Knižní recenze: Smrt pro tři ministry

• Vydavatelství: Akcent
  • Recenzent knihu četl: 2,5 hodiny
  • Počet stran: 210
  • Rok vydaní: 2000
  • ISBN: 8072680498

Nejzávažnější událost, která předznamenala nástup komunistické totality…

Dne 11. září roku 1947 zaměstnanci dvou ministrů – Petra Zenkla a Prokopa Drtiny – v došlé poště zachytili zvláštní balíčky, konkrétně dřevěné krabičky, které měly být odeslány z parfumérství. Opatrně je prohlíželi, načež došli k názoru, že je to podivná, snad až podezřelá zásilka. Zavolali bezpečnost, která uvnitř našla trhavinu.

Stejný balíček byl navíc objeven na jednom z pražských poštovních úřadů a měl přijít do rukou ministra Jana Masaryka. Brzy o trojnásobném atentátu informovaly noviny, každé ovšem po svém. Rudé právo trvalo na tom, že šlo o provokaci ze strany sociálních demokratů, tedy opozice komunistické strany. Rozběhlo se vyšetřování, které poukázalo na viníky právě z řad KSČ. Pak ale nastal únor 1948, jenž s sebou přinesl převrat a ututlání pravdy.

Kdo bomby poslal? Proč mělo vyšetřování dva směry, z nichž jeden byl podvodný? Jaký osud čekal osoby, které znaly pravdu? O tom všem a mnohém dalším se dozvíte v knize Smrt pro tři ministry, jenž popisuje skutečné události.

„Na všech třech balíčcích znělo razítko podacího poštovního úřadu pošta č. 3 v Ostrovní ulici Praha II. Proto pátrání začalo tady. Úředník, který byl ihned vyslechnut, se upamatoval, že všechny tři balíčky podával muž ve stáří čtyřiceti až pětačtyřiceti let. Měl světle kaštanové vlasy a plnější vyholený obličej. Jako adresu odesílatele ve dvou případech udal: parfumerie K. Malý, Praha III. , Nerudova ulice, v jednom případě byla odesílatelkou A. Malá, avšak na téže adrese. Úředník si ještě pamatoval, že když balíčky vhodil do hromadného koše, odesílatel ho upozornil, aby s nimi moc neházel.“Zora Dvořáková

Atentát na trojici ministrů se na přelomu let 1947 a 1948 stal důležitým tématem, které rezonovalo tiskem, společností i politickými kruhy. Za akcí přitom stál člen komunistické strany, u nějž se navíc ukázalo, že nelegálně držel zbraně. Taková situace se straně, která se snažila dostat k absolutní moci, nemohla hodit. Dělala proto všechno, co bylo v jejích silách, aby ji zametla pod koberec a ještě zkompromitovala své odpůrce. Ne, tohle není zápletka z fiktivního románu, ale reálné události, k nimž došlo těsně po druhé světové válce.

Kniha Smrt pro tři ministry dění kolem bomb v dřevěných krabičkách rozebírá do podrobností a dává je do kontextu doby. Čtenáři tak poskytuje ucelený pohled na atmosféru před převratem, jímž se naše země na více než čtyřicet let dostala pod nadvládu jedné strany.

S ohledem na množství postav a dějových linií je místy složité se v popisu událostí vyznat. V žádném případě nelze autorce upřít systematičnost, jen šlo o velmi dynamické roky plné zvratů a osob, které se objevovaly na scéně a zase z ní mizely. Kniha tak přináší důležité zaznamenání části naší národní historie a je také důkazem toho, že touha po moci bohužel může přehlušit pravdu a spravedlnost.

Kauza skončila v únoru 1948, kdy ji komunistická strana uzavřela jako provokaci od svých odpůrců a každého, kdo znal pravdu, se bezostyšně zbavila… Ostatně stejně jako tří nekomunistických ministrů, na něž měl být onen „slavný“ atentát spáchán. Prokop Drtina byl po neúspěšném pokusu o sebevraždu odsouzen k patnácti letům vězení, Jan Masaryk zemřel za dosud nevyjasněných okolností a Petr Zenkl měl v patách Stb, dokud neuprchl do zahraničí.

Knihu Smrt pro tři ministry si můžete zakoupit zde:

Zanedlouho uplyne osmdesát let od událostí, které kniha Smrt pro tři ministry popisuje. Přesto je stále aktuální, a to coby výpověď o překrucování skutečnosti, mocenském boji i krutosti a naopak hrdinství lidí. Publikace je tak skvělým studijním materiálem, který může být nápomocný studentům i jejich učitelům. Potenciál zaujmout má ovšem také v rámci široké veřejnosti, ať už mezi čtenáři, kteří prožili část života v totalitě, nebo mladšími generacemi, co toto dlouhé období našich dějin znají pouze z vyprávění.

Komu doporučujeme:

• pro čtenáře, které zajímá národní historie
  • pro studenty a učitele

• objasnění historických událostí, z nichž mnohé nejsou veřejně příliš známé
  • systematičnost

• mnoho osob a událostí, v nichž se čtenář snadno ztratí

Lovec přízraků Vraždy, které šokovaly republiku - Jiří Markovič Viktorín Šulc - cena

Markovič: Lovec přízraků

Byly to výjimečné a výjimečně kruté případy. Když kriminalisté poprvé stáli na místech vražd, nad zuboženými těly obětí, připadal jim neznámý pachatel jako vzdálený přízrak. Jako monstrum s nepochopitelným myšlením a ještě zvrácenějším konáním… Jaká byla realita? Profesionální dráha policejního vyšetřovatele a šéfa pražské mordparty Jiřího Markoviče je lemována především sexuálními vraždami. Případ pětinásobného vraha Hojera…číst více

Politikové na útěku - Zora Dvořáková -cena

Politikové na útěku

Autorka v knize líčí dramatické odchody některých představitelů politických stran z Československa po 25. únoru 1948…..číst více

Normalizované životy - Mikuláš Kroupa, Adam Drda - cena

Normalizované životy

Jak snadno se člověk mohl stát spolupracovníkem StB? Jakými prostředky vydíral bývalý estébák evangelické faráře? Jak se žilo v 70. a 80. letech homosexuálům? Co způsobilo ponížení tzv. anticharty mezi umělci i prostými občany? Kniha podle dokumentárního cyklu České televize, jenž vznikl ve spolupráci se obecně prospěšnou společností Post Bellum,…číst více

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.