Knižní recenze: Noc, keď zmizla

Recenzent četl knihu: 6 hodin
Počet stran: 400
Rok vydání: 2022
ISBN: 9788022213165
Originální název: The Night She Disappeared

Když lidi spojují city, které však nejsou takové, jaké se jevily na začátku.

Na noc, kdy zmizela Kimina dcera Tallulah, její matka do smrti nezapomene. Po dlouhé době si Tallulah vyšla večer ven spolu se svým přítelem Zachem, se kterým mají ani ne ročního syna. Když Kim ráno zjistila, že se ani jeden z nich nevrátil domů, okamžitě věděla, že se stalo něco strašného, přestože ji každý chlácholil historkou, že si dvojice teenagerovských rodičů chce jen odpočinout od péče o dítě.

Tallulah ani Zach se ani po roce nenašli. V té době se do městečka stěhuje mladá spisovatelka Sophie. V jejích románech se to kriminalitou jen hemží, a proto se o případ zmizení dvou mladých lidí zajímá mnohem více než její přítel. Od doby, kdy se v městečku objevila, se začíná případ trochu posouvat, ale časem zjišťuje, že k tomu, aby se společnost dozvěděla nové indicie, využívá někdo situace z jejích knih. Před očima se jí tak odehrává něco, o čem dosud jen fantazírovala. Když se k tomu přidá Kimin pocit, že přátelé její dcery, kteří s ní strávili poslední noc, neříkají všechno, každému je jasné, že se tehdy událo cosi, s čím nikdo nepočítal…

„Pocítí krátký nával mrzutosti. Ví, že řekla Tallulah, ať zůstane, do kdy bude chtít, ale toto je šílené. Najde Tallulažino číslo a vytočí jej. Hovor se automaticky přepne do hlasové schránky, a tak najde Zachovo číslo a prozvoní ho. Znovu hlasová schránka.“Lisa Jewell

Navzdory tomu, že v knize vystupuje poměrně velký počet postav, se čtenář s příběhem rychle sžije. To lze připsat několika faktorům – každá postava je osobitá, má svou povahu a jinak vnímá a reaguje na události, které se staly. K tomu rovnoměrná dějová gradace a poutavý začátek bez jakékoli omáčky, ve kterém autorka rovnou popisuje noc, kdy dva mladí lidé zmizeli.

V knize se často střídají časové roviny – autorka skáče ze současnosti do minulosti, a přestože jde o prvek, který příběhu a napětí prospívá, některé čtenáře to může mírně rušit. Před začátkem každé kapitoly je tedy dobré ujistit se, o jakém období se na následujících řádcích vlastně mluví. Postupně si však čtenář na prolínání minulosti a přítomnosti zvyká – hlavně ve druhé polovině knihy, kdy už má v hlavě vlastní hypotézy a je seznámen se všemi postavami.

Kniha Noc, keď zmizela jednoznačně dokáže překvapit. Rozuzlení a zjištění, co se v danou noc stalo, je do poslední třetiny velmi obtížné předvídat. Tento pocit zlepšuje čtenářský zážitek a neustále motivuje čtenáře k tomu, aby knihu ještě neodkládal a pokračoval ve čtení. Rovněž nelze zapomenout na autorčin vypravěčský talent – jednoduchou formou, bez zbytečných popisů poskytuje čtenáři autentický pohled na toxický vztah a nebezpečné charakterové rysy některých postav. Navíc se v příběhu neustále vynořují nové skutečnosti, takže prostor k tomu, aby se při čtení někdo nudil, tady skutečně není.

Knihu Noc, keď zmizla si můžete zakoupit zde:

Pokud jste měli z knihy Rodina z podkroví rozporuplné pocity, přeci jen dejte této autorce ještě šanci. Kniha Noc, keď zmizela přináší mnohem lepší čtenářský požitek. Kolem všech postav se neustále plíží napětí, dějový spád je plynulý a hlavní hrdinové s postupem času odhalují stále více ze své minulosti, která je chvílemi nesmírně zajímavá. Knihu můžeme jen doporučit!

• do děje neustále vstupují nové skutečnosti
  • originální a autenticky působící příběh
  • dobrá profilace charakterů
  • do poslední třetiny je těžké uhodnout, jak se zápletka rozuzlí
  • zručně napsané a čtenářsky atraktivní psychologické drama

• některému čtenáři může chvíli trvat, než si zvykne na časté střídání časových rovin

• Zach a Tallulah
    • Kim, Sophie
    • Shaun, Scarlett
  • Místo: předměstí Londýna
  • Témata: zmizení, pátrání, historické usedlosti, spisovatel, toxický vztah, únos

Lisa Jewell je anglická spisovatelka, která je známá především svými psychologickými thrillery a rodinnými dramaty. Za svoji tvorbu získala řadu ocenění, včetně ceny Cosmopolitan Award for New Writer of the Year za svůj debut „Ralph’s Party“ a ceny British Book Awards za román „The House We Grew Up In (Dům, ve kterém jsme vyrůstali)“. Její knihy jsou překládány do více než 30 jazyků a staly se bestsellery v mnoha zemích po celém světě. V roce 2008 získala cenu Melissy Nathan za komedii Romance za román 31 Dream Street. Jewell se narodila v Londýně a studovala na katolickém gymnáziu St. Michael’s Catholic Grammar School ve Finchley v severním Londýně. V současnosti žije ve Swiss Cottage v Londýně se svým manželem Jaschem a dcerami Amelií Mae (nar. 2003) a Evií Scarlett (nar. 2007).

Lisa Jewell – autorka

Lisa Jewell – autorka

Noc, keď zmizla – Lisa Jewell – cena

Noc, keď zmizla

Na okouzlujícím anglickém předměstí panuje příjemný letní večer a Tallulah se Zachem se poprvé od narození svého synka vydají ven. Mají jen devatenáct let a večírek ve velkém venkovském sídle nové spolužačky z vysoké školy se zdá být skvělým způsobem, jak vypnout. Ale ráno se mladí rodiče nevrátí domů. Kim, matka Tallulah, se ze všech sil snaží zjistit, co se v tu noc vlastně stalo. Podaří se jí zkontaktovat se s přítelkyněmi své dcery, ty však na otázky odpovídají…číst více

martinus.czZobrazit cenu