Recenzent: Mária Pažmová

• Vydavatelství: Plus
  • Originální název: The Cuckoo´s Calling
  • Recenzent knihu četl: 7 hod. 25 min.
  • Počet stran: 496

První případ Cormorana Strika, který oživil ducha klasické anglické detektivky

Napětí, mučivá nejistota a pohodové tempo… Lze spojit tyto prvky dohromady? Nebude jeden z nich vylučovat druhý a zákonitě na něj vrhat svůj stín? Kdepak… Všechno se dá, když se chce!

Smrt krásné modelky Luly Landry, která vypadla z okna za zdánlivě běžných okolností nasvědčuje tomu, že to byla sebevražda. Ale někdo je přesvědčen, že šlo o úmyslné zabití. Kdo měl motiv zabít mladou úspěšnou modelku? Soukromý detektiv Cormoran Strike vyšetřuje případ, i když už byl vyšetřen londýnskou policií. V ten mrazivý večer, kdy Lula vypadla z okna, totiž běželi po souběžné ulici dva zamaskovaní muži. Byli to vrazi mladičké modelky? Nebo se ocitli na bezpečnostních kamerách náhodně? Její bratr, který Cormorana požádá, aby tuto nešťastnou událost prověřil, je přesvědčen o tom, že Lula by si dobrovolně život nevzala… Jde tu jen o snahu zastat se své sestry? Nebo je jeho předtucha opodstatněná?

Určitě se jí zdálo, že těch pár vteřin, během kterých padala na betonovou zem pokrytou klamně měkkou vrstvou sněhu, trvá celou věčnost. Mávala rukama v naději, že se něčeho zachytí v nemilosrdně prázdném vzduchu, až se nakonec při nárazu polámala. Neměla čas něco změnit, vysvětlit, sepsat závěť, omluvit se. Nebyl jí dopřán luxus, který mají lidé, jež vědí o svém blížícím se odchodu.Robert Galbraith

Do soukromého života detektiva se však během vyšetřování vplétá i krach jeho milostného života s partnerkou Charlotte. Kvůli tomu Strike přespává na rozkládací posteli v kanceláři, což se snaží šikovně skrývat před svou asistentkou Robin. Obě postavy mají svůj profil, takže kniha nabývá reálnějšího a uvěřitelnějšího dojmu, který je v tomto žánru více než potřebný.

Vyšetřování nemá od začátku jasného vraha, což čtenáři přináší pořádnou dávku napětí, přestože má kniha téměř 500 stran. V příběhu se setkáváme s řadou zajímavých postav a lidskými osudy, které se ve vyšších vrstvách londýnské společnosti objevují běžně. Drogy, alkohol, rozvedená manželství, vztahy za peníze, homosexualita… To vše mělo vliv na osobnost mladičké modelky, kterou si adoptovala právnická rodina jako náhradu za mrtvého syna. Známá autorka J. K. Rowling, tentokrát píšící pod mužským pseudonymem, dokázala vytvořit zajímavé prostředí a zároveň poukázat na mnohé nástrahy společnosti.

Velmi zajímavý příběh mladé modelky z adoptivní rodiny nám přibližuje myšlenky, s kterými se může potýkat psychopat, jehož svědomí už dávno neplní svůj účel. Kniha má dva rozměry – rozměr vraždy, u níž je ze strany policie snaha zamést ji za každou cenu pod koberec, a na druhé straně rozměr vztahů, se kterými se setkávají všichni: matka s dcerou, bratr se sestrou, asistentka s detektivem, detektiv s expřítelkyní. Oba rozměry jsou však v příběhu velmi dobře vyvážené a po celou dobu vytvářejí harmonický celek.

Robert Galbraith, autor
Prorazila na focení Vogue, kde měla na sobě mé šaty. Kukačka zbožňovala mé oblečení i mě, ale když se lidé dostanou na určitou úroveň, kde jim každý opakuje, že mají na víc, zapomenou, jak se tam ocitli, a najednou je všechno o prachách.Robert Galbraith

Knihu Volání Kukačky si můžete zakoupit zde:

Z hlediska stylistické a jazykové stránky není příběhu, autorce ani překladateli co vytknout. Vydavatelství Plus vsadilo na kvalitní styl Joan Katerine Rowlingové, autorky, kterou proslavil legendární příběh Harryho Pottera. Detektivní příběhy pod mužským pseudonymem také budí zájem mnoha čtenářů po celém světě. A není žádným tajemstvím, že Volání Kukačky je jen první částí série Cormoran Strike…

• příběh dvou rozměrů
  • vyprofilované postavy
  • neustálé napětí
  • poutavá myšlenka
  • minimum drastických scén
  • kniha i přes napětí působí klidně a mírně
  • výborně zvládnutá stylistická a jazyková stránka
  • četné dialogy
  • nepředvídatelný děj

Pro koho

• pro milovníky detektivek
  • pro náročnější čtenáře, kteří mají v oblibě výzvy, novinky a zručně napsané příběhy
  • pro nadšence klasických anglických detektivek

Hedvábník - Robert Galbraith - cena

Hedvábník

Hedvábník, druhá kniha z řady vysoce oceňovaných detektivních románů s Cormoranem Strikem a jeho energickou mladou asistentkou Robin Ellacottovou je strhující a čtivý příběh. Když zmizí spisovatel Owen Quine, jeho žena se obrátí na soukromého detektiva Cormorana Strika. Zpočátku se domnívá, že se na pár dní někam vypařil – už to v minulosti párkrát udělal –, a po Strikovi jen chce, aby ho našel a přivedl domů. Jenže Strikovi během vyšetřování začíná být čím dál jasnější, že za…číst více

Ve službách zla - Robert Galbraith - cena

Ve službách zla

Třetí případ Cormorana Strika a jeho sympatické asistentky Robin přináší nejen ďábelsky rafinovanou zápletku s neočekávanými zvraty, ale také poutavý příběh o vztahu oblíbené dvojice vyšetřovatelů na křižovatce osobních i profesních životů. Představte si, že jednoho dne obdržíte balíček s useknutou ženskou nohou… I neohroženou Robin Ellacottovou, asistentku soukromého detektiva Cormorana Strika, tento záhadný balík vyděsí k smrti. Jejího šéfa hned…číst více

Neklidná krev - Robert Galbraith - cena

Neklidná krev

Soukromého detektiva Cormorana Strika osloví s prosbou o pomoc žena, jejíž matka před čtyřiceti lety zmizela za podivných okolností. I přes malou šanci na objasnění odloženého případu se Strike a jeho parťačka Robin Ellacottová pouštějí do vyšetřování. Záhy pochopí, že před sebou mají ďábelsky složitou záhadu související s tarotovými kartami, pochybnými svědky a psychopatickým sériovým vrahem. A zjistí, že i případy staré desítky let mohou být smrtící…číst více