Knižní recenze: Hvězdy nám nepřály

Recenzent: Veronika Vargová

• Vydavatelství: YOLI
  • Původní název: The Fault in Our Stars
  • Recenzent knihu četl: 5 hod. 35 min.
  • Počet stran: 240

Teenagerovská lovestory zasazená do depresivního prostředí nabírá na síle díky vtipným situacím

Krátce poté, co se člověk zamiluje, nepočítá hned s koncem vztahu. Jeho vidění je naplněné hormony štěstí, a budoucnost tak vypadá velmi růžově. Když tedy nastává moment návratu do reality a začínáme vidět i temnější místa na duši toho druhého, jsme si víceméně jisti, že pokud přijde trpký konec, bude jeho iniciátorem jeden z hlavních aktérů zamilovaného dua. No a co když ne

Hazel a Augustus jsou i přes svůj mladý věk onkologičtí pacienti, kteří se jednoho dne setkají na kolektivních sezeních v podpůrné skupině pro pacienty. Jejich vyhlídky do budoucna sice nejsou zcela růžové, ale nějaká naděje tu přeci jen je. Jelikož se Hazel poslední měsíce jen zavírala doma, její rodina má radost, že má s kým trávit volný čas. Hadičky, kyslíková bomba a množství léků ji jen připoutaly na lůžko a nutily přemýšlet nad koncem života. Láska, která se mezi ní a Augustem rozvine, ji povznese do výšin, a i lékařské prognózy jí přijdou o něco snesitelnější. Nic však netrvá věčně. Ani první „pořádná“ láska. Zdá se, že něco tam nahoře si občas umíní, že ještě není čas, abychom byli navěky šťastní…

Koncem zimy, v sedmnáctém roce mého života, máma usoudila, že trpím depresemi. Zřejmě proto, že jsem prakticky nevycházela z domu, trávila hodně času v posteli, pořád dokola si četla jednu a tu samou knihu, jedla zřídka a dost podstatnou část volného času věnovala přemýšlení o smrti. Přečtěte si jakýkoli leták nebo webovku o rakovině, a všude se dozvíte, že deprese jsou vedlejším příznakem onemocnění.John Green

Příběh o mladých lidech, kteří se poznají na tak pochmurném místě (i když samotná sezení jsou někdy vtipná), zavání hned od začátku depresivním dojmem. Mládež přinucená myslet na smrt, omezovaná kyslíkovými lahvemi, přihlížející tomu, jak jejich vrstevníci postupně nepřicházejí na společná setkání, je zde vykreslena docela živě, a tudíž je jen otázkou času, kdy tento fakt čtenáře emočně zasáhne. Pasáže zprostředkovávající léčbu rakoviny zde však nemají převahu, výrazněji působí situace, které se věnují citu hlavních hrdinů.

Tato skutečnost má však i svůj kontrast v podobě situací a dialogů, které působí vtipně, a vytvářejí tak paradoxní hořko-trpký humor. V této rovině autor netlačí na city a snaží se depresivní nádech zjemňovat tak často, jak jen to jde. Samotná zápletka je poměrně jednoduchá, tvoří ji četné všední situace ze života mladých lidí, přičemž však výrazně dominuje i jedna ne tak docela banální příhoda. Hazel a Augustus spolu podniknou výlet do Amsterdamu, kde potkávají autora Hazeliny oblíbené knihy, která má otevřený konec. Právě tato situace formuje jejich vztah.

John Green autor

John Green autor

Jakmile Patrick skončil, společně jsme zopakovali hloupou mantru: Dnešek si užijeme jako ještě nikdy. A bylo po setkání. Augustus Waters se zvedl ze židle a popošel ke mně. I tím svým houpavým krokem jako by se usmíval.John Green

Od jisté části knihy je poměrně snadné předvídat konec, ale i tak do poslední chvíle publikum doufá, že všechny náznaky definitivního závěru naberou příjemnější spád, a nakonec kniha skončí jinak. V závěrečných kapitolách emoce dosahují vrcholu a jejich podání je pro danou cílovou skupinu dostačující. Nahlédnu-li i pod povrch příběhu, jistým způsobem z něj lze vydolovat jakousi motivační myšlenku o pomíjivosti života a potřebě užívat si každý den tak, jak ve skutečnosti přichází. Jde však spíše o sekundární efekt knihy a tento odkaz je pod písmenky důkladně skrytý.

Knihu Hvězdy nám nepřály si můžete zakoupit zde:

Knihu Hvězdy nám nepřály doporučuji mladším čtenářům, jejichž knihovna obsahuje tituly věnující se nevšedním teenagerovským problémům. Starší čtenáři najdou v této knize mírně depresivní oddechovku obsahující specifický pohled do duše mladého člověka, kterému život nenadělil dostatečnou dávku zdraví k tomu, aby mohl poznávat svět stejně jako jeho vrstevníci. Kdo si chce porovnat, zda je lepší film, nebo kniha, doporučujeme zhlédnout i stejnojmenný film natočený podle knižní předlohy.

• depresivní atmosféra
  • pár vtipných momentů
  • děj lze snadno předvídat
  • časté dialogy
  • rychlé čtení

• pro čtenáře, kteří nemají v oblibě depresivní a pochmurné příběhy
  • pro ty, kteří raději sahají po optimističtějších titulech

Papírová města - John Green - cena

Papírová města

Po úspěchu románů Hvězdy nám nepřály a Hledání Aljašky vychází nyní v českém překladu další dílo veleúspěšného autora Johna Greena, který si i u nás bleskurychle získal početný fanklub. Hrdinou je Quentin Jacobsen, normální, tak trochu bojácný kluk, který má od dětství rád nespoutanou Margo. Ta mu pak jednoho dne nečekaně zaklepe na okno a vtáhne ho do podivuhodného dobrodružství. Když dívka další dny ve škole chybí….číst více

Recenzia: Papírová města

Will Grayson, Will Grayson - John Green - cena

Will Grayson, Will Grayson

Chicago je dost velké město a dva středoškoláky z jeho opačných konců může dohromady svést leda náhoda. A aby se navíc ti dva jmenovali úplně stejně, totiž Will Grayson, musí ta náhoda být hodně veliká. Jenže opravdový spád věci naberou teprve tehdy, když se do všeho vloží ještě někdo třetí – kamarád jednoho z Willů zvaný Drobek, tornádo v lidské podobě. Drobek je střední útočník školního týmu amerického fotbalu, autor, skladatel, producent…číst více

Jedna želva za druhou - John Green - cena

Jedna želva za druhou

Šestnáctiletá Aza neměla vůbec v plánu pídit se po tajemstvích uprchlého miliardáře Rusella Picketta, ale v sázce je sto tisíc dolarů a její nejlepší a nejstatečnější kamarádka Daisy, se nemůže dočkat, až se společně pustí do vyšetřování.
Aza se opravdu snaží. Snaží se být dobrou dcerou, skvělou kamarádkou, vzornou studentkou, a taky schopnou vyšetřovatelkou. Zároveň však bojuje s nekončícím vírem svých vlastních myšlenek….číst více

Prohlédněte si také recenze na film Hvězdy nám nepřály na ČSFD