Oba na konci zemřou – Adam Silvera – recenze

Knižní recenze: Oba na konci zemřou

Autor: Adam Silvera

• Vydavatelství: CooBoo
  • Počet stran: 344
  • ISBN: 9788076612556

Název, který nelže, ale čtenáři zlomí srdce…

Představte si, že vám jednoho dne zazvoní telefon a hlas na druhé straně vám sdělí, že do 24 hodin zemřete – a vy nemáte moc to jakkoliv zvrátit. Pracovník infolinky vám, tak jako desítkám lidí v tento den před vámi, popřeje upřímnou soustrast a připomene vám, abyste poslední hodiny svého života nezapomněli žít a vyhnuli se nikam nevedoucímu truchlení. Pro postavy v této knize je to realita. Nikdo totiž nechce obdržet telefonát z Linky smrti.

Příběh na střídačku vyprávějí dva kluci na prahu dospělosti – Mateo a Rufus, jejichž osudy spojil právě neočekávaný příchozí hovor z Linky smrti, který se vždy ohlásí specifickým výstražným zvoněním. Bylo krátce po půlnoci, nový den se teprve začínal a oni se dozvěděli, že dnes zemřou. Mateo, který vyrůstal bez mámy, se kromě nejlepší kamarádky Lidie nemá s kým rozloučit – jeho otec je totiž momentálně v kómatu po mozkové příhodě. Rufusovi vzal před několika měsíci telefonát z Linky smrti celou rodinu, rodiče i jeho sestru, a tak se dostal do pěstounské péče. Dva mladí muži se zkontaktují přes aplikaci, která slouží k tomu, aby si ti, které dnes čeká smrt, našli posledního přítele, se kterým prožijí poslední hodiny svého života. Mohlo by se zdát, že půjde o den, kdy všechno ztratí, ale opak je pravdou. Oni všechno, co jim dosud chybělo, teprve najdou.

„Mateo, s lítostí vám sděluji, že někdy během následujících čtyřiadvaceti hodin vás postihne nečekaná smrt. A přestože nemůžeme udělat nic s tím, abychom ji oddálili, stále máte šanci dnes žít.“ Posel dále vypráví o tom, že život není vždy fér, pak jmenuje události, kterých bych se dnes mohl zúčastnit. Neměl bych se na ni zlobit, ale je zjevné, že ji nudí odříkání vět, které má zapsané v paměti, neboť už stovkám, možná i tisícům lidí přede mnou řekla o tom, že brzy zemřou.“Adam Silvera

Přestože se příběh odehrává v alternativním světě, od první strany je uvěřitelný. Autor svou ideu o příchozích hovorech, které jsou definitivním rozsudkem nad životem, podporuje i dalšími prvky – atrakcemi speciálně navrženými tak, abyste v nich mohli strávit svůj poslední den, či aplikací, která spojuje ty, kteří umřou, s jejich posledním přítelem, který s nimi stráví poslední hodiny života.

Oba na konci zemřou je název knihy, který lze označit za spoiler, přesto čtenář doufá, že se stane zázrak a dvojice chlapců popře zákony Linky smrti. V knize lze nalézt množství pěkných myšlenek a momentů, které zasáhnou čtenářovo srdce a přinutí ho analyzovat i svůj život. Otázku, zda svůj život žije podle představ a zda nedovoluje strachu, aby mrhal jeho drahocenným časem, si dříve či později bude klást každý čtenář.

„Nejvíce mi bude chybět Příští Mateo, který by se možná uvolnil a žil. Je těžké jasně si ho představit, ale já si Příštího Matea představuji, jak zkouší nové věci, například kouří trávu s kamarády, dělá si řidičák, nastupuje do letadla do Puerto Rica, aby se dozvěděl více o svých kořenech. … Bezpochyby by měl na pohřbu tlačenici a kar po jeho smrti by trval celý víkend. … Příští Mateo by měl mnohem větší seznam přátel, kteří by mu chyběli.“Adam Silvera

Hlavní postavy Mateo a Rufus mají naprosto rozdílný charakterový profil a jejich odlišnost nejvíce vyniká v konkrétních situacích. Jejich minulost, ve které Linka smrti také sehrála podstatnou roli, přidává oběma postavám na hloubce. Do příběhu, který se rozprostírá na horizontu jednoho necelého dne, se postupně dostávají i jiné postavy – Mateova kamarádka Lidia či jiní lidé, kterým se Linka smrti v tento den ozvala. Před očima čtenáře se tak začíná skládat jeden ucelený obraz osudů, jež jsou mezi sebou více či méně propojeny.

Knihu Oba na konci zemřou si můžete zakoupit zde:

I když jde o young adult literaturu, přečíst si ji klidně mohou i dospělí. Zatímco mladý čtenář bude sledovat spíše milostnou zápletku, dospělí v ní najdou i jiná poselství o hodnotách života. Uvěřitelný děj, neustálá gradace, permanentní očekávání, co bude dál… Ten, kdo se začte do knihy Oba na konci zemřou, jednoznačně vsadí na jistotu. Sami jsme byli překvapeni, na jak vynikající knihu jsme natrefili.

• pro mladé i dospělé čtenáře
  • pro milovníky young adult literatury

• děj se začíná rozvíjet již od první strany
  • originální námět
  • mnoho pěkných myšlenek
  • rychlé a napínavé čtení, které okamžitě upoutá
  • od knihy je těžké odtrhnout se
  • čtenář neustále čeká, co bude dál
  • kniha vybízí k tomu, aby se čtenář zamyslel nad vlastním životem

Felix až navěky Kacen Callender - cena

Felix až navěky

Felix Love nikdy nebyl zamilovaný – je to ironie, které si je bolestně vědom. Zoufale touží najít lásku a poznat jaké to je. Zdá se, že všem okolo vztahy vychází, jen jemu se jeho spřízněná duše vyhýbá. A ačkoli je Felix na svou identitu hrdý – je černoch, queer a transexuál – stejně tak si uvědomuje, že by to mohlo představovat komplikaci. Když mu začne anonymní spolužák posílat transfobní vzkazy, a dokonce zveřejní jeho fotku před tranzicí…číst více

Láska je láska Daniela Slávik cena

Láska je láska

KONTROVERZNÁ téma, ktorá by nemusela byť kontroverznou. Keby sme boli tolerantní. K ľudom, ktorí si svoju sexuálnu orientáciu nevybrali. K ľudom, ktorí sa takí narodili. Nie vždy dokážeme naplniť očakávania blízkych. Obzvlášť vtedy, keď nás spoločnosť označí ako iných… Kto by mal za nami stáť v dobrom aj v zlom? Tí, ktorí nás vychovali, alebo úplne cudzí ľudia, s ktorými nás spojila práve odlišnosť? Anabela ja mladá žena…číst více

Nick a Charlie – Novela k Srdcerváčům, Alice Osemanová, cena

Nick a Charlie – Novela k Srdcerváčům

Všichni ví, že Nick a Charlie jsou dokonalý pár – jsou nerozdělitelní. Ale teď Nick odchází na vysokou školu a Charlie zůstane na střední sám. Všichni se ptají, jestli zůstávají spolu, ale co je to za hloupou otázku?! Vždyť tohle je Nick a Charlie, proboha! Jak se však nezadržitelně blíží chvíle, kdy se budou muset rozloučit, oba začínají pochybovat: je jejich láska opravdu dost silná na to, aby vydržela i vztah na dálku? Nebo jen oddalují…číst více

Adam Silvera je mladý třicátník, který začal psát už v 10 letech. Po matce zdědil španělské kořeny a momentálně žije v New Yorku, kde i vyrůstal. Jeho první kniha More Happy Than Not vyšla v roce 2015, přičemž největší slávu mu přinesla až kniha Oba na konci zemřou, kterou uvedl na trh o dva roky později. Spolu s autorkou YA románu Já, Simon, Becky Albertalli, napsal román Co když jsme to my. V češtině vyšel v nakladatelství Yoli.

Adam Silvera autor