Recenzent: Martina Melišková

• Vydavatelství: Odeon
  • Překlad: Luba Pellarová, Rudolf Pellar
  • Původní název: A Moveable Feast
  • Recenzent knihu četl: 4 hod. 5 min.
  • Počet stran: 176

Těžké začátky popsané s citem a pokorou

Příležitost nahlédnout do duše klasika se čtenářům nenaskýtá každý den. Jak klasikové vnímali svou tvorbu v úplných začátcích? Věřili si, nebo propadali zoufalství a dumali, jestli má psaní smysl? Záviděli svým kolegům? Ernest Hemingway v tomto díle odpovídá na všechny dotazy.

Přeneste se o několik desetiletí zpět a vítejte v dobách, kdy dnešní klasici ani netušili, že se jednou stanou osobnostmi a budou plnit stránky učebnic. Do doby, kdy se výraz ztracená generace teprve formoval a působil trochu hanlivě. Do doby, kby byl Lawrence považován za autora laciných kousků, Joyca bylo možné potkat v knihovně či v restauraci a Scott Fitzgerald právě uvedl na trh Velkého Gatsbyho, a ačkoli kritika pěla na jeho dílo ódy, prodejnost byla minimální. Přesně tímto obdobím provede čtenáře sám, dnes velký a uznávaný, Ernest Hemingway.

Kniha zachycuje jeho rané mládí a čtenář zde najde Ernestovo vyprávění v ich-formě. K napsání obšírného románu se teprve odhodlával a začínal s krátkými povídkami, které, i když se mu je podařilo prodat, nevynesly téměř nic. Třel bídu s nouzí, miloval svou ženu a tvořil více či méně doufaje, že ho psaní jednou uživí. Pohyblivý svátek lze označit za jakousi procházku Paříží – městem, kterému spisovatel vzdává hold a ve kterém v té době pobýval. Čtenáři tak navštíví nejednu kavárničku, poznají pár známých jmen a poznají Hemingwayovy myšlenky, pocity, radosti i starosti, které jsou pro autora ztraceného ve vlastních písmenkách více než příznačné. Stránky obsahují i dokumentaci jeho tvůrčích chvilek, ale i momentů, kdy na malý okamžik procitl a díval se na svět očima běžného člověka, nikoliv geniálního spisovatele.

Hm, pomyslel jsem si, zatím píšu tak, že mi nerozumí. O tom není třeba pochybovat. A rozhodně se o mé povídky nikdo nepere. Ale jednou je pochopí, stejně jako nakonec pochopí obraz. Vyžaduje to jen čas a sebedůvěru.Ernest Hemingway

Autobiografie má specifickou atmosféru, která se z kapitoly na kapitolu mění a nevtíravě, ale razantně se přenáší i na čtenáře. Přestože se kniha čte poměrně rychle, za což může i nenáročné vykreslení konkrétních skutečností, nejde o žádnou jednohubku, kterou by bylo možné přečíst během jednoho večera. Z hlediska obsahu i struktury to však ničemu nevadí, protože kniha není vyčerpávající a děj plyne volným tempem. Ale hluboká a ničím nenahraditelná atmosféra, kterou zde lze nalézt, čtenářům nedovolí, aby jen tak lehce prolétli textem. Občas je však přiměje k tomu, aby knihu zavřeli a nechali své emoce dozrát.

I když jsem se já knihou nechala unést a představuje pro mě jeden z největších skvostů mé knihovny, uznávám, že ne všichni čtenáři musí být stejně ohromeni. V díle se objevuje množství popisů, z nichž ne každý dokáže vydolovat skrytou krásu, a rovněž jsou zde i poměrně často se opakující situace – rozhovory, posezení v kavárně či v bistru, které sice na první pohled nejsou dynamické a mohou působit i fádním dojmem, ale pokud je čtenář dostatečně procítí, uvidí „pod nimi“ hodnotnou výpověď – obraz tehdejší Paříže, Hemingwayův pohled na svět, duši člověka, který pociťuje největší bezpečí ve chvílích, kdy podléhá tvůrčímu procesu.

Ernest Hemingway – autor
Chtěl, abych si jeho poslední knihu, Velkého Gatsbyho, přečetl, jakmile mu vrátí jeho poslední a jediný výtisk, který někomu půjčil. Z toho, jak se o ní vyjadřoval, byste nebyli nikdy schopni posoudit, jak je dobrá, kdyby se o ní nevyjadřoval jaksi plaše, což je typické pro všechny nenamyšlené spisovatele, když napíšou něco vynikajícího.Ernest Hemingway

Pohyblivý svátek bych doporučila čtenářům, kteří mají v knihovně hodnotné kousky a v obchodech obloukem obcházejí moderní vztahové romány s nulovou výpovědní hodnotou. Největší potěšení kniha přinese právě těm čtenářům, kteří mají vytříbený literární vkus a dokáží ocenit, pokud je jim nabídnuta jedinečná příležitost – setkat se s literárními velikány a podívat se na ně jako na lidi z masa a kostí, kteří stejně jako my všichni zápasili s nejistotou, nedostatečným pocitem ocenění, ale stále doufali v zázraky. Protože ti, kteří ve svých řádcích předběhli myšlení společnosti, si museli na pochopení a úctu chvíli počkat, než společnost dozraje.

• pocitové a hloubavé dílo
  • autobiografie
  • autor potkává několik, dnes významných, spisovatelů
  • mírná dynamika
  • méně dialogů
  • časté úvahy

• pro milovníky klasiky
  • pro ty, kteří mají v oblibě díla Ernesta Hemingwaye
  • pro milovníky autobiografií
  • pro čtenáře, kteří mají v oblibě emotivní díla

• pro čtenáře, kteří očekávají dynamický děj
  • pro ty, kteří mají chuť přečíst si příběh s velkou zápletkou a napínavým dějem

Stařec a moře - Ernest Hemingway - cena

Stařec a moře

Mistrovské dílo Ernesta Hemingwaye, novela, za kterou získal Nobelovu i Pulitzerovu cenu za literaturu. Příběh se odehrává v malé kubánské vesnici poblíž Havany, odkud starý rybář Santiago vyjíždí sám na lov. Na sklonku svých dní uloví největší rybu svého života, vrací se ale jen s kostrou ohlodanou žraloky. Alegorický příběh o nezlomnosti lidské vůle, o neporazitelnosti lidského snažení, o vztahu člověka k přírodě a jiným tvorům. Kniha se stala symbolem…číst více

Zelené pahorky africké - Ernest Hemingway - cena

Zelené pahorky africké

Nedozírná volná prostranství buše, obrazy pestrobarevné africké krajiny, neodbytné vzrušení lovce krátce předtím, než zmáčkne spoušť. To jsou pocity absolutního štěstí, které Hemingway v Africe zažíval. Své vzpomínky na jedinečný ráz africké krajiny přibližuje srozumitelným a jednoduchým stylem, věrohodně a nestrojeně. Lyrický cestopisný deník není jen barvitým líčením krajiny a vzrušujících příhod vášnivého lovce a milovníka zvěře. Jeho součástí jsou…číst více

Audioknihu koupite v eshopu:

Stařec a moře - Ernest Hemingway - cena

Mít a nemít

Román vznikl ve třicátých letech dvacátého století, v době hospodářské krize. Hemingway se k námětu několikrát vracel a stopy tohoto postupu v díle zůstaly. Skládá se z vyprávění několika osob a je rozložen na dvě části: na příběh Harryho Morgana, jenž v daných podmínkách nemůže bojovat o svou existenci jinak než překračováním zákona. A na historii spisovatele Richarda Gordona, intelektuála vzdáleného reálnému životu.…číst více

1. Wikipedie: Ernest Hemingway, Img – Ernest Hemingway