Knižní recenze: Kouzelný prst

Recenzent: Juraj Drevenka

• Vydavatelství: Enigma
  • Původní název: The Magic Finger
  • Recenzent knihu četl: 20 min.
  • Počet stran: 48

Když pácháš zlo, nemůžeš očekávat dobro!

S hněvem se vyrovnáváme každý po svém. Někdo ho ošklivě vybije, jiný ho zpracovává potichu a celý život si v sobě pěstuje nepěkné emoce, které se jednoho krásného dne projeví v plné síle i navenek. Ale v této knize se hlavní hrdinka popasuje s hněvem skutečně osobitě.

Dívka z této knihy působí jako obyčejná školačka. Svou odlišnost však projeví v momentě, kdy ji někdo rozzlobí, případně pocítí křivdu. Její učitelka, které narostl ocas, by nám o tom mohla vyprávět! Holčička má totiž zázračný prst, a když ho s hněvem v srdci na někoho namíří, začnou se dít věci! Stejně to bylo i v případě Zorákových. Neohleduplně lovili kachny, které si s radostí a pocitem vítězství pak odnášeli domů. Ale stačilo jedno namíření prstem a všechno se změnilo. Zorákovým narostly křídla i zobáky a vyzkoušeli si, jaké je to být kachnami. Když na vlastní kůži pocítili, že hlaveň pušky namířená proti nim není moc příjemná věc, zjistili, že by se na přírodu a zvířata měli dívat lidštějším okem. Změní se? A dostanou zpět podobu člověka?

Kouzelný prst - Roald Dahl - ukázka
Paní Zoráková se vzbudila, a když spatřila manžela, jak stojí na zemi, také vykřikla. Scvrkl se na malého mužíčka! Nebyl větší než pes! A místo rukou měl kachní křídla!Roald Dahl

Pohádek, které v sobě ukrývají i ponaučení, je dnes méně, než by se mohlo zdát. Většinou na malé čtenáře čeká příběh plný magických prvků, sem tam humor a několik, pro dětské publikum nepředvídatelných událostí. Na hlubší myšlenku se však většinou zapomíná. V případě tohoto příběhu lze mluvit o jakémsi ponaučení. Dětem se zde dává na vědomí, že ubližovat zvířátkům se nemá a už vůbec ne je vlastníma rukama zpravit ze světa!

Morální přínos této pohádky se bezprostředně dotýká i oblasti, na kterou jsou rodiče nesmírně citliví. Příběh v jisté části působí mírně drasticky, hlavně v momentě, kdy Zorákovi loví kachny, nebo o trochu později, když si máma kachna stěžuje na fakt, že jí pan Zorák zabil šest dětí. Slova jako smrt, zabít či mrtvý se zde sice neskloňují až tak často, aby to bilo do očí, ale jejich význam je z textu v jistých chvílích poměrně citelný. U nás doma se tento fakt naštěstí přešel, ale projevila se jiná stránka příběhu – kachny v lidské velikosti, kterých se můj syn obával ještě dva týdny po dočtení knížky. Mohly totiž vyskočit z ledničky (zkusili jste už ve vaší domácnosti zatajit otevírání ledničky?) a dveře jsme pečlivě zamykali ihned, jak jsme se vrátili domů – bez ohledu na denní či noční hodinu. A zapomněl jsem na otevírání oken. Několik dní byla tato činnost doslova zakázána, proto doporučuji knihu číst v takovém ročním období, kdy nedostatek čerstvého vzduchu v místnostech nebude představovat životu nebezpečnou překážku, a vy tak budete moci předejít reálné hrozbě, že vám hejno kachen v nadlidských velikostech nalítne přes otevřenou ventilačku přímo do pokoje.

Roald Dahl, autor

Roald Dahl, autor

Pan Zorák se zvedl a podíval se dolů. Utrpěl strašný šok! Uviděl čtyři obrovské kachny lidské velikosti. Tři z nich měly v rukách pušky – otcovu, Filipovu a Viliamovu. Mířily přímo na hnízdo.Roald Dahl

Kouzelný prst je směsí fantasy, napětí a personifikovaných zvířecích postav. V příběhu je jen minimum nadbytečných popisů, kniha se čte rychle a snadno, poměrně častá je i přímá řeč, takže si rodiče, kteří čtou knížku svým potomkům, mohou do sytosti vyhrát s hlasem. Celkový dojem zvýrazňují i ilustrace, které se vyskytují na každé stránce. Jejich velikost se liší, stejně jako to, zda jsou barevné nebo černobílé.

Knihu Kouzelný prst si můžete zakoupit zde:

Knihu doporučuji pro děti, které nemají panický strach z obrovských mluvících kachen, případně v ději nevyhledávají monstrózní postavy, které tam vlastně ani nejsou. Avšak dětská mysl je nevyzpytatelná. V anotaci se píše, že kniha je ideální pro první samostatné čtení a myslím, že se tam tato informace neobjevila náhodou.

• příběh s ponaučením
  • personifikované zvířecí postavy
  • text doplňují různorodé ilustrace
  • mírné náznaky násilí
  • na menší děti (do 6 let) může pohádka působit strašidelně
  • četné dialogy

• pro děti od 6 let

• pro děti do 6 let

Knihy od autora Roalda Dahla

Velikananánský krokodýl - Roald Dahl - cena

Velikananánský krokodýl

V největší a nejkalnější řece Afriky si hoví velikananánský krokodýl. A protože ho trápí ukrutný hlad a moc dobře ví, že největší lahůdkou je tlusťoučký, šťavnaťoučký malý dítě – ty jsou ňam, ňam, ňam! –, vydá se na zdánlivě nevinnou procházku. Jeho tajné plány a chytroučké triky ale naráží na odbojné strážce morálky – hrocha Bžocha, slona Bambalóna a ptáka….číst více

Zdivočelé pohádky - Roald Dahl - cena

Zdivočelé pohádky

Pozor, oficiální hlášení! Pohádky se zbláznily… Šest oblíbených pohádek – takt trochu jinak! Co by ale člověk mohl čekat od známého spisovatele Roalda Dahla, než pořádnou dávku humoru a překvapení! Přečtěte si, jak můžou známé příběhy o Popelce nebo Třech prasátkách zdivočet, když se dostanou do rukou spisovatele, který nezná hranic. Kniha je určena dětem od 5 let…číst více

Fantastický pan Lišák - Roald Dahl - cena

Fantastický pan Lišák

Již klasický příběh o prohnaném panu Lišákovi a jeho rodině, kterého se tři zlí venkované snaží mermomocí vyrýt rypadly z jeho doupěte a který se jim za pomoci dalších zvířecích kamarádů dostane na kobylku, vyšel po celém světě v mnoha vydáních a posloužil jako námět k animovanému filmu. Vypravěčské umění Roalda Dahla, jeho jemná ironie a cit pro detail, jistě potěší všechny jeho příznivce…číst více

Karlík a továrna na čokoládu - Roald Dahl - cena

Karlík a továrna na čokoládu

Karlík Bucket, chlapec z chudé rodiny, souhrou šťastných náhod získá los, jenž mu umožní spolu s dalšími dětskými výherci navštívit továrnu na čokoládu pana Willyho Wonky. Návštěva se pro všechny děti kromě Karlíka promění v hrůzný zážitek, protože Umpa-Lumpové, kteří sladkosti vyrábějí, je postupně vytrestají za jejich špatné vlastnosti – jedno spadne do čokoládové řeky, jiné zfialoví a další je svrženo do odpadní šachty. Nakonec zbývá jen Karlík a pan Wonka pro něj přichystá nebývalé překvapení…číst více

Obr Dobr - Roald Dahl - cena

Obr Dobr

Malá osiřelá holčička, která žije v Londýně, se jedné noci probudí a uvidí něco, co by vlastně vůbec vidět neměla. Jeden moc a moc hodný obr se krade nocí a plní hlavy spících dětí samými krásnými sny. Protože ho ale nikdo nesmí poznat, vezme holčičku s sebou do své jeskyně v zemi obrů. Tam teprve začnou ta správná dobrodružství…číst více

Knižní recenze:  Obr Dobr

1. Wikipedia: Roald Dahl, Img – Roald Dahl