Knižní recenze: Medvědín

• Vydavatelství: Host
  • Recenzent četl knihu: 6 hodin
  • Počet stran: 400
  • Rok vydání: 2018
  • Originální název: Björnstad

Neobyčejný příběh s obyčejnými lidmi…

Městečku Medvědín nikdo nepřipisuje žádnou důležitost. Tedy až na jeho obyvatele. Svou jedinou naději vidí v hokeji. Pokud jejich domácí tým letos zvítězí, městu to přinese vše, co potřebují – peníze, prestiž a pozornost těch, kteří se jim dosud jen posmívali.

Každý, nehledě na to, zda holduje sportu, je nastávajícím zápasem zcela posedlý. Tým pilně trénuje a vypadá to, že není nic, co by slibný výsledek zápasu mohlo pokazit. Ale to by nebyl život, aby to šlo tak hladce. A v Medvědíně obzvlášť…

Městečko se zanedlouho vzbudí a zdá se, že i slunce plánuje co nejdříve vykouknout. Všichni se vzbudí do snu o tom, jak zápas juniorského týmu všechno změní. Jak donutí i okres, aby se znovu zajímal o zapadákov v lesích. Jak mu přidělí hokejové gymnázium, a co víc – možná i nákupní středisko. Aby se konečně začalo říkat, „když dorazíte do Zubrovky, pokračujte v cestě“, místo nynějšího „dostanete-li se do Medvědína, už jste v háji“.Fredrik Backman

Jistá část čtenářů bude mít trochu problém začíst se do knihy. Může za to především fakt, že v knize vystupuje poměrně velký počet postav a chvíli potrvá, než se s každou z nich publikum seznámí a vcítí se do jejich kůže, pronikne do jejich rodinného zázemí a problémů, kterými si právě procházejí.

Autorova pozornost nevydrží v jedné kapitole příliš dlouho u jedné skupiny postav, a tak zejména na začátku knihy je trochu obtížnější zorientovat se v jejich životních osudech – jakmile začnete vnímat jeden okruh hlavních postav, autor už skočí „o dům dál.“ Naštěstí jsou jednotlivé postavy tak autentické a originální, že proces seznamování netrvá dlouho. Je však možné, že pár čtenářů začátek příběhu trochu potrápí.

O to víc však budou nadšeni, když se příběh naplno rozjede a ve jménech a jejich vzájemných vztazích budou mít konečně jasno. Až časem čtenář zjistí, že v postavách poznává sebe a své bližší či vzdálenější známé. Hrdinové v Medvědíně jsou totiž naprosto obyčejní lidé a každý z nich se potýká s problémy a citovými bouřemi, které jsou blízké každému z nás.

„Mezi nejjednodušší pravdy – stejně často opakované jako ignorované – patří tvrzení, že nezáleží na tom, zda dítěti řeknete, že zvládne cokoliv, nebo nic, neboť se pravděpodobně nemýlíte.“Fredrik Backman
Medvědín - Fredrik Backman - recenze

Přestože je ústředním tématem hokej, příběh ani zdaleka není jen o sportu. V tomto případě hokejový zápas slouží jako prvek nápomocný k dosažení jiných cílů, které si autor zadal. Navíc se zde opět ukázal autorův talent dotknout se citů svého publika i prostřednictvím banální situace. K tomu, aby autor někoho dojal, rozesmutnil či přinutil přemýšlet o životě, nemusí vytvářet velká dramata. Úplně mu stačí zobrazení života jako takového. Dojetí a smutek čtenářů zde tedy nejsou vyvolány prvoplánově, ale jsou přirozenou reakcí na příběh.

Knihu Medvědín si můžete zakoupit zde:

Fredrik Backman opět napsal jeden výjimečný příběh nabitý lidskostí a emocemi, které jsou čtenáři tak blízké, že se jim prostě nelze vyhnout. Plastické postavy, uvěřitelné situace, pevná pouta, která se časem trhají, pravdy vyplývající z běžných situací, které nelze zpochybnit. Medvědín je přesně tím typem knihy, u které slova nestačí k tomu, abyste popsali, jak je skvělá. Tuto knihu musíte přečíst a zažít, abyste její jedinečnost a hloubku pochopili. Pokud se vám bude začátek číst trochu obtížněji, určitě pokračujte dál. Kniha rozhodně stojí za to.

• pro všechny věkové kategorie
  • pro fanoušky Fredrika Backmana
  • pro ty, kteří hledají netradiční příběh, ve kterém na ně čeká spousta emocí
  • pro ty, kteří mají rádi postavy vystupující jako obyčejní lidé se všemi svými chybami a neřestmi

• příběh se spoustou emocí
  • dojetí ani smutek nejsou prvoplánově vyvolány
  • autor má dar vystihnout krásu všedního okamžiku
  • množství hezkých myšlenek a skrytých odkazů
  • navzdory své hloubce kniha čtenáře nevyčerpává

• příběh má poněkud delší rozběh a je zpočátku obtížnější zorientovat se ve jménech a jejich životních osudech

• Petr, Mira a Maya Anderssonovi
    • Ana; Amat a Fatima, Kevin
    • Benji, David, Sune
  • Místo: fiktivní městečko Medvědín
  • Témata: přátelství, hokej, zápas, přiznání, křivda, prohra, rodiče a děti, znásilnění

Fredrik Backman (narozen 2. června 1981) je švédský autor, bloger a publicista. Napsal knihy Muž jménem Ove, Co by můj syn měl vědět o světě, Tady byla Britt-Marie aj. V jeho rodném Švédsku se knihy staly bestsellery číslo jedna. Backmanovy knihy vyšly ve více než dvaceti pěti jazycích. Píše pro švédské noviny Helsingborgs Dagblad a pro švédský pánský časopis Moore Magazine. Backman debutoval jako spisovatel v roce 2012 s knihou Muž jménem Ove. Fredrik Backman se oženil s Nedou Shafti Backmanovou v roce 2009. Mají spolu dvě děti. Jeho druhá kniha, Co by můj syn měl vědět o světě, byla založena na jeho vlastních zkušenostech s rodičovstvím. Označil ji za „dysfunkční příručku rodičovství“.

Zdroj: Wikipedie

Fredrik Backman – autor

Medvědín – Fredrik Backman – cena

Medvědín

Co se může stát, když si na bedra naložíme tíhu snů ostatních lidí. Pro většinu lidí neznamená vítězství na juniorském mistrovství v ledním hokeji nic moc, ale pro obyvatele Medvědína to znamená všechno. Takové vítězství by totiž mohlo přitáhnout pozornost k upadajícímu městečku: přilákat státní dotace i talentované sportovce, kteří by dali Medvědínu přednost před většími městy v kraji. Takové vítězství by rozhodně znamenalo všechno pro hubeného teenagera Amata, který je všude mimo led…číst více

knihydobrovsky.czZobrazit cenu