Knižní recenze: Neplakej

Autor: Mary Kubica

• Vydavatelství: Omega
  • Počet stran: 336
  • Rok vydání: 2018
  • Originální název: Don’t You Cry

O tajemstvích, která nejvíce bolí, když vyjdou na povrch…

Když se Quinn Collinsová probudí po prohýřené noci ve svém pokoji v Chicagu, zjistí, že její spolubydlící není doma. Od první vteřiny tuší, že cosi není v pořádku, a nepřispívá k tomu ani fakt, že policie ji zpočátku odbude. Quinn v Estheřině pokoji nachází zvláštní věci – skartovačku naplněnou k prasknutí, dopis adresovaný jakémusi Miláčkovi a stvrzenky z bankomatu, které svědčí o výběru větší hotovosti.

Esther byla vždy ta spolehlivější, tak proč měla důvod pro zbrklý útěk neznámo kam? Čím déle po ní Quinn pátrá, o to víc je přesvědčena, že může být v nebezpečí i ona a že pravděpodobně svou spolubydlící, kterou považovala za blízkou přítelkyni, vůbec neznala.

Ve stejné době se v Michiganu objeví zvláštní osoba – mladá žena, která o sobě nechce nic prozradit, ale pravidelně se objevuje na stejných místech. Alexe, mladého muže, který žije jen s otcem závislým na alkoholu, tato krásná žena okouzlí natolik, že se odhodlá zjistit o ní víc. Ale ani on sám neví, s kým má co do činění a do čeho se vlastně pouští.

„Nabízí se otázka – co všechno o ní ještě nevím? Potom si přečtu odkaz. Nemůžu odolat. Vždyť vzkazy jsou pro to, aby se četly, ne? Je napsaný na stroji – typická pedantní Esther –, podepsaný S láskou a iniciálami E. V. – Esther Vaughanová. V tom mě trkne – možná svatá Esther není až tak svatá.“Mary Kubica
Neplakej - Mary Kubica - recenze

Děj je psán z pohledu dvou osob – Quinn, které zmizela spolubydlící, a Alexe, kterému se v kavárně, kde pracuje, z ničeho nic objeví neznámá žena. Oba přinášejí do děje nová zjištění a zároveň ho zpestřují svým vlastním osudem. Rodinné zázemí obou postav totiž není zrovna nejstabilnější, a zatímco Alex je k místu svého rodiště doslova připoután, Quinn před toxickými pocity, které jí vštěpuje její dětství, utekla pryč, jakmile se jí naskytla příležitost.

Příběhu chybí dynamika a permanentně přetrvávající napětí, a to i přesto, že obsahuje několik čtenářsky atraktivních prvků – zmizení spolubydlící, která po sobě zanechala zvláštní stopy, opuštěný dům, o kterém kolují strašidelné legendy, podezření z pronásledování či dokonce vraždy, která možná byla zametená pod koberec. Všechny tyto prvky jsou v příběhu sice často zmiňovány, ale jaksi jejich důraz neproráží na povrch a dramatičnost neproniká ke čtenáři.

Knihu Neplakej si můžete zakoupit zde:

Během celé knihy lze pozorovat zvláštní jev – pokud i některá z kapitol končí dramaticky a napínavě, za chvíli se ukáže, že v podstatě o nic velkolepého nešlo a děj opět spadne do jakéhosi slabšího spánku. Z drtivé většiny příběh sestává ze vzpomínek na dětství, parádění se v pokoji Esther a dohadů, kde by v tuto chvíli mohla být.

Posledních pár desítek stran dává čtenáři důkaz, že autorka měla příběh dobře promyšlený a nepatrné detaily, které se dříve v knize vyskytly, najednou dávají smysl a zapadají do kontextu víc, než by se od nich zpočátku čekalo. Konec je přesně takový, jaký by měl psychologický thriller mít – plný zvratů, napětí a nečekaných odhalení. Vedlejší postavy mají najednou hlavní úkoly a domněnky čtenáře se hroutí jako domeček z karet. Ale stále je to jen nedostatečná kompenzace za předchozí kapitoly, kterým chybělo všechno, co by tento žánr měl obsahovat. Námět je tedy vynikající, ale zpracování není zrovna nejšikovnější.

Dobrý námět, ale zpracování by mohlo mít více šťávy. Překvapivý a dramatický konec působí na fádnější průběh knihy jen jako slabá náplast. Udělujeme 3 hvězdičky, protože Mary Kubica už napsala i poutavější a lepší romány.

Neplakej - Mary Kubica - recenze

• příběh není předvídatelný
  • kniha se čte nesmírně rychle

• drtivé většině příběhu chybí dynamika a přetrvávající napětí
  • příběh působí fádně

• Quinn, Esther, Alex
    • Genevieve, Ingrid
  • Místo: Chicago, Michigan
  • Žánr: thriller
  • Téma: zmizení, spolubydlící, opuštěný dům, podnájem, vzpomínky, dětství, rodina, pomsta

Mary Kubica momentálně žije v Chicagu se svým manželem a dvěma dětmi, ale její kořeny sahají až na Slovensko – je potomkem slovenských vystěhovalců v Americe. Vystudovala americkou literaturu a historii a jistý čas působila jako učitelka dějepisu na střední škole. Debutovala knihou Hodná holka, které se napříč celým světem prodalo více než milion výtisků. Mezi její další romány patří Neplakej, Neznámá žena, Keď zhasnú svetlá nebo Andílek.

Mary Kubica – autorka

Mary Kubica – autorka

Knihy od autorky Mary Kubica

Andílek - Mary Kubica - cena

Andílek

Heidi nemůže zapomenout na zvláštní dívku, kterou spatřila v dešti na nádraží s malým dítětem na rukou… Vždycky se řídila hlavně srdcem, pracuje pro neziskovou organizaci a stará se o toulavé kočky, přesto jejího manžela i dceru zaskočí, když jednoho dne přivede mladou ženu a její čtyřměsíční miminko domů. Heidi nabídne Willow střechu nad hlavou a pomůže jí postavit se zase na nohy. Kdo je však záhadná mladá matka a jaká tajemství…číst více

Lži, dokud můžeš - Mary Kubica - cena

Lži, dokud můžeš

Na první pohled by se příběh mohl zdát jako úplně obyčejný. O úplně obyčejné ženě z předměstí. Ale nikdy není nic takové, jak se zdá. Clara Solbergová je totiž poznamenána tragickou událostí, která se udála jednoho letního odpoledne. A co víc, zjišťuje, že o nehodě, jež se jí tak hluboce dotýká, neví vlastně vůbec nic a aby odhalila tajemství a podvody, kterými je příběh zahalen, musí se vydat na lov pravdy. Jenže by bylo lepší, kdyby některá…číst více

Neplakej Mary Kubica - cena

Neplakej

Elektrizující příběh o podvodu a posedlosti od autorky bestselleru Hodná holka. Mladá žena jménem Esther Vaughan zmizí beze stopy ze svého bytu v centru Chicaga. Mezi jejími věcmi je nalezen strašidelný dopis adresovaný „Mým nejdražším“. Její přítel a spolubydlící Quinn Collins si myslel, že Esther dobře zná, ale nyní o tom začíná pochybovat, a ptá se, kde může Esther být. Mezitím, v malém přístavním michiganském městečku asi hodinu od Chicaga…číst více