Knižní recenze: Ve službách zla

• Vydavatelství: Plus
  • Recenzent knihu četl: 7 hodin
  • Počet stran: 576
  • Rok vydání: 2016
  • ISBN: 9788025905289

Hranice mezi pracovním a osobním životem je nesmírně křehká…

Pocit, že vás má někdo řádně v hrsti a vy se nejste schopni dopátrat důvodu, není zrovna nejpříjemnější… Jak se bránit vůči někomu, jehož identita nám není známa, ale který dělá všechno pro to, aby nám znechutil pobyt na tomto světě?

Jednoho dne předá kurýr Robin Ellacotové balíček. Když ho se zájmem otevře, okamžitě ji paralyzuje strach i odpor. V balíku je totiž lidská noha. Kdo je odesílatel a o co mu jde? A proč odseknutou končetinu poslal právě asistentce známého detektiva Cormorana Strikea? Neměl být příjemcem právě on? Nehledě na osobní problémy, které oba členy této dvojice tíží, se společně pouštějí do pátrání. Je za tím někdo z Cormoranovy minulosti? Nebo jde o psychopata, který se nudí? Pátrání sice přináší nějaké to ovoce, ale zároveň se objevují i skutečnosti, kterým nikdo z nich nechtěl původně čelit.

„Robinin výkřik se odrazil od oken. Couvla od stolu, aniž by spustila zrak z té odporné věci, která na něm ležela. Noha byla hladká, štíhlá a bledá, a když otevírala balíček, nechtěně se o ni otřela prstem. Pokožka byla na dotek jako studená guma.“Robert Galbraith
Ve službách zla - Robert Galbraith - ukázka

Úvod knihy je opravdu ostrý a autorka se zápletkou na nic nečekala – předložila ji čtenářům ihned, jakmile si přečetli první kapitolu. Příběh dokáže čtenáře perfektně navnadit a možná i proto jsou ochotni zvládnout i zdlouhavější pasáže, které přijdou o něco později. Policejní vyšetřování se táhlo delší dobu, než by si většina čtenářů přála, ale šok ze zážitku, který překvapí hned v úvodu, přetrvává i nadále, a alespoň zčásti tak ovlivňuje či projasňuje i méně akční kapitoly. Později však děj opět nabírá spád, i když je víceméně kolísavý, ale tento jev se dá vzhledem k tloušťce knihy očekávat.

Přestože je příběh soustředěn na zločin, který se odehrál, čtenář má možnost prožít spolu s hlavními postavami i důležité etapy z jejich soukromého života. Kniha díky tomu dokáže vzbudit osobnější dojem a čtenář se do příběhu zahloubá více než v případě, že by se děj zaměřoval „jen“ na kriminální zápletku. Navíc je kniha Ve službách zla v pořadí třetí knihou ze série Cormaran Strike a její fanoušci mají k postavám vytvořené citové pouto ještě dříve, než si přečtou prolog.

„Robin neměla v úmyslu vyprávět Strikeovi celý příběh, ale dnes večer všechna její předsevzetí plavala v moři alkoholu, kterým nasytila své hladové a vyčerpané tělo. Co na tom záleží, když mu to řekne? Bez této informace nezíská úplný obraz o situaci a nebude jí umět poradit, jak dál.“Robert Galbraith

Naskýtá se nám tedy otázka, zda je přečtení prvních dvou dílů potřebné k plnohodnotnému zážitku ze třetí části. Přestože kriminální případ sahá do Cormoranovy minulosti, všechna důležitá a klíčová fakta se čtenář dozví v této části. Soukromý život hlavních hrdinů je zde také nastíněn uspokojivě, takže se riziko, že by se čtenář v příběhu ztratil, značně snižuje.

Ve službách zla má svou unikátní atmosféru, která v dnešní době, kdy je trh zaplaven detektivkami ze severských zemí, působí jako balzám na duši. I když je zde akce, drama i množství tajemství, která je třeba rozlousknout, kniha nepůsobí příliš násilně a drasticky. Na svědomí to má několik faktorů – skutečnost, že hlavní postavou je detektiv, nikoli policejní vyšetřovatel; většině záhad přijde na kloub díky selskému rozumu, a rovněž za to může i styl autorky. Vyznívá klidně, časté dialogy dodávají příběhu potřebnou dynamiku, a přesto má čtenář pocit, že ačkoli pociťuje neskonalou touhu dozvědět se více, není kam spěchat.

Knihu Ve službách zla si můžete zakoupit zde:

Kniha Ve službách zla dokáže překvapit jak skalní fanoušky série, tak nové čtenáře. Soukromí prolínající se s profesním životem, menší i větší dramata, která sužují hlavní postavy, dodávají knize atmosféru, která je neocenitelná. Doporučujeme milovníkům kriminálek, zvláště těm, kteří jsou přesyceni mrazivé severské atmosféry a chtějí se z plných plic nadechnout svěžího anglického vzduchu.

• pro milovníky kriminálek, kteří hledají knihu, která by jim „vydržela“ několik večerů
  • pro ty, kteří jsou zvyklí číst severské kriminálky a chtějí změnu

• poutavý úvod – zápletka začíná již v 1. kapitole
  • četné dialogy
  • zobrazeno soukromí hlavních hrdinů
  • výrazné napětí

• některé pasáže mohou působit zbytečně zdlouhavě

Robert Galbraith, série Případy Cormoran Strikea

Volání Kukačky – Robert Galbraith – cena

Volání kukačky – Cormoran Strike 1. díl

Vzrušující detektivní román, který pod pseudonymem Robert Galbraith napsala J. K. Rowlingová. Když se slavná modelka Lula Landry vrhne dolů z balkonu v londýnské čtvrti Mayfair, vyšetřovatelé usoudí, že šlo o sebevraždu. Jenže její bratr má stále pochybnosti – a aby zjistil pravdu o její smrti, najme si soukromého detektiva. Cormoran Strike je válečný veterán, který opustil službu v Afghánistánu. Během řešení případu proniká do světa módy a mediálních celebrit, londýnské smetánky, ale i spodiny….číst více

Hedvábník - Robert Galbraith - cena

Hedvábník – Cormoran Strike 2. díl

Hedvábník, druhá kniha z řady vysoce oceňovaných detektivních románů s Cormoranem Strikem a jeho energickou mladou asistentkou Robin Ellacottovou je strhující a čtivý příběh. Když zmizí spisovatel Owen Quine, jeho žena se obrátí na soukromého detektiva Cormorana Strika. Zpočátku se domnívá, že se na pár dní někam vypařil – už to v minulosti párkrát udělal –, a po Strikovi jen chce, aby ho našel a přivedl domů. Jenže Strikovi během vyšetřování začíná být čím dál jasnější, že za…číst více

Ve službách zla - Robert Galbraith - cena

Ve službách zla – Cormoran Strike 3. díl

Třetí případ Cormorana Strika a jeho sympatické asistentky Robin přináší nejen ďábelsky rafinovanou zápletku s neočekávanými zvraty, ale také poutavý příběh o vztahu oblíbené dvojice vyšetřovatelů na křižovatce osobních i profesních životů. Představte si, že jednoho dne obdržíte balíček s useknutou ženskou nohou… I neohroženou Robin Ellacottovou, asistentku soukromého detektiva Cormorana Strika, tento záhadný balík vyděsí k smrti. Jejího šéfa hned…číst více

Smrtící bílá - Robert Galbraith - cena

Smrtící bílá – Cormoran Strike 4. díl

„Viděl jsem, jak zabili dítě!“ S těmito slovy vtrhne dezorientovaný mladý muž do kanceláře soukromého detektiva Cormorana Strikea a nutí ho, aby vyšetřoval zločin, jehož svědkem se stal jako malé dítě. Billy je evidentně psychicky narušen a Strike netuší, že jeho případ skončí vraždou ministra a odhalením temných rodinných tajemství. Vyšetřování zavede Strikea a jeho společnici v detektivní agentuře Robin Ellacottovou z ošumtělých ulic Londýna….číst více

Neklidná krev - Robert Galbraith - cena

Neklidná krev – Cormoran Strike 5. díl

Soukromého detektiva Cormorana Strika osloví s prosbou o pomoc žena, jejíž matka před čtyřiceti lety zmizela za podivných okolností. I přes malou šanci na objasnění odloženého případu se Strike a jeho parťačka Robin Ellacottová pouštějí do vyšetřování. Záhy pochopí, že před sebou mají ďábelsky složitou záhadu související s tarotovými kartami, pochybnými svědky a psychopatickým sériovým vrahem. A zjistí, že i případy staré desítky let mohou být smrtící…číst více

Robert Galbraith je pseudonym anglické spisovatelky J. K. Rowling. Poprvé jej využila při psaní knihy Volání kukačky, která je prvním dílem série případů Cormorana Strikea. Dále následují části: Hedvábník, Ve službách zla a Smrtící bílá. V září 2022 vyšel v českém jazyce i pátý díl s názvem Neklidná krev.

J. K. Rowling – Robert Galbraith

Poslední aktualizace: 24. 11. 2023