Knižní recenze: Soumrak dne

• Vydavatelství: Leda
  • Původní název: The Remains of the Day
  • Recenzent knihu četl: 6 hod. 45 min.
  • Počet stran: 248

Důstojnost, která brání rozvinutí lidskosti

Opravdu chceme to, za čím kráčíme? Ztotožňuje se naše duše s naším jednáním? Nebo svým projevem jen maskujeme nedostatky?

Když se panu Stevensovi naskytne příležitost vzít si na pár dní volno, využije ji a vycestuje za bývalou hospodyní sídla Darrington Hall, slečnou Kentonovou. Ta mu před časem poslala dopis, který v něm zasel množství otázek, které mu nedají spát. Je opravdu tak nešťastná, jak si myslí? Mělo snad mezi nimi k něčemu dojít, ale rozpaky jim v tom před lety zabránily? A není už na něco takového pozdě? Cestou za slečnou Kentonovou pan Stevens přemýšlí nad svým životem, přičemž v úvahu nejvíce bere způsob, jakým vystupuje před světem. Důstojný komorník své profesi dovolil, aby formovala celou jeho existenci. Je ještě možné něco změnit? A vlastně – chce být někým jiným?

Postupně se okolí stávalo neznámějším a já věděl, že jsem překonal všechny předchozí hranice podobně, jak jsem slyšel lidi popisovat moment, kdy vypluli a země se jim ztratila z dohledu. Myslím si, že pocit nepokoje smíšeného s veselostí, často popisovaný ve spojitosti s tímto momentem, je velmi podobný tomu, co jsem zažil ve fordu, když se země kolem mě stávala cizí.Kazuo Ishiguro
Soumrak dne - Kazuo Ishiguro - ukázka

Přestože je příběh vyprávěn z pohledu první osoby, slova pana Stevense působí zdrženlivě a rezervovaně, náznaky emocí v nich čtenář postřehne jen zřídka. Jeho důstojnost a úslužné vystupování, které potřebuje při vykonávání práce komorníka, se projevují i v jazyce. Jeho projev působí mnohdy těžkopádně a zdlouhavě, k čemuž přispívají i rozvitá souvětí a delší popisné pasáže. Jeho přednes je však jedním z prvků, které skvěle vykreslují atmosféru poválečné Anglie a po čase si čtenář na Stevensův osobitý styl zvykne. Navíc distingovanost hlavní postavy, která zdánlivě komplikuje čtenářský posun vpřed, vyznívá kontrastně oproti přímočarému ději.

V příběhu se prolínají dvě dějové linie, a to minulost v podobě vzpomínek na společné sloužení pana Stevense se slečnou Kentonovou v sídle Darrington Hall a současnost zastoupená myšlenkovými pochody během cestování po Anglii. Obě linie jsou čtenářsky atraktivní, ale myslím, že každý čtenář si jednu z nich vybere a označí ji jako oblíbenou.

Soumrak dne působí na čtenáře nesmírně lehce, ale dovedu si představit, že neosloví každého, zejména tu část publika, která vyžaduje neustálou akci, případně plynulý dějový progres. Příběh totiž není moc dynamický a mnohem důležitější je jeho filozofické pozadí. Čtenáři, kteří se nenechají strhnout atmosférou a prahnou spíše po dramatickém ději, zde ze svého pohledu nic zajímavého nenajdou.

Kazuo Ishiguro – autor
Mimochodem, nejsem tak hloupý, abych nebyl připraven na zklamání. Jen si příliš uvědomuji, že jsem nedostal odpověď, ve které by slečna Kentonová potvrdila, že se se mnou ráda setká. Ale jak ji znám, domnívám se, že absence odpovědi znamená souhlas…Kazuo Ishiguro

Knihu Soumrak dne si můžete zakoupit zde:

Jak se říká, občas je důležitější to, co nám člověk neřekne, než věci, které nám bez problémů ozřejmí. A stejně je to i s panem Stevensem. Čtenářům přináší romantický příběh bez jakýchkoli známek citu, a přestože se zpočátku zdá, že nic neskrývá a přímo svému publiku vypráví své zážitky, přece jen je možné odhalit o něm něco více mezi řádky. Soumrak dne doporučuji čtenářům, kteří umí nasávat atmosféru a nepotrpí si na akci či dynamiku.

• přímočarý děj
  • dvě dějové linie
  • rozvitá souvětí
  • příběh má svou atmosféru
  • minimální dynamika
  • vyprávění v první osobě
  • romantický příběh bez náznaků romantiky
  • rozsáhlejší popisy

• pro čtenáře, kteří umí ocenit, má-li příběh svéráznou atmosféru
  • pro milovníky klasiky, která čtenáře nevyčerpá

• pro čtenáře, kteří si potrpí na dynamický děj

Redakce Ideahunter.cz doporučuje knihy od autora Kazuo Ishiguro

Klára a Slunce - Kazuo Ishiguro - cena

Klára a Slunce

Ishigurův román Klára a Slunce je zpovědí vyřazené robotky jménem Klára, nadané pokročilou umělou inteligencí i pozoruhodnými pozorovacími schopnostmi. Klářiným úkolem je starat se o dospívající dítě, které si ji v obchodě vybralo, podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Klára ovšem coby výjimečný robot dostává výjimečný úkol – starat se o dítě vážně nemocné, na jehož nemoc není léku. V příběhu vyprávěném jazykem poznamenaným…číst více

Neopouštěj mě - Kazuo Ishiguro - cena

Neopouštěj mě

„Za hranice areálu nikdy nechoďte. O své budoucnosti příliš nemluvte ani nepřemýšlejte. Pečlivě pečujte o své zdraví. Jste jiní než ostatní lidé – jste budoucí dárci,“ hlásají pravidla na odříznuté venkovské internátní škole Hailsham. Kathy, Ruth a Tommy jako dospívající děti příkazy nejdřív bezmyšlenkovitě plní, ale postupem času v nich začíná hlodat podezření, že jim jejich vychovatelé neříkají celou pravdu. Proč musí všechny děti…číst více

Pohřbený obr - Kazuo Ishiguro - cena

Pohřbený obr

Pohřbený obr je brilantní dílo z pera jednoho z největších žijících britských prozaiků. Děj románu na pomezí fantasy zasadil autor do počátků raného středověku, kdy se Británie, kterou dávno opustili Římané, nezadržitelně mění v trosky. Král Artuš jistě vykonal pro smír na ostrově své, ale i on už se odebral do propadliště dějin a neklidnou zemí bloumají různá individua včetně těch nadpřirozených. Příběh začíná rozhodnutím starých manželů.…číst více

Poslední aktualizace: 2. 12. 2023

1. Wikipedie: Kazuo Ishiguro, Img – Kazuo Ishiguro