Knižní recenze: Vyzvědačka

Autor: Paulo Coelho

• Vydavatelství: Argo
  • Recenzent knihu četl: 3 hodiny
  • Počet stran: 184
  • Rok vydání: 2016

Není to klasický Coelho, ale…

Mata Hari. Každý o ní slyšel, ale jen málokdo zná podrobnosti z jejího života. Jaká vlastně byla? Jsou teorie o špionáži něčím podloženy? Skutečně byla prostitutkou? A můžeme to vlastně dnes – po téměř 150 letech od jejího narození – ještě zjistit?

Paulo Coelho se snažil poskládat životopis Margarethy Geertruidy Zelle alias Mata Hari, jak se nechala přezdívat, na základě jejích dopisů, které psala ve věznici. Důvodem její vazby bylo obvinění ze špionáže během první světové války, na základě kterého byla jako jednačtyřicetiletá popravena. Jeho způsob interpretace je vskutku pozoruhodný – některé pasáže mají neutrálního vypravěče, přičemž však převládá vyprávění v první osobě, za kterým stojí právě interpretace dopisů Mata Hari.

Čtenář se tak dozvídá podrobnosti z jejího života – o dětství, manželském životě, kariéře tanečnice i osobnostním profilu v podobě úvah, myšlenek a životních přesvědčení. Postupně lze přijít na to, kterých skutků lituje a za kterými si stojí, proč v jednotlivých fázích života jednala tak či onak.

„Divadlo obklíčili a představení přerušili právě ve chvíli, kdy jsem se nacházela v okamžiku hlubokého soustředění a dávala ze sebe to nejlepší, co jsem mohla po dlouhé době bez pořádného tréninku. Němečtí vojáci vyšli na jeviště a oznámili, že od toho dne jsou všechna představení v divadlech zrušena až do odvolání.“Paulo Coelho
Vyzvědačka – Paulo Coelho – recenze

Kniha působí již od úplného začátku poněkud depresivně, přičemž hladina úzkosti a sklíčenosti postupem času mírně kolísá, ale nikdy se z textu úplně nevytrácí. Největší rozmach depresivity způsobila scéna odehrávající se hned v úvodu, kterou autor využil k tomu, aby čtenářům detailně vylíčil scénu z popravy. Hned na to přichází na řadu vyprávění Mata Hari, které je stejně plné různorodých deprimujících zážitků – od popisů znásilnění až po náhlou smrt známé osoby.

Jak již bylo naznačeno v úvodu recenze, Vyzvědačka není klasické dílo od Coelha, na které jsou jeho věrní čtenáři zvyklí. Autor se totiž věnuje především tvorbě filozofických románů, z nichž vůbec není obtížné vycítit motivační myšlenky. Píše poměrně jednoduše, jazykem lidu a všechny moudrosti, kterými text doplňuje, nezasahuje do žádné velké hloubky, takže jsou pochopitelné pro každého. V tomto případě ale nejenom změnil žánr (z fiktivních příběhů se ujal zpracování biografie), ale rovněž i svůj styl. Vyprávění Mata Hari totiž obsahuje několik myšlenek, které stojí za povšimnutí, ale dá to mírnou námahu, než si jich čtenář všimne a dokáže je zpracovat na vědomé úrovni.

„Kolik mi bylo let? Dvacet? Dvacet jedna? Nemohla jsem mít více než dvaadvacet, přestože podle pasu, se kterým jsem cestovala, jsem se narodila 7. srpna 1876, a když se vlak pohnul směrem do Berlína, noviny uváděly datum 11. červenec 1914. Mně se však nechtělo počítat, víc mě zajímaly události, které se udály před dvěma týdny. … Ať tak, nebo tak, cítila jsem se docela jiná než ostatní ženy ve vagónu.“Paulo Coelho

Proto si lze představit, že drtivá většina fanoušků Paula Coelha s tímto titulem nebude spokojena. Po určité době může nastat fáze, kdy text působí monotónně a tento jev se objeví především u té části publika, která je rozčarována náhlou změnou autorova stylu. Právě zklamání a zbytečná očekávání mohou způsobit, že nebudou schopni vnímat text souvisle a komplexně.

Knihu Vyzvědačka si můžete zakoupit zde:

Knihu Vyzvědačka doporučujeme čtenářům, kteří si nepotrpí na dynamiku děje a umí najít pozitiva i v příbězích, které na povrchu nejsou dramatické či napínavé. Pokud jste zvyklí ponořit se sem tam do nějakého životopisu, víte, co všechno tento žánr obnáší a poskytuje, a proto si Vyzvědačku vychutnáte. V případě, že se moc neztotožňujete s předchozí tvorbou Paula Coelha, určitě nad tímto titulem nelamte hůl. Vyzvědačka se totiž v mnohém liší od jeho ostatních knih.

• pro milovníky biografií
  • pro ty, které zajímá osobnost Mata Hari
  • i pro čtenáře, kteří dosud nepřišli Coelhovi a jeho knihám na chuť

• autentické zobrazení pocitů
  • kniha přináší řadu emotivních okamžiků
  • snadné a rychlé čtení
  • jednoduchý jazyk

• pokud jste se o život Mata Hari zajímali předtím, kniha vám více šokujících odhalení neposkytne
  • jde o zajímavou, ale průměrně zpracovanou biografii

Doporučené knihy od autora Paula Coelha

Alchymista - Paulo Coelho - cena

Alchymista

Okouzlující román Paula Coehla nadchl a zaujal čtenáře na celém světě. Příběh o pastýři Santiagovi, který cestuje ze španělské domoviny do egyptských pouští, aby našel poklad pohřben v pyramidách, okouzlí svou jednoduchostí a moudrostí. Svěží, inspirativní, hluboce lidský příběh Santiaga je věčným svědectvím o tom, jak síla snů může měnit svět a jak důležité je naslouchat svému srdci. Protože nezapomínejte: Tvé srdce je tam, kde je tvůj poklad…číst více

Veronika se rozhodla zemřít Paulo Coelho - cena

Veronika se rozhodla zemřít

Zdá se, že Veronika má všechno, co si může mladá dívka přát. Chodí na večírky, potkává se s atraktivními mladými muži, a přece není šťastná. Něco jí chybí. A tak se jednoho rána Veronika rozhodne zemřít. Po neúspěšném pokusu o sebevraždu se ocitá v luxusním sanatoriu pro duševně nemocné a během několika vypjatých dní, které jí lékaři dávají do konce života, v sobě s překvapením objevuje nepoznané city: nenávist, strach, zvědavost, lásku – i sexuální…číst více

Nevěra Paulo Coelho - cena

Nevěra

Lindě je jednatřicet let a v očích druhých vede dokonalý život: žije ve Švýcarsku, jedné z nejbezpečnějších zemí světa, má stabilní manželství, milujícího muže, milé, dobře vychované děti a práci novinářky, na kterou si nemůže stěžovat. Najednou si uvědomí, že její život je jednotvárný a předvídatelný. Už nedokáže předstírat, že je šťastná, ve skutečnosti propadla příšerné apatii. Všechno se změní, když potká bývalého přítele ze školních dob. Z Jacoba se stal úspěšný politik a během rozhovoru v ní probudí vášeň, kterou už dlouho nepocítila. Linda udělá vše…číst více

Paulo Coelho se narodil v roce 1947 v brazilském Rio de Janeiru. V minulosti byl ředitelem divadla, skladatelem a novinářem. Momentálně se na plný úvazek věnuje psaní knih, přičemž své první dílo Poutník – Mágův deník vydal v roce 1987. Mezi jeho nejznámější romány patří Alchymista, Brida, Veronika se rozhodla zemřít, Jedenáct minut či Vítěz je sám.

Paulo Coelho – autor