Recenze knihy: Levandulová zahrada

• Recenzent knihu četl: 5 hodin
  • Počet stran: 352
  • Rok vydání: 2015
  • ISBN: 9788072229697
  • Originální název: The Lavender Garden

Dědictví, které skrývá mnohem víc, než byste si mysleli…

Emilia de la Martinieres zdědí po smrti své matky Valerie zámek a vinici na jihu Francie. S matkou ji pojilo jen minimální citové pouto, její otec zemřel již před několika lety. Honosné dědictví by se tak možná dalo považovat za částečnou náplast na rány z dětství bez lásky, ale zámek bere víc, než nabízí – mimo jiné potřebuje rozsáhlou rekonstrukci.

Právě v této době Emilia poznává Sebastiana Carrutherse, který se s ní seznámí s tím, že jeho babička Constance během 2. světové války chvíli pobývala v blízkosti sídla, jehož majitelkou je nyní Emilia. Když začne pátrat po historii své rodiny, zjistí, že právě minulost píše ty nejdojemnější a nejnapínavější příběhy.

Ve druhé rovině příběhu je hlavní postavou Constance Carruthersová, která byla vyslána z Anglie do Francie jako agentka pro britské operace. Původní plán byl však rychle zmařen předchozím únikem informací a Constance se ocitá po většinu svého pobytu ve Francii stranou. Bydlí v rodině Edoarda de la Martinieres, kterou často navštěvují „lidé z druhé strany“ – němečtí důstojníci, kteří mají zcela odlišný pohled na svět než ona. Když se věci začnou ubírat špatným směrem a v domě, kde žije Constance, se objeví obrovská hrozba v podobě Němců, uprchne se zbytkem své dočasné rodiny na jih Francie, kde dnes, téměř o 60 let později, žije Emilia, která neví, co její rodina kdysi zažila.

„Najednou pocítila tíhu svých předků na svých bedrech a zmocnil se jí smutek, že se tento rozvětvěný a vznešený rod zredukoval na jedinou, bezdětnou třicetiletou ženu. Její rodina přežila staletí pustošení a brutalit, ale během padesáti let, po dvou světových válkách, zůstal naživu pouze její otec.“Lucinda Riley

Pokud vám úvod knihy připadá trochu zdlouhavý a myslíte si, že by se děj mohl konečně rozjet, rozhodně si počkejte. Už druhá dějová linie, která se rozbíhá v první třetině příběhu, dokazuje, že děj nebude sestávat pouze z prvoplánového románku. Naopak – romantická rovina postupně ustupuje do pozadí a do popředí se dostává odvaha, historické souvislosti a napětí, v nichž jde o čest, lásku k vlasti a holý boj o život.

Skutečnost, že hlavní válečnou postavou je žena, která neustále prokazuje svou odvahu a zásady, je nesmírně přesvědčivým a podmanivým prvkem. Něco takového se v knihách z válečného prostředí objevuje jen zřídka – i když se v roli hlavní hrdinky ocitne žena, nemá stejnou zodpovědnost jako Constance nebo její přítelkyně Venetia. Přestože nejsou přímo v první linii, na jejich práci a schopnostech závisí osud celé země.

Jak už to v knihách, které popisují více dějových linií, bývá, čtenář si najde svou oblíbenou rovinu příběhu a zbývající pasáže, které s ní nesouvisejí, „přetrpí“ jen z povinnosti. S největší pravděpodobností si čtenář více oblíbí dějovou linii z minulosti, která líčí život Constance během 2. druhé světové války. Je však třeba říci, že i druhá rovina děje má něco do sebe – Emilia a její rychlý sňatek se Sebastianem není zrovna jako vystřižený z pohádky a i v Emiliině životě čeká na čtenáře několik tajemství.

To, zda vám bude děj připadat předvídatelný, závisí do značné míry na tom, kolik knih a žánrů jste již přečetli. Pokud se považujete za „zkušeného“ a ostříleného čtenáře, který dává přednost thrillerům a dramatům, je velká šance, že velké odhalení na konci prokouknete dříve, než vám ho autor prozradí.

Po dočtení Levandulové zahrady si buď řeknete, že příběh byl fajn, ale nic víc vám nedal, nebo si knihu naprosto zamilujete. Obsahuje množství lidských osudů, které se vzájemně proplétají, a přestože autorka čtenáře jen zřídkakdy překvapí, jedno se jí upřít nedá – dokáže na čtenáře přenést emoce a vyprávět příběh tak autenticky, jako by sama byla jeho součástí. Mnohé situace jsou popsány podrobně, ale ne zdlouhavě, a není těžké vycítit stejné emoce, jaké prožívají hlavní postavy.

Levandulové zahradě udělujeme 4 hvězdičky. Jedná se jednoznačně o výjimečnou knihu, která má potenciál zaujmout nejen čtenářky, ale i mužskou část publika. Děj plyne svým tempem, zbytečně na čtenáře netlačí a dává mu prostor, aby se do příběhu plně vcítil. Emotivní, zručně napsané propojení minulosti a současnosti vám utkví v paměti na velmi dlouhou dobu.

• pro ty, kteří hledají román, který popisuje období 2. světové války, ale nemají chuť na příběh vyobrazující koncentrační tábory
  • pro ty, které baví, pokud příběh propojuje několik generací a časových rovin

• emotivní pasáže, které zbytečně netlačí na city čtenáře
  • obratné propojení minulosti a současnosti
  • dějová linie zachycující válečné období má hlavní hrdinku, která prokazuje svou odvahu.
  • zajímavý námět
  • romance není v příběhu primární, ani není jeho základním stavebním prvkem

• někteří čtenáři mohou považovat děj za předvídatelný
  • příběhy nejsou stejně čtenářsky atraktivní
Levandulová zahrada - Lucinda Riley - cena

Levandulová zahrada

Francouzská šlechtická rodina, starý zámek a hluboko skrytá tajemství. Pokud vyjdou najevo, mohou zničit dvě generace sužované povinností a vášní. Levandulová zahrada je strhující příběh o lásce a hrdinství, který se odehrává ve válečné Paříži, slunné Provence a drsném severním Yorkshiru. Vypráví nejen o lásce, ale především o odpuštění. Emilie de la Martinières, poslední dědička starobylé francouzské aristokratické rodiny, přichází po smrti….číst více

martinus.czZobrazit cenu

• Emilia de la Martinieres, Sebastian Carruthers
    • Constance Carruthers, Edoard de la Martinieres
    • Sarah, Venetia, Falk, Frederik, Margaux
  • Životní prostředí: Anglie, Francie
  • Období: roky 1943 a 1998
  • Témata: 2. světová válka, špionáž, minulost, láska, dědictví,                  šlechtická rodina, poezie

Lucinda Riley se narodila v Irsku v roce 1965 a poté, co začala svou kariéru jako filmová, divadelní a televizní herečka, napsala ve svých čtyřiadvaceti letech první knihu. Její knihy byly přeloženy do třiceti sedmi jazyků a stále vyvolávají emoce v kulturách po celém světě. Zejména série „Sedm sester“ se stala celosvětovým fenoménem a vytvořila vlastní žánr – a plánuje se i vytvoření televizního seriálu. Její knihy byly nominovány na řadu ocenění, včetně italské ceny Bancarella, německé ceny The Lovely Books a ceny Romantický román roku. V roce 2020 získala nizozemskou platinovou cenu za prodej více než 300 000 výtisků románu za jeden rok – toto ocenění naposledy získala J. K. Rowlingová za Harryho Pottera. Ačkoli své čtyři děti vychovávala převážně v anglickém Norfolku, v roce 2015 si splnila sen a koupila si odlehlou farmu v irském West Corku, který vždy považovala za svůj duchovní domov, a právě zde vzniklo jejích posledních pět knih. Lucindě byla v roce 2017 diagnostikována rakovina a 11. června 2021 zemřela v kruhu své rodiny.

Lucinda Riley – autorka

Lucinda Riley – autorka

Sedm sester - Lucinda Riley - cena

Sedm sester

Na luxusní sídlo Atlantida na soukromém poloostrově ženevského jezera se sjíždí z různých koutů světa šest mladých žen, které přivedla domů smutná událost: smrt jejich adoptivního otce. Každá ze sester dostává jako dědictví i dopis s údaji, podle nichž může najít svou biologickou rodinu. A tak se nejstarší ze sester, půvabná překladatelka Maia, ocitne v Brazílii, kam ji souřadnice z otcova dopisu zavedou. V Riu de Janeiru se s pomocí místního…číst více

Sestra bouře Lucinda Riley - cena

Sedm sester 2: Sestra bouře

Druhá ze sester Ally nemá zpočátku o pátrání po svém původu zájem, protože se poprvé hluboce zamilovala. Vzájemnou lásku však přerve tragická nehoda a Ally se náhle v životě nemá čeho chytit. Atak se spíš ze zoufalství než ze zvědavosti přece jen vydává do Norska, kam ji vedou nápovědy z otcova dopisu… Tady začíná skládat mozaiku osudu svých dávných předků. Odhaluje životní příběh mladičké dívky z norského…číst více

Sestra ve stínu Lucinda Riley - cena

Sedm sester 3: Sestra ve stínu

Také Star zanechal otec dopis se stopami vedoucími k její rodině. Mlčenlivá, hloubavá Star se po nich ale obává vydat. Nespokojenost s vlastním životem ji však nakonec přiměje kčinu. Pátrání po minulosti ji ze všeho nejdřív zavede do svérázného londýnského antikvariátu…Sto let předtím se energická acílevědomá Flora snaží bojovat osvou nezávislost ve světě, kde jedinou její nadějí na úspěch je sňatek. Je spokojená se životem na Esthwaitském sídle….číst více

Sedm sester 4: Sestra s perlou Lucinda Riley - cena

Sedm sester 4: Sestra s perlou

CeCe D’Appliese měla vždycky pocit, že nezapadá mezi své krásné a nadané sestry. Po smrti milovaného otce se v jejím životě začíná všechno hroutit jako kostky domina. A tak se CeCe, vybavená otcovým dopisem s několika málo informacemi ke svému původu, vydává do Austrálie. V městečku Broome na mořském pobřeží i v rudé pustině rozpáleného vnitrozemí se pokouší zjistit, co může mít společného s jednou z prvních australských…číst více

Sedm sester 5: Sestra Luny Lucinda Riley - cena

Sedm sester 5: Sestra Luny

Tiggy D´Apliese se po smrti otce rozhodne naslouchat svým instinktům a zamíří na skotskou Vysočinu. Naskytne se jí zde vysněná práce: starat se o volně žijící zvířata na odlehlém panství sympatického, šarmantního majitele Charlieho Kinnairda. Zdá se ale, že osud s ní má jiné plány. Stařičký cikán, který žije jako poustevník na panství, mladé ženě prozradí, že i ona má podobně jako on šestý smysl, jímž vnímá věci jinak než běžní lidé. Předpovídá jí…číst více

Sestra Slunce Lucinda Riley - cena

Sedm sester 6: Sestra Slunce

Electra D´Apliése má na první pohled všechno, co si mlada žena může od života přát – je krásná, bohatá, jedna z nejslavnějších topmodelek na světě. Její od dětství křehkou duševní rovnováhu poznamenala smrt adoptivního otce, jehož hluboce milovala, i bolestný rozchod s přítelem. Smutek se snaží zahnat alkoholem a drogami. Její život se změní ve chvíli, když se z dopisu od cizinky dozvídá, že je její babičkou…číst více

Ztracená sestra Lucinda Riley - cena

Sedm sester 7: Ztracená sestra

Šest sester D´Apliese se už vydalo na svou pouť za vlastními kořeny a objevilo své biologické rodiny. I rok po smrti jejich adoptivního otce však stále zůstává nezodpovězená otázka, kdo a kde je mytická ztracená sedmá sestra? Dívky touží splnit přání svého zesnulého otce a najít onu neznámou sestru dřív, než se o výročí otcovy smrti vydají na smuteční plavbu na jachtě. Jejich jedinou stopou je zvláštní prsten ve tvaru sedmicípé hvězdy a adresa…číst více

Jack Shakespearow je mistr slova. Psaní mu dává křídla. Na křídlech fantazie objevuje nepoznané, z ptačí perspektivy se dívá na svět a popisuje jeho rozmanité barvy, lidi, věci a věcičky tohoto světa. Jelikož se jeho poslední sbírka básní Hladový jako spisovatel moc neprodává, přivydělává si u nás psaním recenzí a blogů. A dělá to opravdu skvěle.