Knižní recenze: Mráz

Autor: Bernard Minier

• Vydavatelství: XYZ
  • Recenzent knihu četl: 10 hodin
  • Počet stran: 624
  • Rok vydání: 2015

Dokáže francouzský spisovatel konkurovat severským autorům kriminálek?

Ohavný čin je většinou jedním z prvních obrazů, se kterým se publikum v detektivním žánru setká. Vražda, únos či znásilnění tak již byly podány na milion různých způsobů, že už v některých čtenářích přestávají vyvolávat hrůzu. Ale vždy se dá najít i jiná cesta. V tomto případě nebude obětí člověk, ale zvíře, které zanechává jasný, a přesto nejistý odkaz.

Do elektrárny v Pyrenejích se lze dostat jen za pomoci lanovky, na které však najdou její pracovníci něco, co v nich vyvolá znechucení, strach i husí kůži. Na jednom ze stožárů totiž visí koňské tělo, kterému chybí hlava. Jak se tam torzo dostalo? Kdo si s jeho zavěšením dal tolik práce a co na to majitel tohoto kdysi majestátního stvoření?

„Nebyl to ani motýl, ani pták. Kabina znehybněla a dveře se automaticky otevřely. Do tváří jim udeřil ledový závan s vločkami sněhu. Nikdo nevystoupil. Zůstali uvnitř a hleděli na dílo šílenství a smrti. Věděli, že na ten pohled nikdy nezapomenou.“Bernard Minier
Mráz – Bernard Minier – recenze

Bizarní případ se dostává do rukou vyšetřovatele Martina Servaze, kterého zanedlouho překvapí ještě podivnější informace. Na mrtvolě koně se našla DNA jednoho z pacientů, který je zavřený v přísně střeženém léčebném institutu. Dostal se snad některý z duševně nemocných zločinců na svobodu? Když se začnou objevovat i lidské oběti a spojitost s psychiatrickou léčebnou už nebude jen zdánlivou náhodou, Martin Servaz se spolu s mladou psycholožkou pouštějí do pátrání, které může mít všelijaké důsledky.

I když jsme si tak trochu zvykli na to, že kriminálky většinou nejsou tenoučké knihy, které čtenář přečte během jednoho krátkého večera, přece jen může mít čtenář před touto tlustou knihou trochu respekt. Zpočátku jsme i my očekávali široce rozvětvenou dějovou linii se spoustou odboček, sáhodlouhé popisy a možná i hluchá místa, která by přezkoušela naši pozornost a trochu i trpělivost.

Ale kupodivu podobných pasáží v knize moc není. Děj příběhu dokáže upoutat hned na začátku. Jak je jasné z anotace, první zločin je tak trochu bizarní a je jen spouštěčem dalších obrazů, které nahání strach. Samotný začátek, i přes jeho potenciál oslovit publikum, ale zpětně vnímáme jako slabší pasáž, i když sama o sobě vůbec nebyla nudná, špatně napsaná ani zbytečně roztažená. Později však přišly další silné momenty, které úvodní kapitoly téměř zcela zastínily. Výborný start tak byl předpovědí ještě lepšího jádra.

Mráz – Bernard Minier – recenze

Průběh děje je plynulý a několik linií se postupně rozplétá tak, aby se publikum dopracovalo k rozuzlení celého případu. Myslíme si, že není těžké postřehnout všechny důležité detaily, stejně tak není potřeba obrovské soustředění na to, aby čtenáři něco podstatného neuniklo. Každá kapitola představuje svým způsobem jistý progres, proto nikoho nepřinutí zvažovat, zda by nebylo tento příběh lepší „zabalit“ a odložit jej stranou. Jedná se o poutavé a zručně napsané dílo, které dokáže oslovit a zaujmout každého, kdo má k tomuto žánru blízko.

Kniha Mráz navíc disponuje také unikátní atmosférou. Z knihy vyzařuje zvláštní nejistota a napětí, které místy působí strašidelně. Husí kůži má na svědomí prostředí psychiatrické léčebny, kdy publikum neví, co od něj může očekávat, ale stejně tak i obrazy hor – zasněžené okolí elektrárny působící nehostinně a drsně. Navzdory všemu však není možné knihu přirovnat k severskému krimi, i když v jistých liniích se severským detektivkám může podobat. V knize je velmi výrazná autorova národnost, proto se titul místy nese ve francouzském nádechu.

Knihu Mráz si můžete zakoupit zde:

Knihu Mráz doporučujeme čtenářům, kteří mají rádi napětí a vyžívají se v možnosti tipovat, kdo za celým zvěrstvem stojí. Elegantně napsaný příběh s výraznou atmosférou se vám na dlouho zapíše do paměti, takže v co nejkratším čase sáhnete i po dalších dílech této série.

• případ se otevírá bizarním kriminálním činem
  • později se vynořují další zločiny
  • jedinečná atmosféra
  • příjemná změna v porovnání se severskými kriminálkami

• na čtenáře, který požaduje neustálou akci, může příběh působit zbytečně roztahaný a překombinovaný

Tma, Bernard Minier – cena

Tma

Rozhlasová moderátorka Christine objeví na Štědrý den v poštovní schránce dopis od ženy, která se chystá spáchat sebevraždu. Druhý den zavolá do rádia muž a obviní ji z toho, že nic nepodnikla. Hrozby a urážky se brzy znásobí, jako by se někdo snažil převzít kontrolu nad jejím životem. Co když jsou naši blízcí jiní, než se zdá? Poté, co Major Servaz obdrží obálku s kartou od hotelového pokoje, v němž před rokem spáchala…číst více

Zkurvenej příběh - Bernard Minier - cena

Zkurvenej příběh

Les a mlha kam se podíváš. Místo, kde každý zná každého a kde soukromí je jenom iluze. To je malý ostrov Glass Island, kde žije šestnáctiletý Henry a kde byla zavražděná jeho přítelkyně. Kdo je vrahem? Pro obyvatele ostrova se Henry stává hlavním podezřelým a bedlivě ho sledují na každém kroku. Cítí jejich nenávist. Cítí, že chtějí jeho kůži… Jeho svět se stává nebezpečný, temný a pořádně zkurvený…číst více

Kruh – brožovaná, Bernard Minier, cena

Kruh

Zdánlivý klid městečka Marsac v Pyrenejích, známého díky elitní univerzitě, naruší vražda jedné z přednášejících. O pár dní později je nalezeno i tělo místního chovatele psů roztrhané na kusy vlastními zvířaty. Kdo rozpoutal v městečku šílenství smrti? Mohly by být vraždy dílem uprchlého sériového vraha? Komisař Martin Servaz se během řešení případu musí ponořit hluboko do své minulosti a znovu otevřít staré rány…číst více

Bernard Minier se narodil v roce 1960 ve francouzském městečku Béziers. Vyrůstal na úpatí Pyrenejí, a možná i to je důvod, proč do tohoto prostředí zasadil první díl své rozsáhlé kriminální série. Jeho knižním debutem je román Mráz, který odstartoval sérii s vyšetřovatelem Martinem Servazem. V češtině vyšly i následující překlady jeho děl: Kruh, Tma, Noc, Sestry, Údolí a Lov. Kromě této série napsal i další dvě knihy Zkurvenej příběh a Na okraji propasti.

Bernard Minier – cena