Recenzent: Janka Bitalová

• Vydavatelství: Fobos
  • Původní název: Haunted: Perron Manor
  • Počet stran: 320
  • ISBN: 978-80-277-0453-8

Hrůzostrašné dědictví – tváří v tvář ďábelské moci

Chloe a její mladší sestra Sarah zdědí starý dům, který téměř dosahuje velikosti panství. Jeho minulost je sice pohnutá, sama Chloe tady přežila šílenou noc, během níž zemřelo několik lidí.

Obě ženy jsou přesvědčené, že může být dobrým místem k životu. Starší ze sester se sem stěhuje s malou dcerou a manželem Andrewem, který z nového domova není právě nadšený. Do toho je navštíví podivín, aby je upozornil, že v domě prováděl výzkum na paranormální jevy, a tak ví, že mohou být v nebezpečí. Se zvláštními vidinami a událostmi se ostatně brzy setkají i Chloe, Sarah a maličká Ema…

Proč se Andrew nechtěl stěhovat? Koho vidí malá Ema v prázdné místnosti a jak dům působí na sestry? Proč neznámý muž, který se zabýval paranormálními jevy v domě, znervózní, když se dozví, že v sídle bydlí dítě?

„Chloe proletěla vstupní halou a vystřelila po schodech vedoucích do prvního poschodí. Po celou cestu měla intenzivní pocit, jako by jí někdo dýchal hned za zády. Ochromovalo ji to natolik, že by se nejraději zhroutila na zem, stočila do klubíčka a začala křičet. Kdykoliv se váhavě ohlédla za sebe, nikoho tam nespatřila.
K smrti vyděšená zamířila chodbou do ložnice. Cítila, jak jí krev pulzuje v žilách a srdce buší v hrudi. V okamžiku, kdy doběhla ke dveřím, se však zarazila a z úst se jí vydral další výkřik“Lee Mountford
Sídlo hrůzy – Lee Mountford – knižní recenze

Kniha Sídlo hrůzy je tradičním hororem, v němž nechybí mnohá klišé a vaše zvolání ve stylu „Proboha, nechoď tam!“ Právě to patrně rozdělí čtenáře na dva tábory – prvnímu přijde příběh předvídatelný, banální a snad i trochu kýčovitý; druhý zase vtáhne a prožije v něm řadu napínavých situací. Osobně jsem patřila do druhé skupiny, protože mě tento horor bavil a rozhodně jsem byla zvědavá, co se dozvím na dalších řádcích. Obecně mám ráda i filmy tohoto typu, kdy se nic netušící lidé nastěhují do starého domu, v němž straší. Proto lze říct, že jsem pro Sídlo hrůzy ideální cílovou skupinou. Snad jen u popisu bytostí, které nové obyvatele domu začnou brzy trýznit, jsem občas nesouhlasně zakroutila hlavou, protože mi přišly zbytečně přitažené za vlasy. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale přijde mi, že mnohdy je daleko strašidelnější osoba oblečená do starodávného oděvu než nestvůra z řeřavých uhlíků, která vylézal z kamen.

Jednotlivé kapitoly knihy jsou psané buď z pohledu Chloe, nebo Sarah. Hlavní postavy přitom mají dobře vykreslené charakteristické vlastnosti, přičemž mohou být čtenáři občas až trochu nesympatické. Navíc místy jednají zvláštně, tak trochu v rozporu se zdravým rozumem. Příkladem za všechny může být situace, kdy Chloe ví, že se v domě děje něco nadpřirozeného a nebezpečného, a přesto nechá svou dceru spát samotnou ve vedlejší místnosti. Dále může čtenáři přijít zbytečné opakování některých informací. Například několikrát je zmíněno, že Sarah působila v armádě, kde zažila úmrtí své parťačky, nicméně pro děj je tato skutečnost důležitá snad jen v tom ohledu, že se tím vysvětluje, proč má tato ze sester nadprůměrnou fyzickou kondici. Ještě více zarážející je připomínání, že Sarah pije kávu s příchutí lískových oříšků, kterou Chloe naopak nesnáší. Napadá mě jediné: tato skutečnost možná sehraje roli v pokračování, ale v tomto díle s ní nebylo nijak naloženo.

Knihu Sídlo hrůzy si můžete zakoupit zde:

Ději se rozhodně nedá upřít gradace. Poklidná atmosféra, která panuje na začátku, kdy se rodina do domu stěhuje, se postupně mění v napětí a vrcholí hrůznou událostí. Ostatně, závěr příběhu je samostatnou kapitolou, protože s ohledem na jistou dávku předvídatelnosti této knihy, si čtenář snadno domyslí, jak vše dopadne. Jenže konec se tomuto „pravidlu“ vymyká. Zůstává sice otevřený pro další díl, což jsem předpokládala, ale zcela jiným způsobem, než jsem si po celou dobu čtení domýšlela. Pokračování, které vyjde v rámci série Štvanci, si proto určitě nenechám ujít.

Kniha Sídlo hrůzy potěší každého, kdo má rád klasický horor, naopak zklamáním se může stát pro ty čtenáře, co hledají něco nového.

• pro muže i ženy, kteří mají rádi klasickou podobu hororu

• autor dokáže vtáhnout do děje
  • nečekaný závěr

• předvídatelnost
  • místy kýčovité podání

Redakce Ideahunter.cz doporučuje sérii od autora Lee Mountford

Sídlo hrůzy - Lee Mountford - cena

Sídlo hrůzy – 1. díl série Štvanci

Sestry Sarah a Chloe společně zdědí dům, o jakém se jim v životě ani nesnilo. Zní to jako pohádka, má to však jeden háček…Krátce poté, co se ženy do monumentálního sídla nastěhují, se v domě začnou dít zvláštní věci. Na různých místech po domě se objevuje odporný zápach, prudce klesá teplota, ozývají se nevysvětlitelné zvuky a majitelky mají každou chvíli pocit, jako kdyby je někdo pozoroval.K tomu všemu najdou v horním poschodí tajnou…číst více

Ďáblovy dveře - Lee Mountford - cena

Ďáblovy dveře – 2. díl série Štvanci

Halloweenská noc roku 1982. V Hotelu Blackwater, dříve známém jako dům Perronových, bylo brutálním způsobem zavražděno nebo zmizelo mnoho lidí. Události té noci zůstaly obestřeny tajemstvím. Až doteď… Ray a Rita Pearsonovi se společně s dcerou Chloe do hotelu přestěhují, aby pomohli s jeho renovací a slavnostním otevřením. To vše pod pozorným dohledem podivínského majitele Marcuse Blackwatera. S blížícím…číst více

Očistec - Lee Mountford - cena

Očistec – 3. díl série Štvanci

Duše lapené v domě trpí. Po děsivém sledu událostí, které se odehrály v domě Perronových a které vyvrcholily smrtí jedné z majitelek, byl do domu povolán tým specialistů na paranormální jevy, aby nezpochybnitelně dokázal, že v domě skutečně straší. Přeživší majitelka se pokouší přesvědčit církev, aby v domě provedla exorcismus. Je to jediný způsob, jak osvobodit duše mrtvých, které jsou uvnitř jako v očistci, odsouzené k věčnému utrpení. Církev ale nejprve.…číst více

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.