Knižní recenze: Selekce

Recenzent: Veronika Vargová

• Vydavatelství: CooBoo
  • Původní název: The Selection
  • Recenzent knihu četl: 5 hod. 40 min.
  • Počet stran: 312

Na konci zůstane jen jedna…

Téměř každá dospívající dívka touží stát se princeznou. Odhodit starosti a povinnosti za hlavu, nebát se dospěláckého světa, který na ni brzy čeká, a užívat si slávy, prestiže a luxusu. Ale najdou se i takové, které o tyto vymoženosti nestojí a nadále chtějí překonávat strasti svého života

America vyrůstá v poměrně mladém státě Illea, který je rozdělen do osmi přísně separovaných společenských kast. Hned na začátku příběhu ji překvapí dopis, ve kterém se uvádí, že má možnost zapojit se do selekce – výběru budoucí manželky pro mladého prince Maxona. Pro dívku jejích poměrů to znamená obrovskou šanci, okamžitě by postoupila o několik kast výše až na úplný vrchol a její rodina by už neměla finanční problémy. Má to však jeden háček, America je zamilovaná do Aspena, chlapce, který patří do nižší kasty, ve které je ona sama. Na matčin podnět však vypíše přihlášku a co čert nechtěl, najde se ve výběru 35 dívek. Putuje tak do paláce, opouští svou lásku a připravuje se na životní změnu, která ji čeká. Co udělá, pokud si princ nakonec vybere ji, i když ona o něj vůbec nestojí?

Když jsme si na poště vyzvedly ten dopis, máma byla v sedmém nebi. Již dříve se rozhodla, že všechny naše problémy jsou vyřešeny, jednou pro vždy za námi. Velkou překážkou v jejím dokonalém plánu jsem byla já. Nepovažovala jsem se za nikterak neposlušnou dceru, ale tady moje trpělivost končila. Nechtěla jsem patřit do královské rodiny. Nechtěla jsem být Jedničkou. Nechtěla jsem se o to ani pokoušet.Kiera Cass
Selekce – Kiera Cass – recenze

Příběh obsáhl všechny potřebné atributy, které mladé dívky v literatuře hledají. Hned v úvodu lze nalézt zakázanou lásku mezi Americou a Aspenem, kteří svůj cit musí držet v tajnosti, protože by je společnost krutě potrestala. Postupně zde lze nalézt i další lákavé prvky – konkurenční boj dívek, snahu vyniknout a vymanit se ze spárů chudoby a bídy, hledání spřízněné duše, první náznaky ustrašeného rodícího se citu mezi Americou a princem Maxonem. Děj se navíc vyvíjí v prostředí, které mladé čtenářky zaujme, jelikož hlavní postava popisuje publiku kontrast, který sama na vlastní kůži podstupuje – z nižších poměrů se dostává do nablýskaného honosného paláce, ve kterém má k dispozici služebnictvo, množství výborného jídla a nádherné, přímo princeznovské šaty. Jednání mladých dívek je navíc dokumentováno a postup ve výběrovém řízení je vysílán do celé země, takže dívky získávají to, po čem možná vždy toužily – slávu, uznání a společenské postavení.

Kiera Cass autor
Nebyli jsme na mizině. Ale myslím, že jsme od ní nebyli až tak daleko. Naše kasta byla tři čísla od úplné spodiny. Byli jsme umělci. A umělci a klasičtí hudebníci byli jen tři stupínky ode dna. Doslova. Náš rozpočet byl napjatý jako struna a náš příjem do značné míry závisel na ročním období.Kiera Cass

Zobrazení lásky je zde přizpůsobeno cílové skupině. Přestože má princ Maxon po ruce tři desítky mladých, krásných dívek, zachovává si masku slušnosti a úcty. Tomuto principu jsou podřízeny nejen jednotlivé dialogy, ale i jazyk (tedy lexikální stránka) a rovněž jednání každé z postav. Příběh je napsán jemně, citlivě a místy přímo zasněně.

Fantasy prvek – vytvoření státu, který je jen pozůstatkem původních amerických států, působí jen jako pozadí. Tento fakt může mít na čtenáře různorodý efekt, ale dovedu si představit, že ne každý bude spokojen se zpracováním fantasy prvků. Neustálé boje mezi dvěma skupinami obyvatelstva jsou zde zobrazeny jen okrajově a nemají téměř žádný vliv na hlavní zápletku. Vytvoření kast a rozdělení společnosti však lze vnímat jako poutavý prvek zvýrazňující protiklad, se kterým se potýká hlavní ženská hrdinka.

Knihu Selekce si můžete zakoupit zde:

Selekce je prvním dílem celé série, a přestože je děj především v jádru příběhu poměrně málo dynamický, cílové skupině zprostředkuje přesně to, co ji zajímá. Je to příběh o nevinné lásce, hledání svého dospívajícího „Já“ a možnostech stát se někým jiným. Selekci proto doporučuji mladším čtenářkám, které mají v oblibě netradiční romance s potenciálem překvapit své publikum.

• fantasy prvek působí jen jako pozadí, autorka s ním v této části moc nepracuje
  • příběh působí dojmem romance
  • kontrast společenských tříd
  • děj má pomalejší spád
  • četné dialogy

• pro mladé dívky (12+)
  • pro čtenářky, které mají v oblibě netradiční romance

• pro čtenářky, které si potrpí na dynamický děj
  • pro ty, kteří hledají příběh, ve kterém jsou fantasy prvky více rozvinuté

Koruna Kiera Cass cena

Koruna

Když byla Eadlyn přinucena zúčastnit se Selekce, netušila, že by se mohla zamilovat do jednoho z 35 nápadníků. Ji prostě žádná pohádka nečekala! Jen počítala dny, až bude moct poslat všechny domů. Po událostech, které se odehrály v paláci, si ale uvědomuje, že nemůže být na všechno sama. A že srdce někdy překvapí i nejotrlejšího cynika. Co když ale bude muset učinit volbu, která je důležitější, než si kdy pomyslela?…číst více

Elita Kiera Cass cena

Elita

Do Selekce vstoupilo 35 dívek. Nyní jich je již jen šest, ale soutěž o srdce prince Maxona je tvrdší než kdykoli předtím. A k tomu všemu se America nemůže rozhodnout, po kom vlastně touží. Je to Maxon, s kterým by mohla žít jako v pohádce? Nebo Aspen, její první láska? America nejvíce ze všeho nejvíce potřebuje více času, avšak zbytek Elity přesně ví, co chce. A okamžik rozhodnutí se neodvratně blíží. Nenechte si ujít pokračování této úspěšné série!.…číst více

Zrazená Kiera Cass cena

Zrazená

Hollis po smrti milovaného Silase uprchla do království Isolte a teď se snaží přizpůsobit novému životu. Jediné, co ji drží nad vodou, je láska rodiny Eastoffových, ačkoli nepříjemnému bratranci Etanovi se příliš nezamlouvá. Královstvím se navíc šíří neklid – zdá se, že Eastoffové by mohli svrhnout tyranského krále, ale bez pomoci Hollis se neobejdou. Dokáže však dívka, která přišla o všechno, zapomenout na zlomené srdce a nezištně pomáhat ostatním?…číst více