Knižní recenze: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Autor: Ransom Riggs

• Vydavatelství: Jota
  • Počet stran: 352
  • Rok vydaní: 2013

Když se pohádka, kterou jste celý život považovali za výmysl, změní v realitu…

Věříte na duchy? Na příšery, jiný svět, jinou dimenzi? Pokud ano, možná jen máte příliš bujnou fantazii. Ale i tak mohou být věci, které si neumíme logicky zdůvodnit, pravdivé

Jacobovi jeho dědeček celý život vyprávěl o zvláštním sirotčinci, ve kterém bývaly vskutku podivné a neobyčejné děti. Nádech pohádky či vymyšleného příběhu se rozplyne v momentě, kdy Jacobův dědeček umírá za skutečně zvláštních okolností. Jacob je svědkem celého incidentu, který v něm zanechá tak hluboké pocity, že se jeho rodiče rozhodnou vyhledat mu odbornou pomoc. Lékař však k překvapení všech Jacobovi doporučí výlet na místo, kde se údajně sirotčinec nachází. Samozřejmě se předpokládá, že Jacob tam na vlastní oči uvidí, že žádný tvor ani příšera z dědečkova vyprávění neexistuje.

Všechno je však úplně jinak… Jacob se přesvědčí, že dědeček nelhal a potkává postavy, o kterých mu vyprávěl. Postupně se dozvídá více o tom, jak sirotčinec funguje, proč se děti ukrývají před světem a dopracuje se i k informacím o svém dědečkovi. A mimo jiné, musí bojovat nejen proti svým rodičům, kteří mu stále nevěří ani slovo…

„Upřeně jsem se na tu fotografii díval, zatímco děda Portman vysvětloval: ,Tenhle tu měl dvě ústa, chápeš? Jedna vpředu a druhá vzadu. Proto byl tak velký a tlustý!‘
,Ale to je podvrh,‘ řekl jsem. ,Tu tvář tam má jen namalovanou!‘
,Zajisté, to, co vidíš, je namalováno. Měli jsme tehdy cirkusové představení. Ale ten kluk měl opravdu dvoje ústa. Ty mi nevěříš?´
Přemýšlel jsem o tom, díval se střídavě na fotografii a na dědečka, jehož tvář byla vážná a upřímná. Proč by mi lhal?“Ransom Riggs

Příběhu lze již po přečtení prvních stran přiřadit hned několik přívlastků. Neobyčejný, magický, specifický, zapamatovatelný, snadno rozpoznatelný… Stručně řečeno – kniha dokáže ve čtenáři vyvolat zájem. Atmosféru v příběhu jednoznačně podtrhují i zvláštní fotografie, které – jak se lze dočíst v knize – nejsou prací šikovných grafiků a až na malé výjimky neprošly žádnými úpravami.

I když obálka evokuje strašidelnou atmosféru (a možná i to byl důvod, proč čtenáři v knize zpočátku hledají temnotu a strach), typické mrazení v zádech příběh nevyvolává. První kapitoly vyvolávají spoustu otázek a v momentě, kdy hlavní postava skočí oběma nohama do neznámého prostředí, začíná jakási akční fantasy pohádka pro dospělé se spoustou podivných charakterů či detailů, které působí dynamicky. Nevím, jak knihu vnímají mladší čtenáři, ale dospělí, kteří si občas přečtou nějaký ten horor, se při čtení dozajista nebudou třást strachy.

„V každém dalším příběhu přibyl k jejich popisu nějaký nový, odpuzující detail: hnilobně zapáchali, zjevovali se pouze jako stíny, z úst jim visela dlouhá chapadla, která se mohla kdykoli vymrštit a ovinout kolem oběti, aby ji pak bleskově vtáhli do sevření mocných čelistí. Po této poslední charakteristice jsem začal mívat problémy s usínáním.Ransom Riggs

Začátek knihy se čte trochu pomaleji a může se zdát, že se Jacob snad nikdy nedostane do tak hojně popisovaného sirotčince. Ale na druhé straně je více než pravděpodobné, že jiný čtenář si tyto chvíle vychutná. Jakmile se hlavní postava ocitla v blízkosti „neobyčejných dětí“, děj se trochu více rozběhl, vynořovalo se mnoho podnětů, které zvyšovaly napětí a vyvolávaly nové a nové otázky.

V knize se mísí hned několik žánrů či prvků – dobrodružství, fantasy, akce, drama a romantika. Autorovi také nelze upřít originální námět a spoustu detailů, které do sebe postupně krásně zapadají, takže čtenář vidí, že dějová linie je skutečně promyšlená a předem naplánovaná. Po jazykové stránce je příběh napsán poměrně jednoduše, ale i nepříliš bohatá slovní zásoba a mnohdy i kratší věty postačují k úplnému vykreslení situací. Dialogy působí věrohodně a rovněž Jacobova interpretace skutečností, se kterými je konfrontován.

Knihu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti si můžete zakoupit zde:

Knihu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti doporučujeme mladším i starším čtenářům, kteří se rádi ponoří do příběhu, kde musí použít svoji fantazii a představivost. Hlavní postava je v teenagerovském věku, což může zpočátku někoho zaskočit či dokonce i odradit, ale tento fakt dle našeho názoru nijak neovlivňuje dějovou linii a po menším vyladění detailů by ho klidně mohla nahradit dospělá postava – a příběh by přesto zůstal nezměněn. Pokud máte rádi knihy, ve kterých se mísí tajemná atmosféra s množstvím dosud nevídaných prvků, kniha Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti stojí za přečtení. Kniha je navíc mnohem lepší než film.

• pro mladší i dospělé čtenáře
  • pro milovníky příběhů s fantasy prvky
  • těm, kteří hledají napínavou pohádku pro dospělé
  • těm, kteří viděli film a chtějí se naplno ponořit do příběhu

• originální a jedinečný příběh, který upoutá
  • promyšlená dějová linie
  • dobrodružné čtení s fantasy prvky
  • v knize se nacházejí fotografie, které dotvářejí atmosféru

• chvíli trvá, než se děj rozjede a čtenář se naplno ponoří do příběhu

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - Ransom Riggs - cena

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v nezapomenutelném románu, v němž se mísí fikce a fotografie ve vzrušující čtenářskou zkušenost. Náš příběh začíná děsivou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi…číst více

Sirotčinec slečny Peregrinové: Podivné město - Ransom Riggs - cena

Sirotčinec slečny Peregrinové 2: Podivné město

Děti ze Sirotčince slečny Peregrinové jsou zpět! Deset podivných dětí prchá před armádou obludných monster. A pomoci jim může jen jediný člověk – jenže ten je uvězněn v těle ptáka. Mimořádná pouť, která začala v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, pokračuje. Jacob Portman se vydává se svými novými přáteli na cestu do Londýna, podivného hlavního města celého světa. Doufají, že zde naleznou lék pro…číst více

Sirotčinec slečny Peregrinové: Knihovna duší - Ransom Riggs - cena

Sirotčinec slečny Peregrinové 3: Knihovna duší

Děti ze sirotčince slečny Peregrinové přicházejí potřetí! Podivuhodné dobrodružství podivných dětí pokračuje třetím dílem tam, kde druhý díl skončil: v londýnské podzemce, do které se infiltrovaly stvůry a ve které je netvor, k němuž Jacob našel klíč v podobě „netvorštiny“. Vlak, do něhož stvůry násilím nahnaly podivné děti i některé ymbryny, dávno zmizel v tunelu. Zůstala však pachová stopa a k Emmě a Jacobovi přibyl podivný pes Addison…číst více

Sirotčinec slečny Peregrinové - Mapa dní - Ransom Riggs - cena

Sirotčinec slečny Peregrinové 4: Mapa dní

Poté co odvrátil obrovskou hrozbu, která téměř zničila svět podivných, se Jacob Portman vrací tam, kde jeho příběh začal – na Floridu. Avšak s tím rozdílem, že teď jsou slečna Peregrinová, Emma a jejich podivní přátelé s ním a snaží se co nejlépe splynout se světem normálních. Ovšem bezstarostné dny na pláži a poznávání reálií 21. století brzy přeruší objev – podzemní bunkr, který patřil Abeovi, Jacobovu dědečkovi. Na povrch vycházejí…číst více

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti Ransom Riggs - cena

Sirotčinec slečny Peregrinové 5: Ptačí sněm

A jsou zpět! Protože od rozdělané práce se neodchází. A od té podivné už vůbec ne. Když H, spolupracovník Jacobova dědečka Abea Portmana, umíral, pověřil Jacoba úkolem – dopravit nově kontaktovanou členku rodiny podivných Noor Pradeshovou do bezpečí, které jí poskytne tajná agentka V. Svěřil mu i to, že Noor se týká prastaré proroctví o sedmi emancipátorech, kteří zachrání svět podivných před hrozící apokalypsou. Pokud…číst více

Ransom Riggs se narodil v roce 1979 v americkém Marylandu. Přestože měl četné zkušenosti s psaním už předtím, než vydal první část série Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, celosvětový úspěch sklidil právě díky této knize.

Ramson Riggs autor

Ramson Riggs autor