Knižní recenze: Pokojská

Autorka: Nita Prose

• Vydavatelství: Ikar
  • Počet stran: 328
  • ISBN: 9788024948324
  • Originální název: The Maid

Příběh o důvěřivém a čistém srdci, který vás nenechá chladnými…

Molly je mladá svědomitá dívka, která nemá přátele a od dětství žije jen se svou babičkou. Svou lásku k pořádku a dodržování pravidel úročí při práci v hotelu na pozici pokojské. Uklízí pokoje nejlépe z celého personálu a kromě radosti z čistých podlah a natřesených polštářů na ni občas čeká i pár bankovek, které jí pomáhají vykrýt nevalnou finanční situaci.

Jednoho dne však v apartmánu najde mrtvého pana Blacka. Jde o pravidelného hosta, který se – na rozdíl od své manželky – k Molly nikdy nechoval vlídně. Přestože se zpočátku ocitne na policejní stanici jen jako svědek, později se události pořádně komplikují a ona se pomalu utvrzuje v tom, že její důvěřivost se jí znovu nevyplatila. Kdo však zabil člověka, který má za sebou nejednu aféru, vlastní půlku města a pravidelně se ocitá na stránkách bulváru?

„Na nočním stolku nalevo od pana Blacka ležela otevřená nádobka s léky, která, jak už vím, patřila Giselle. Vypadly z ní malé modré pilulky, některé skončily na nočním stolku a jiné na zemi. Několik kousků někdo rozdupal na jemný prach, který pronikl hluboko do koberce. Toto vyžadovalo silný vysavač a odstraňovač zápachu, abych vlas koberce navrátila do stavu dokonalosti.“Nita Prose
Pokojská - Nita Prose - recenze

Myslím, že kniha Pokojská splní prvotní očekávání jen u málokterého čtenáře. Kniha je běžně řazena mezi thrillery, v anotaci se zmiňuje vražda, a tak se od příběhu očekává napětí, překvapivé zvraty a práce vyšetřovatelů. Ve skutečnosti však kniha nabízí úplně něco jiného a ani zdaleka nejde o thriller či detektivku v pravém slova smyslu. Kriminální zápletka je jen jedním prvkem příběhu, který na čtenáře ve výsledku čeká, a s napětím či dramatickými okamžiky je to stejné – dají se spočítat na prstech jedné ruky. Ale stále jde o dílo, které stojí za přečtení.
V první řadě je třeba říci, že nejde o prvoplánový příběh. Člověk si v něm musí mnoho věcí takříkajíc najít sám a jeho úkolem je i čtení mezi řádky. Navíc děj vyniká zvláštní rovinou emocionality – i vzpomínka na běžné okamžiky a zobrazení vztahu hlavní hrdinky s její babičkou dokáží ve čtenáři vyvolat směs emocí, které se postarají o to, že na knihu jen tak nezapomene. S přimhouřením obou očí by se příběh dal trochu přirovnat k tvorbě Fredrika Backmana. Tento autor také málokdy vsadil na akci, ale zato jsou jeho romány nesmírně emotivní.

Přestože to nikde není zmíněno – ani v anotaci, ani v samotném příběhu, čtenář se brzy utvrdí v domnění, že hlavní hrdinka Molly trpí jistou formou autismu. Svět kolem vnímá zcela odlišně oproti běžným lidem a její domněnky často čtenáře rozesmějí. Neumí odhadnout emocionální nastavení lidí kolem sebe, nerozumí slovním obratům, vše bere doslovně a potrpí si na dodržování pravidel. Ruku v ruce s jejím charakterem se však nese i naivita a neschopnost včas odhadnout, kdo s ní má jaké úmysly. Její postava skvěle dotváří atmosféru knihy a díky ní je kniha zapamatovatelná.

Kniha zachycuje časový úsek několika dní, ale hlavní hrdinka ve svém vyprávění mnohokrát vzpomíná na minulost a události, které se odehrály předtím, než v hotelovém pokoji našla tělo mrtvého hosta. Tyto úseky jsou někdy poměrně dlouhé a její vyprávění je často neučesané, takže čtenáři chvíli trvá, než se v ději a jednotlivých souvislostech zorientuje. Na tento styl psaní je třeba si jednoduše zvyknout.

Jak zde již bylo zmíněno, kriminální zápletka netvoří jádro celého příběhu. Jednoduše se stane jistý incident, jehož rozuzlení a pátrání po viníkovi je ve srovnání s jinými thrillery a kriminálkami triviální a školácké. Ani tento fakt však v kontextu knihy nelze vnímat negativně, ale ten, kdo začne číst s jistými očekáváními, která mu však kniha nesplní, může být z příběhu frustrován a zklamán.

Knihu Pokojská si můžete zakoupit zde:

Kniha Pokojská není kriminálka – a už vůbec ne thriller. Přesto dokáže člověka nadchnout a překvapit. Krásné vyprávění jednoduché hrdinky, která svět kolem vnímá jinak než většina lidstva, je natolik autentické a milé, že je škoda na knihu zanevřít jen proto, že nenabízí dostatečnou dávku napětí. Pokud máte rádi netradiční příběhy s netradičními hrdiny a rádi si na akci počkáte až do úplného konce, kniha Pokojská nesmí chybět ve vaší knihovně.

• pro ty, kterým se líbily první romány od Fredrika Backmana
  • pro každého, kdo rád čte překvapivé příběhy, u kterých neví, co od nich má očekávat
  • pro ty, kteří hledají emotivní příběh s kriminální zápletkou

• chvílemi jde o nesmírně emotivní a milé čtení
  • netypická hlavní hrdinka s jasným charakterovým profilem
  • překvapivý zvrat na konci
  • kniha se čte rychle a lehce
  • nejde o prvoplánový příběh, je třeba číst i mezi řádky

• styl psaní a vynořování vzpomínek hlavní hrdinky nemusí sednout každému
  • nejde o thriller či detektivku v pravém slova smyslu

• Molly Grayová, Flora Grayová
    • manželé Blackovi, pan Preston
    • Rodney, Charlotte, Juan Manuel
  • Prostředí: hotel Regency Grand
  • Témata: vražda, hotel, hoteloví pracovníci, netypický hrdina, naivita

Nita Prose se narodila v Ontariu v roce 1972. Po dokončení univerzity pracovala jako učitelka žáků se speciálními potřebami a později v různých vydavatelských domech. Aktuálně pracuje jako šéfredaktorka knižního vydavatelství Simon&Schuster. Její debutový román Pokojská se stal bestsellerem New York Times a v Kanadě byl bestsellerem už několik týdnů po vydání. Ve volném čase se Nita věnuje své zahradě, tančí salsu a venčí psa. Žije v Torontu se svým partnerem Tonym.

Nita Prose – autorka

Pokojská

Molly miluje svoji práci. Každé ráno se těší na to, jak si oblékne sněhobílou naškrobenou uniformu, vezme vozík s čisticími prostředky, doplní mýdélka a šampony a pustí se do úklidu pokojů v honosném hotelu Regency Grand. Spokojená s prací je až tehdy, když luxusní apartmány září čistotou, neboť je uvedla do perfektního pořádku. Jednoho dne vstoupí do pokoje boháče, nechvalně známého podezřelými kontakty. Rozruší ji nejen příšerný nepořádek v místnosti, ale také…číst více

dobre-knihy.czZobrazit cenu