica

• Vydavatelství: Beta-Dobrovský
  • Recenzent četl knihu: 6 hodin
  • Počet stran: 336
  • Rok vydání: 2015

Příběh, ve kterém nic není tak, jak se na první pohled zdá…

Když se Mia Dennetová, učitelka výtvarné výchovy, jednoho dne neobjeví v práci, vzbudí to u jejích blízkých různorodé reakce. Zatímco její nejbližší kolegyně a máma jsou strachem bez sebe, její sestra a táta to připisují dalšímu jejímu výstřelku.

O tři měsíce později se Mia konečně vrátí domů, ale trpí ztrátou paměti – na to, co se s ní stalo, si vzpomíná jen velmi matně, a chová se tak, že jí nikdo z její rodiny nerozumí. Kde celou dobu byla a co všechno tam zažila? Kdo za jejím únosem stojí a jaký byl vlastně únoscův záměr?

Kniha Hodná holka má velmi specifický typ zápletky – zatímco v jiných thrillerech nebo dramatech dojde k vypátrání oběti až na úplném konci knihy, v tomto případě je to jinak, protože vyprávění není chronologické. Mia je nalezena již po přečtení několika kapitol, a tak by se mohlo zdát, že veškerému napětí je konec. Na čtenáře však dále čeká příběh, ve kterém se prolíná minulost se současností a postupně se objevují detaily nejen ohledně únosu, ale i vzdálené minulosti všech zúčastněných postav, která má na přítomnost ne zrovna pozitivní vliv.

„To není pravda, mami,“ protestuje Grace. Podívám se na ni a čekám. Právníci se rádi poslouchají. ,Už pětkrát či šestkrát zmizela z domu. A strávila noc bůhvíkde a bůhví s kým.‘ Ano, říkám si v duchu, Grace Dennetová je mrcha. Má tmavé vlasy po otci. Také stavbu těla. Po matce jen nižší postavu. Není to nejšťastnější kombinace. Benevolentnější pozorovatel by možná řekl, že má postavu jako přesýpací hodiny, ale podle mě je prostě tlustá.“Mary Kubica

Pozici vypravěče si v této knize propůjčují tři postavy. Myina matka Eve, která je konfrontována vlastními vzpomínkami a výčitkami vyplývajícími z toho, že se jí ne vždy podařilo být tak dobrou matkou, jak by chtěla. Únosce Collin zase zpočátku do příběhu vnáší akci, ale později i on čtenáři odhaluje své soukromí. Poslední postavou, která vykresluje svůj pohled na celou událost, je vyšetřovatel Gabe, který se snaží přijít na to, kdo Miu unesl a jaké pohnutky se za tímto činem skrývaly. Jednotlivé kapitoly jsou poměrně krátké, a tak je střídání úhlů pohledu velmi časté, takže čtenář se musí mít neustále na pozoru.

Hodná holka – Mary Kubica – recenze

Kniha má stále něco do sebe a nelze jí upřít její potenciál pohltit čtenáře. Avšak ten, kdo se soustředí pouze na akci a neprahne po zápletce složené z pocitů, lidských osudů, příčin a důsledků, se bude ve druhé polovině knihy poněkud nudit. Autorka se totiž v této části soustředila na to, aby čtenáři podala obraz o minulosti hlavních postav, a to prostřednictvím vzpomínek, úvah a často i výčitek. Publikum tak hlouběji poznává rodinu Dennetových, ve které se emoce moc nenosily, a zjišťuje, že autoritativní otec si více potrpí na společenské postavení soudce než na štěstí své rodiny. Únosce Collin zase už odmala zápasil s tím, že se narodil do rodiny nacházející se na okraji společnosti. U detektiva Gabea zase pro změnu celý případ únosu a hledání pravdy vyvolává značný citový diskomfort.

„Rozhodně jsem nebyla matka roku. O tom vůbec nemá smysl diskutovat. Ale na druhé straně jsem Miu nepřivedla na svět s tím, že pro ni budu špatnou matkou. Jednoduše se to stalo. Najednou se ukázalo, že být špatnou matkou je brnkačka oproti snaze být skvělou mámou, což je nikdy neutuchající boj. … Ještě dlouho poté, co jsem obě dívky uložila do postele, jsem se mučila výčitkami, co jsem během celého dne, kdy jsme byly spolu, mohla udělat jinak.“Mary Kubica

Hlavní postava Mia je v těchto pasážích knihy odsunuta na vedlejší kolej a jen pasivně čeká, až vyniknou charaktery postav nacházejících se kolem ní. Tyto části samy o sobě mnoho dramatu nepřinášejí, ale lze v nich najít pár citlivých momentů, které prohlubují autenticitu a lidskost celého příběhu. Zmíněné momenty však neocení ten, kdo uvěřil anotaci a myslel si, že se začetl do thrilleru. Hodná holka totiž není psychologickým thrillerem, spíše jakýmsi dramatem, které představuje mix mnoha žánrů jakoby nedotažených do konce.

Navzdory všem výhradám se však vyplatí počkat na konec – právě závěrečné kapitoly přinášejí pověstnou třešničku na dortu, kterou mnoho čtenářů už ani neočekává. Příběh končí velkým překvapením – a právě tento prvek vylepší dojem z knihy i u té části publika, která se při čtení poněkud trápila.

Knihu Hodná holka si můžete zakoupit zde:

Hodná holka je vskutku zajímavou knihou, do které se navzdory všem výhradám vyplatí začíst. Příběh je jiný, než čtenář očekává, hodnověrně zobrazuje pocity jednotlivých postav a někdy dokáže příjemně překvapit. Zásadní události se čtenář dozvídá už na začátku knihy, na úplném konci však pochopí, že to nejlepší na něj přece jen ještě čekalo. Není to napínavý thriller, spíše drama s lehkými prvky psychologického thrilleru a závěrem, který způsobí, že na knihu jen tak nezapomenete.

• pro čtenáře, kteří si chtějí odpočinout od napínavých psychologických thrillerů, ale přeci jen se od tohoto žánru nechtějí moc vzdálit
  • pro ty, které baví pozorovat pohnuté osudy postav
  • pro ty, kteří si rádi počkají na úplný konec, až přijde to nejlepší

• pozici vypravěče si střídají 3 postavy
  • zajímavý styl zápletky
  • minulost se prolíná se současností
  • kniha má potenciál čtenáře pohltit
  • hodnověrné zobrazení pocitů
  • nečekaný závěr, který vynahradí i méně záživnější pasáže

• ve druhé polovině knihy chybí pořádné napětí

Knihy od autorky Mary Kubica

Andílek - Mary Kubica - cena

Andílek

Heidi nemůže zapomenout na zvláštní dívku, kterou spatřila v dešti na nádraží s malým dítětem na rukou… Vždycky se řídila hlavně srdcem, pracuje pro neziskovou organizaci a stará se o toulavé kočky, přesto jejího manžela i dceru zaskočí, když jednoho dne přivede mladou ženu a její čtyřměsíční miminko domů. Heidi nabídne Willow střechu nad hlavou a pomůže jí postavit se zase na nohy. Kdo je však záhadná mladá matka a jaká tajemství…číst více

Lži, dokud můžeš - Mary Kubica - cena

Lži, dokud můžeš

Na první pohled by se příběh mohl zdát jako úplně obyčejný. O úplně obyčejné ženě z předměstí. Ale nikdy není nic takové, jak se zdá. Clara Solbergová je totiž poznamenána tragickou událostí, která se udála jednoho letního odpoledne. A co víc, zjišťuje, že o nehodě, jež se jí tak hluboce dotýká, neví vlastně vůbec nic a aby odhalila tajemství a podvody, kterými je příběh zahalen, musí se vydat na lov pravdy. Jenže by bylo lepší, kdyby některá…číst více

Neplakej Mary Kubica - cena

Neplakej

Elektrizující příběh o podvodu a posedlosti od autorky bestselleru Hodná holka. Mladá žena jménem Esther Vaughan zmizí beze stopy ze svého bytu v centru Chicaga. Mezi jejími věcmi je nalezen strašidelný dopis adresovaný „Mým nejdražším“. Její přítel a spolubydlící Quinn Collins si myslel, že Esther dobře zná, ale nyní o tom začíná pochybovat, a ptá se, kde může Esther být. Mezitím, v malém přístavním michiganském městečku asi hodinu od Chicaga…číst více

Mary Kubica momentálně žije v Chicagu se svým manželem a dvěma dětmi, ale její kořeny sahají až na Slovensko – je potomkem slovenských emigrantů do Ameriky. Vystudovala americkou literaturu a historii a jistý čas působila jako učitelka dějepisu na střední škole. Debutovala knihou Hodná holka, které se napříč celým světem prodalo více než milion výtisků. Mezi její další romány patří Neplakej,  Neznámá žena, Lži, dokud můžeš nebo Andílek.

Mary Kubica – autorka

Mary Kubica – autorka