Jíst, meditovat, milovat - Elizabeth Gilbert - recenze

Knižní recenze: Jíst, meditovat, milovat

Autor: Elizabeth Gilbert

• Vydavatelství: Metafora
  • Počet stran: 350
  • Rok vydania: 2016

Sbalit se odjet je občas nesmírně lákavou představou…

I když děláme možné i nemožné, ne vždy život plyne podle našich představ. Setkáváme se s lidmi, jejichž jednání nemůžeme ovlivnit, čelíme situacím, o které jsme vůbec nestáli. Jak se vyrovnat se zklamáním, selháním a pocitem, že jsme pravděpodobně někde pochybili?

Kniha Jíst, meditovat, milovat je vyprávěním mladé ženy, která se cestováním snaží vyléčit újmy, které na ní napáchalo rozvodové řízení. Lze zde pozorovat mnoho fází, kterými její nitro prochází – pocit viny, strach, respekt před novou životní etapou a neustálé analyzování skutečnosti, kde se stala chyba vedoucí k velkému třesku v podobě rozpadu vztahu. Elizabeth tak čtenáře zavede do tří zemí – Itálie, Indie a Bali. V každém z těchto míst objeví něco nového, je konfrontována novými podněty, které je třeba zvážit či přehodnotit. A mezitím ochutnává nová jídla, potkává neznámé lidi, pozoruje dění kolem sebe. Vrátí se domů? Pokud ano, jaké emoce si přibalí do zavazadla?

„Za pár týdnů bydlím v Itálii. Opustila jsem práci, vyrovnala se s exmanželem, zaplatila právní poplatky, vzdala se domu, bytu, veškerý majetek, který mi zůstal, jsem si uložila u sestry a sbalila jsem si dva kufry. Můj velký rok začal. A teď jsem si to mohla dovolit, neboť se stal šokující zázrak: můj vydavatel koupil knihu, ve které napíšu o svých cestách. Nakonec sa stalo to, co předpověděl indonéský šaman. Přijdu o všechny své peníze, ale hned je zase získám – nebo budu mít alespoň tolik, abych si mohla koupit rok života.“Elizabeth Gilbert
Jíst, meditovat, milovat - Elizabeth Gilbert - ukázka

Asi nebude na škodu, podotkneme-li, že kniha nedokáže zastoupit turistického průvodce v beletrizované verzi (ačkoli u nás tato očekávání nebyla, možná se najde čtenář, který si bude přát dobrodružný příběh plný barvitých popisů prostředí a faktografických údajů). Pokud jste některou ze zemí navštívili, s mnoha skutečnostmi se ztotožníte, ale podvědomě budete očekávat, že Elizabeth zabloudí na místo, které jste si v dané zemi oblíbili. Šance, že se tak stane, je velmi malá, ale přesto autorka zvládla podat čtenářům obraz svých cestovatelských destinací, a to vskutku nenapodobitelným způsobem. Soustřeďuje se spíše na mentalitu národů a často se zmiňuje i o gastronomii.

Kniha je rozdělena na tři části, v nichž úlohu milníků přebírají právě tři země, kam se Elizabeth vydá. Mnohem zajímavější je však rozdělení na kapitoly – autorka se inspirovala indickým růžencem džapa mala a každá kapitola představuje jeden jeho korálek.

Pokud by se měl vypíchnout jeden prvek, který v knize rezonuje nejvíc, byla by to směs pocitů. Ve slovech totiž lze nalézt úplně všechno – pokoru, skromnost, očekávání, lítost, vnitřní zmatek, smutek, strach, nadhled i depresivní chvilky. Právě deprese zapůsobí na čtenáře nejvýrazněji, Elizabeth se jí během svých cest nedokáže zbavit a zabouchnout před ní dveře. Vnitřní rozpory na ni čekají i na místech, na kterých by to nečekala – vždyť přece byla daleko od jejich spouštěčů a faktorů, které její vnitřní démony dokázaly přivolat.

„S meditací mám spoustu problémů a jedním z nich je to, že mantra, kterou mi přidělili – Om Namah Šivaje – mi nějak nejde do hlavy. Líbí se mi její zvuk, líbí se mi její význam, ale neumí mě přenést do meditace. Dva roky to zkouším a nedaří se mi to. Když opakuji Om Namah Šivaje, uvízne mi to v krku, svírá mi hrudník a docela znervózním.“

Elizabeth Gilbert

Čas od času autorčino vyprávění dokáže u čtenáře vyvolat úsměv, za kterým stojí buď autorčin osobitý postřeh, nebo příhody, které hlavní postava během cestování prožije. Humor, ze kterého by čtenáře rozbolelo břicho, zde však nenajdete, ale, popravdě řečeno, do textu by ani moc nepasoval.

Knihu Jíst, meditovat, milovat si můžete zakoupit zde:

Jíst, meditovat, milovat je jemná, citlivá a unikátní kniha, pro kterou je nesmírně obtížné určit cílovku. Příběh zapůsobí jak na volnomyšlenkáře, tak i na lidi, kteří se tváří v tvář setkali s depresí. Líbit se bude cestovatelům, stejně tak i lidem, kteří nemají čas sbalit si kufry a odletět někam daleko. A v neposlední řadě jí přijdou na chuť i ti, kteří chtějí vstřebávat dějově nenáročný, ale pocitově hodnotný příběh. Vřele doporučujeme i audioverzi tohoto příběhu, kterou v českém jazyce namluvila Kristýna Kocianová.

• pro ty, kteří rádi čtou emotivní příběhy, jež jim odhalí duši a myšlenky hlavní hrdinky
  • pro každého, kdo zápasí s vlastními pocity
  • pro milovníky oddechových, ale přesto ne prvoplánových příběhů
  • pro každého, kdo má pocit, že potřebuje najít sám sebe

• lehce plynoucí děj, který nikam nespěchá
  • krásné zobrazení pocitů a citového rozpoložení hlavní postavy
  • autentické a upřímné vyprávění
  • kniha čtenáři zprostředkuje různorodé emoce a zážitky

• pokud očekáváte napětí a neustálou akci, bude pro vás obtížnější prokousat se knihou až do konce

Doporučené knihy od autorky Elizabethy Gilbert

Podpis všech věcí - Elizabeth Gilbertová - cena

Podpis všech věcí

Po dvanácti letech se Elizabeth Gilbertová vrací k románu v neobyčejném příběhu o botanice, zámořských plavbách a touze, který pokrývá většinu devatenáctého století. Román sleduje osudy nadané Almy Whittakerové (dcery smělého a charismatického botanického objevitele), jež se snaží osamostatnit ve světě rostlin a vědy. Zatímco studium mechů vede Almu blíž a blíž k záhadám evoluce, muž, kterého miluje, ji táhne opačným směrem – do království duchovna, božství a zázraků. Alma je střízlivá vědkyně, Ambrose je….číst více

Město dívek - Elizabeth Gilbertová - cena

Město dívek

Léto roku 1940. Devatenáctiletá Vivian Morrisová přijíždí do New Yorku s kufrem a šicím strojem, vyhnaná svými zoufalými rodiči. I když její krejčovský talent a umění perfektně natočit vlasy jí nezajistili postup do druhého ročníku na slavné Vassar College, brzy začíná vydělávat jako krejčová v kabaretním divadle na Manhattanu, které se honosí rozkošně špatnou pověstí. Zde se děvče rychle stává miláčkem varietních tanečnic a mění brak a pozlátko na kreace pro bohyně. Exil v New Yorku vlastně není vůbec žádným exilem: zde….číst více

Velké kouzlo - Elizabeth Gilbert - cena

Velké kouzlo

Elizabeth Gilbertová, autorka bestselleru Jíst, meditovat, milovat, ve své nové knize sdílí se čtenáři svůj jedinečný pohled na kreativitu. S úžasnou empatií a bezbřehou velkorysostí nám dává nahlédnout do tajemného světa inspirace. Vybízí nás, abychom přijali svou přirozenou zvídavost a odložili zbytečné obavy. Na názorných příkladech ukazuje, jak uchopit vše, co milujeme, a jak naopak čelit tomu, čeho se nejvíce….číst více

palmknihy.czPřejít do e-shopu

Elizabeth Gilbert pochází z amerického státu Connecticut, kde se v roce 1969 narodila v městečku Waterbury. Vystudovala politologii, pracovala jako kuchařka, servírka i novinářka. Debutovala sbírkou povídek Pilgrims, ale světového uznání se jí dostalo právě díky knize jejích osobních memoárů Jíst, meditovat, milovat. V roce 2010 se tato kniha stala předlohou pro stejnojmenný film, ve kterém si hlavní roli zahrála Julia Roberts. Mezi její další díla patří Podpis všech věcí, Město dívek nebo Velké kouzlo.

Elizabeth Gilbert – autorka