Knižní recenze: Lisey a její příběh

• Vydavatelství: Beta-Dobrovský
  • Recenzent knihu četl: 6–7 hodin
  • Počet stran: 464
  • Rok vydání: 2007
  • ISBN: 8055115788

Úplně jiný Stephen King, než jste byli dosud zvyklí!

Můžeme si být jisti, že náš partner před námi neskrývá žádné zásadní tajemství? A můžete to říci, i když jste s ním prožili téměř celý život? Hmm, není to tak jisté… Stejnou otázku nám klade i tento příběh z pera nejznámějšího autora thrillerů, přičemž odpověď, která z příběhu vyplyne, je pořádně mrazivá

Když slavný autor Scott Landon umře, jeho ženu Lisey zaplaví fanoušci spoustou telefonátů, ve kterých se dožadují, aby našla jeho nedokončené rukopisy. Pro ženu, která dosud stála ve stínu svého manžela, je to hned po ztrátě a neutuchajícím pocitu samoty další šok. Nejvíce ji však děsí profesor Dooley, který je odhodlán dostat se ke Scottovým nevydaným dílům za každou cenu. Lisey je schopna začít se prohrabovat věcmi v pracovně svého manžela až dva roky po jeho smrti, přičemž kromě rozpracovaných rukopisů v ní objevuje i něco jiného – mnohem důvěrnějšího. Její manžel Scott se jí v dopisech zpovídá ze své minulosti, kterou prožil v rodném domě, a ona tak přichází na to, že člověk, se kterým žila, je jí s každým přečteným řádkem stále více cizí. Staré známé „v dobrém i špatném“ v případě jejího manželství, které bylo opředeno mnoha tajemstvími, dostává zcela jiný rozměr.

„Před zrakem veřejnosti jsou manželky známých spisovatelů neviditelné – a nikdo to nevěděl lépe než Lisey Landonová. Její manžel obdržel Pulitzerovu a Národní knižní cenu, ale Lisey v životě poskytla jen jeden rozhovor. Bylo to pro známý ženský časopis, který uveřejňuje sloupek s názvem „Ano, jsem jeho manželka.“Stephen King

Skalní fanoušci Stephena Kinga mohou mít zpočátku dojem, že se začetli do knihy od úplně jiného autora. V řádcích totiž chybí napětí a nějaká ta gradace děje, která by je poháněla v tom, aby četli další a další kapitolu. Příběh je do první poloviny knihy poměrně těžkopádný a čtenáři se přesouvají na další stránky jen s velkým sebezapřením.

Na místo dramatických okamžiků zde lze nalézt množství flashbacků a vzpomínek na manželství, které však velký vliv na dějovou linii nemají. Autor stále častěji odbočuje od primární dějové linie, a čtenář je tak svědkem řady setkání sester a popisů špatného zdravotního stavu jedné z nich. I zde se však lze opřít alespoň o autorův talent vnést i do nezáživných řádků trochu napětí – King totiž i banální momenty dokáže podat tak, že z nich přímo sálají emoce a specifická tajuplná atmosféra. Čtenář, který však tyto atributy ocenit nedokáže, bude po celou první polovinu příběhu s knihou pořádně zápasit.

„Dlouho tam ležela, vzpomínala na horký srpnový den v Nashvillu a přemýšlela – ne poprvé –, že být sama, když předtím byla tak dlouho s ním, je fakt divné. Byla by si myslela, že dva roky na seznámení se s tím pocitem postačí, jenže nestačily, čas očividně jen trochu rozmazal ostré hrany žalu. … Lisey ležela na posteli, která kdysi poskytovala úkryt oběma, a myslela na to, že samota není nikdy větší než tehdy, když se člověk vzbudí a zjistí, že má dům jen pro sebe. Že tady už dýchá jen ona a myši ve stěnách.“Stephen King

Zlom nastává v momentě, kdy se Lisey poprvé setkává s profesorem Dooleym. Dalo by se říci, že od této chvíle jde o víceméně klasickou Kingovku, ve které čtenář alespoň částečně najde to, co od Kingových knih očekává. Tak či onak, Lisey a její příběh není pro nedočkavé čtenáře, kteří jsou zvyklí na přímočaré dějové linie a chtějí si u knihy pouze odpočinout. V tomto případě je třeba mít se neustále na pozoru a i malé zaváhání či chvilka nepozornosti mohou později vést k tomu, že se člověk v příběhu ztratí.

Pokud patříte mezi skalní fanoušky Stephena Kinga a důvěrně znáte jeho rukopis, nezalekněte se první poloviny příběhu. Rozvláčný úvod, který ne a ne skončit, vám později dozajista nahradí okolnosti, které naleznete ve druhé půlce knihy. Připravte se ale na to, že tentokrát se kniha nebude „číst“ sama. Bude třeba být neustále ve střehu. Tak či tak, nepředvídatelný děj a promyšlená zápletka vykompenzovaly i ten váhavý začátek, a proto knize Lisey a její příběh udělujeme 4 hvězdičky.

Knihu Lisey a její příběh si můžete zakoupit zde:

• mistrovské vyprávění a zobrazení pocitů a atmosféry
  • i banální situaci autor podává tak, aby ve čtenáři vzbudil emoce
  • nepředvídatelný příběh

• chvíli trvá, než se děj rozjede
  • výborné vypravěčské dovednosti autora kazí amatérský překlad
  • na příběh je třeba se soustředit (hodně pohledů do minulosti a vzpomínek)
  • skutečný Kingův rukopis je citelný až ve druhé polovině knihy

Nejlepší knihy od Stephena Kinga

To Stephen King - cena

To

Bylo jich sedm a byli velmi mladí, když se jejich první klopýtnutí změnilo v horor. Jako dospělí se teď rozprchli do světa, aby v něm dosáhli úspěchu a štěstí. Minulost je ale stále živá – živější, než by si přáli. Nikdo z nich se nemůže ubránit síle, která je táhne zpátky na ono zvláštní místo jejich dětských let, do městečka Derry, kde se před lety spojili, aby čelili nezvladatelnému zlu. Vracejí se tedy, aby stanuli tváří v tvář noční můře…číst více

Řbitov zviřátek - Stephen King - cena

Řbitov zviřátek

Rodina Creedových se přestěhuje z Chicaga a usadí se v půvabném venkovském domě ve státě Maine. Otec je lékař, má zajímavou práci, krásnou manželku a dvě roztomilé děti. Zdálo by se, že jejich rodinné štěstí nemůže nic překazit. Nedaleko od domu je však podivný hřbitov, kam místní obyvatelé pochovávají své zvířecí miláčky. Panuje tu zvláštní ponurá atmosféra temného tajemství, již nelze přesně definovat. To ale…číst více

Osvícení - Stephen King - cena

Osvícení

Hotel Overlook je považován za nejkrásněji položené horské letovisko na světě, ale nový zimní správce Jack Torrance, jeho žena Wendy a jejich pětiletý syn Danny v něm spatřovali víc než jeho krásu. Jack viděl v Overlooku příležitost, zoufalý způsob, jak uniknout životní smůle a zoufalství, Wendy zase kýženou samotu, která by mohla být poslední příležitostí k zachování narušené rodiny, a Danny? Danny, požehnaný i prokletý…číst více

Amerického spisovatele hororů a fantasy literatury zná snad každý, a to nejen díky filmovým adaptacím, které proslavily jeho velkolepá díla. Stephen Edwin King dosud napsal více než 50 románů, přičemž sedm z nich uvedl na trh pod pseudonymem Richard Bachman. Mezi jeho nejslavnější díla patří knihy Žhářka, Carrie, TO, Geraldova hra, Holčička, která měla ráda Toma Gordona, nebo série Temná věž. Adaptaci románu Lisey a její příběh můžete nalézt v nabídce Apple TV.

Stephen King, autor

Stephen King, autor