Knižní recenze: Sova

• Vydavatelství: Plus
  • Recenzent četl knihu: 6 hodin
  • Počet stran: 448
  • Rok vydání: 2016
  • ISBN: 9788025905609

Symbol moudrosti, nebo kruté smrti?

Které zvíře ve vás vzbuzuje největší strach? Pravděpodobně je to jedno z těch, kterému příroda dopřála obrovské tělo, mohutné tlapy a ostré, krvežíznivé zuby… No a co taková sova? Máte při pohledu na ni strach? Pokud jste jí dosud připisovali jen moudrost, může se to snadno změnit… Druhý díl série Holger Munch a Mia Krugerová vám ukáže, proč…

Holger Munch a Mia Krugerová se chtě nechtě znovu setkávají při řešení dalšího závažného zločinu. Když ze zařízení pro problémovou mládež zmizí jedna z chovankyň, nikdo tomu nevěnuje velkou pozornost. Až do doby, než se tělo Camilly Greenové najde v lese a podivné kulisy kolem ní začnou vyvolávat hrůzu. V ústech má růži, místo, kde leží, připomíná soví hnízdo, a všude se nachází peří.
Jde o jakýsi rituál? Vyšetřovací tým přichází na to, že poslední týdny před smrtí si oběť prožila peklo. Postup, který by vedl k dopadení vraha, však nepřichází, až se nakonec případ dostává do mrtvého bodu. Zanedlouho se však hackerovi z vyšetřovací jednotky ozve jeho dávný známý a poskytne mu link na video, ze kterého se zvedá žaludek. Když se kromě oběti na obraze mihne i postava oděná do peří, strach je ve vyšetřovací místnosti přímo hmatatelný. Kdo za tímto činem stojí? Bude to mít pokračování?

„Policisté byli na místě činu od nálezu těla oběti,“ začal Kim, „Někteří klepali na dveře obydlí, jiní pročesávali oblast, ale co se týká technických stop, je jen málo toho, z čeho můžeme vycházet. Hurum je známá vycházková oblast, chodí tam spousta lidí, takže na otisky bot můžeme rovnou zapomenout, protože to bychom mohli otestovat polovinu lidí žijících v kraji Buskerud. Kromě toho mi připadá velmi zvláštní, že jsme v okolí nenašli žádné jiné stopy, ale v hledání pokračujeme.“Samuel Bjork
Sova – Samuel Bjork – recenze

Prolog zachycuje odlišné prostředí a neustále rezonuje v mysli čtenáře i poté, co se prokousá polovinou knihy. Vyvolává totiž několik otázek, na které není tak snadné odpovědět. Čtenář tak hledá souvislosti, vstřebává detaily a snaží se najít nepatrné indicie vedoucí k rozuzlení celého problému. Pokud v kriminálkách rádi sázíte na to, kdo je vrahem, případně, kdo za celým zločinem stojí, v tomto případě autor vaše nervy pořádně procvičí. V textu lze pozorovat několik indicií a stop, ale až později se ukáže, že šlo o falešné návnady sloužící k tomu, aby čtenářovu mysl oklamaly a zmátly.

Pokud jste se začetli do prvního dílu této série s názvem Cestuji sama, můžete zde spatřovat pár podobných znaků, a to nejen díky stejným jménům, která se v ději mihnou. Po několika přečtených kapitolách je v textu jasně rozpoznatelný rukopis autora – krátké kapitoly, časté střídání scén, detaily ohledně vraždy, vyšetřovatelský postup… Sovu byste tedy ke knize Cestuji sama okamžitě přiřadili i se zavřenýma očima.

V případě, že přemýšlíte nad tím, zda není třeba přečíst si nejprve úvodní díl série a teprve potom se pustit do Sovy, moje odpověď zní: Určitě ano. Případy, kterým se autor v knihách věnuje, jsou sice separovány, ale soukromí a životy členů vyšetřovacího týmu se posouvají vpřed. A v tomto případě se nejedná o zanedbatelný prvek, který by bylo možné snadno přehlédnout.

Holger i Mia v příběhu nezastávají pozici bezduchých vyšetřovatelů, ale autor jim postupně vytváří vlastní profily a stále častěji čtenáře přivádí do kontaktu i s jejich rodinnými příslušníky. Mnoho kapitol se nesoustředilo na kriminální případ, ale na soukromí hlavních postav a analýzu jejich současných problémů či vnitřního rozpoložení.

„Mia Krügerová přišla o svou sestru – dvojče před mnoha lety. Našli ji mrtvou v jednom špinavém sklepě v městské části Tøyen po předávkování heroinem. Mia ze smrti obviňovala Sigridina přítele. O pár let později, při jedné rutinní obhlídce přívěsu v horské oblasti Tryvann, se jejich cesty opět zkřížily. Měl u sebe novou oběť.“Samuel Bjork

Knihu Sova si můžete zakoupit zde:

I pasáže, ve kterých vyšetřování stagnovalo (a že jich v knize nebylo málo!), působily poutavě díky skvělému podání a stylu vyprávění. Knihu Sova doporučuji čtenářům, kteří se „dlouholetou praxí“ se severskými kriminálkami tohoto žánru už trochu přejedli a žijí v domnění, že je už nemá co překvapit. Prostoru k překvapení zde však je dost. A Samuel Bjork ho dokázal najít a dokonale využít.

• pro čtenáře, kteří hledají zajímavou zápletku
  • pro ty, kterým se líbil první díl série s názvem Cestuji sama a jsou zvědaví, kam se budou ubírat osudy vyšetřovatelů

• množství prvků, které čtenáře při tipování vraha matou
  • originální zápletka
  • hodnověrná atmosféra
  • krátké kapitoly, které se rychle čtou
  • kromě krimi případu kniha zobrazuje i soukromí vyšetřovatelů

• autor se až příliš věnuje vnitřnímu světu vyšetřovatelky
  • občas příběhu chybí uvěřitelnost
  • některé prvky a popisy se v knize často opakovaly

Redakce Ideahunter.cz doporučuje sériu od autora Samuel Bjork

V lese visí anděl - Samuel Bjork - cena

V lese visí anděl – 1. díl série

Policejní detektiv Holger Munch se chystá do důchodu, v němž si chce užít vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret. Jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuji sama“ na krku. Munch se tak musí postavit do čela speciální jednotky a hlavně přesvědčit Miu Krügerovou, slavnou vyšetřovatelku, aby se vrátila do služby…číst více

Knižná recenzia: V lese visí anděl

Sova - Samuel Bjork - cena

Sova – 2. díl série

V lese kousek od Osla je v podivném hnízdě ze sovího peří nalezeno tělo sedmnáctileté dívky, jež se před tím ztratila z domova pro problémovou mládež. Případem se začne zabývat zkušený detektiv Holger Munch se svým týmem. Vyšetřování pro nedostatek stop začíná váznout na mrtvém bodě, ale pak IT odborníkovi z oddělení vražd záhadný hecker pošle nahrávku, jež odhalí znepokojivé podrobnosti o osudu zabité dívky; ve filmu se na okraji…číst více

albatrosmedia.czPřejít do e-shopu
Clona Samuel Bjork - cena

Clona – 3. díl série

Detektiv Munch a vyšetřovatelka Mia Krügerová na lovu rafinovaného vraha. Třetí díl bestsellerové krimi série V horském jezeře je nalezena zavražděná baletka. Opodál stojí prázdný fotoaparát, v jehož čočce je vyryté číslo. O pár dní později najde recepční pochybného hotýlku v jednom z pokojů mrtvého saxofonistu. Stopy ukazují na stejného pachatele, který zanechává policii podivné vzkazy. Detektiv Holger Munch proto k případu…číst více

Vlk Samuel Bjork - cena

Vlk – 4. díl. série

Píše se rok 2001. Novopečený šéf zvláštní vyšetřovací jednotky Holger Munch má za úkol vyřešit vraždu dvou jedenáctiletých chlapců. Nedostatek důkazů ho přivede na nápad angažovat talentovanou studentku policejní akademie Miu Krügerovou. Ani s pomocí její intuice se však nevyhnou všem falešným stopám, které jim zanechává pomatený vrah posedlý vizuální dokonalostí. Podaří se nakonec dopadnout muže…číst více

Ostrov - Samuel Bjork - cena

Ostrov – 5. díl. série

Mia se vrátila na ostrov Hitra s úmyslem udělat za svojí policejní kariérou tlustou čáru. Jedenáctiletá Sofie ji však přemluví, aby se pokusila vyřešit záhadné zmizení jejího kamaráda. Místnímu policistovi Eriksenovi zase dělá starost znesvěcený oltářní obraz v kostele. Pátrání po pachateli ho zavede až do vyřazeného člunu, v jehož podpalubí čeká hrůzná podívaná. Na místo je povolán vyšetřovatel Munch. Ustojí malé společenství nejkrásnějšího…číst více

Samuel Bjork je pseudonym norského autora, dramatika a zpěváka Frodeho Sandera Oiena. Od raného mládí byl členem několika hudebních skupin a ve svých 21 letech napsal divadelní hru. Úspěch mezi čtenáři mu přinesla kriminální série s názvem Holger Munch a Mia Krugerová, která začíná knihou V lese visí anděl. Sova představuje druhý díl a momentálně je na trhu i třetí část s názvem Clona.

Samuel Bjork autor