• Recenzent knihu četl: 7 hodin
  • Počet stran: 400
  • Rok vydaní: 2020
  • ISBN: 9788076250987
  • Originální název: I leoni di Sicilia – La saga dei Florio

Více než sto let na 400 stranách…

Mezinárodní bestseller sleduje vzestup proslulé italské dynastie Floriů od skromných začátků až na vrchol přísné hierarchie uzavřené sicilské společnosti.

Když se v Bagnaru opět objeví ničivé zemětřesení, Paolo a Ignazio Floriovi odcházejí žít do Palerma, kde si otevřou malý obchod s kořením. Navzdory protestům Ignaziovy manželky Guiseppiny začínají úplně znovu v konkurenčním prostředí, které je vnímá jako cizince a přistěhovalce. Po předčasné smrti Ignazia se do tajů podnikání zaučuje jeho syn Vincenzo a za tu dobu se malý ošumtělý obchod proměňuje v něco, co rod Floriů ve společenském žebříčku mírně pozvedne. Stále se však potýkají nejen se společenskými problémy, ale také s komplikacemi, které jim tehdejší doba přináší. A mezi tím čelí něčemu, před čím se nedá uniknout – vlastním strachům a pocitům, které je občas pořádně obtížné definovat a pochopit.

„Už nemůžeš patřit jen sám sobě. Právě tato slova mu zaplavují mysl, když kráčí se skloněnou hlavou s rukama v kapsách. Slova těžká jako kameny. Nemůže ze sebe setřást pocit viny. Je to tak: jeho strýc se té práci oddal a udělal to pro něj a jeho matku. Cítí, že se dusí, je jako zvíře v kleci. Nikdy si tak moc neuvědomoval, že patří do nějaké rodiny, než v tu chvíli.“Auci Stefania

Děj je poměrně rozvláčný a očekáváte-li překvapivé zvraty, které by vás na každé druhé stránce ohromily, nebude vás čtení bavit. Ve skutečnosti kniha ve své anotaci vůbec nelže – opravdu zachycuje životy několika generací rodů Floriů, a proto příběh sestává z rozhovorů, vnitřních monologů, více či méně všedních situací a pasáží, které odhalují myšlení, charaktery a emoce hlavních postav.

Na druhé straně knihu nejvíce ocení ti, kteří při čtení nikam nespěchají a umí ocenit i takové příběhy, ve kterých více než akce vynikají jiné prvky. První díl ságy rodu Fiorů opravdu věrohodně a autenticky vykresluje tehdejší způsob života a, opíraje se o historická fakta, působí jako dokonalý průvodce po období, které kniha zachycuje. Občanská nespokojenost, epidemie, vizionářské myšlení těch, kteří chtějí něčeho dosáhnout – to vše jsou elementy ruku v ruce společně dotvářející komplexní a ucelený obraz doby, pro jejíž pochopení současnému čtenáři nic nechybí.

Přestože příběh primárně zachycuje cílevědomost v podnikání hlavních postav, lze v něm nalézt poměrně dost úryvků, které čtenáře chytí za srdce. Smrt blízkého člověka, vztah, ve kterém žena nemá žádné slovo, bezmocná odevzdanost životu v kontrastu s dravostí, která byla v tehdejším století více než úctyhodná – i tyto důvěryhodně zachycené momenty v sobě nesou melancholii a smutek.

Sicilští lvi – Sága rodu Floriů je vskutku zvláštní kniha. Přestože se do ní na 100 % neponoří každý čtenář a nebude s požitkem vnímat každou její stranu, přece jen v ní najde jisté těžko specifikovatelné kouzlo, které mu nedovolí odložit knihu nedočtenou a už se k ní nevrátit. Je dost možné, že právě tato kniha se zařadí mezi ty, které vám budou několik měsíců ležet na nočním stolku, ale i tak se k ní jednou za čas vrátíte. A dočtení posledních stran je kapitolou samo o sobě – budete cítit úlevu, že to máte už konečně za sebou, ale stejně vám bude po tomto příběhu trochu smutno, ačkoli pro vás některé stránky mohly představovat pořádné trápení.

• pro trpělivé čtenáře, kteří si dokážou vychutnat atmosféru příběhu
  • pro všechny věkové kategorie

• zajímavý, široce rozvětvený příběh
  • ideální čtení na dlouhé večery
  • příběh zachycuje životy několika generací
  • brilantní autentické podání historických faktů a okolností tehdejší doby
  • důvěryhodné zobrazení emocí hlavních postav
  • autorka má cit pro detail, který nejvíce zúročí v běžných okamžicích

• děj má místy pomalejší spád
  • po čase působí kniha monotónně

• Guiseppina, Ignazio
    • Vincenzo, Paolo
  • Období: 19. až 20. století
  • Témata: Itálie, Sicílie, historie, podnikání, obchod, generace, rodina
  • Série: Sága rodu Floriů
  • Část: 1

Stefania Auci (narozena 21. listopadu 1974 v Trapani) je italská spisovatelka a speciální pedagožka. Je autorkou historických, romantických, hororových a fantasy románů. Po absolvování střední školy v Trapani studovala právo v Palermu. Krátce pracovala v advokátní kanceláři. V současnosti pracuje jako speciální pedagožka v Palermu a věnuje se literární tvorbě. Dlouhodobě píše pro různé literární blogy a internetové publikace. V roce 2010 vyšla kniha jejích tří povídek pod anglickým názvem Hidden in the Dark. O rok později vydala román Fiore do Scozia, v roce 2012 román La Rosa Bianca a v roce 2015 vyšel román Florencie. V roce 2019 vyšel její román I leoni di Sicilia (Sicilští lvi) v rámci řady La Saga del Florio. Román se stal bestsellerem a ve stejném roce získal Cenu Corrada Alvara za beletrii. Tato cena je součástí národní ceny Rhegium Julia. V roce 2021 vydala pokračování románu L’inverno dei leoni (Lvi na výsluní), za které v roce 2022 získala cenu Bancarella.

Zdroj: Wikipedie

Auci Stefania – autorka

Sicilští lvi - Stefania Auciová - cena

Sicilští lvi – Sága rodu Floriů

Mezinárodní bestseller sleduje vzestup a pád proslulé italské dynastie Floriů od skromných začátků po nadvládu nad Sicílií jako její nekorunovaní králové. Velkolepý příběh vzestupu jedné z nejbohatších italských rodin. Příběh o vizionářství, obchodním talentu, dravosti, železné vůli a neústupnosti Floriových – mužů i žen – vypráví také odvrácenou stranu úspěchu: závist, intriky, frustrace, oběti v osobním životě. Muži v této rodině jsou tvrdohlaví…číst více

knihydobrovsky.czZobrazit cenu