Recenzent: Lenka Šimonová

• Vydavatelství: IKAR
  • Překlad: Renáta Tetřevová
  • Originální název: A Dog´s Purpose
  • Recenzent knihu četl: 5 hod. 15 min.
  • Počet stran: 262

Mají také psi své poslání?

Otázka reinkarnace dokáže vyvolat rozporuplné reakce. Skutečně jsme tady už jednou byli, jen v jiném těle a na jiném místě? Vysvětluje to například nepopsatelný pocit déjà vu? Nebo naše pouť na tomto světě končí v okamžiku, kdy naposledy vydechneme? A týká se to i zvířat, nebo jen lidí? Více životů, více možností růst a neustále nacházet nové souvislosti.

Hlavní hrdina knihy je pes se vším, co k tomuto stvoření patří, a během celého příběhu si projde mnoha výzvami, které zdolává vždy v jiné kůži. Jednou ho čtenář poznává jako toulavé štěně, ale později přichází i bezprostřední kontakt s člověkem. Psí optika tak publiku zprostředkuje hned několik situací, které dokážou vyvolat rozličné emoce.

Není vůbec těžké natrefit v knihkupectví na příběhy, ve kterých figurují zvířecí mazlíčci a veškerá pozornost je věnována pouze jim – ať už jde o děj zprostředkovaný člověkem, nebo zvířetem. Tato kniha může na náročné čtenáře zpočátku zapůsobit prvoplánově. Vypravěčem je pes, zdolává výzvy, které mu konkrétní život přináší, takže je publikum často konfrontováno množstvím emocí. Až postupem času se nános prvoplánovosti odstraňuje a lze dojít k závěru, že kniha nepředstavuje jen obyčejná psí dobrodružství, která lze bez problémů zařadit do kategorie – jedny z mnoha.

Kniha v sobě totiž skutečně ukrývá poselství, které stojí za povšimnutí. Poukazuje na fakt, že i psi mají svou duši a pocity, že vnímají svět stejně jako lidé a při různých situacích prožívají radost, ale také strach. V porovnání s jinou literaturou se stejným motivem tato kniha nestaví psího společníka do pozice jakéhosi doplňku, ale pes je v tomto případě ve srovnání s člověkem rovnocenným tvorem, který však vždy doplácí či těží ze skutků lidí.

Dobrá nálada se však zanedlouho vytratila, neboť přišel druhý muž s Hladošovým bezvládným tělíčkem. Ukázal ho ženě, která nešťastně mlaskla jazykem o patro, a pak ho vzal k dodávce. Matka a Rychlík už byli zavřeni v kleci, tak jim ho přiložil k mřížím, aby ho mohli očuchat.W. Bruce Cameron

Jelikož je vypravěčem pes, stojí za zmínku i styl, kterým je čtenář celou knihou doprovázen. Často bylo cítit, že autor má se psy bohaté zkušenosti, jelikož důvěryhodně vystihl jeho reakce a způsob chování. Psí pohled na svět navíc publiku nabízí něco, co mu umí poskytnout jen málokdo – upřímnost a přímost, která není ničím zkreslená ani zkažená. Vše je jednoduše popsáno tak, jak to ve skutečnosti vypadá či probíhá, přičemž je na pozadí hmatatelná jakási hravost, jemnost a místy i dojímavá prostořekost.

Kromě příběhu, který dokáže čtenáře rozesmát i pobavit, zde čtenář najde i přidanou hodnotu, kterou ocení především pejskaři či ochránci zvířat, kteří dlouhodobě bojují za změnu legislativy. Z textu zcela přirozeně a samovolně vyplývá fakt, který si ne každý uvědomuje – pes není věc, ale bytost, která cítí, plně odkázána na lidi, kteří mu svou nezodpovědností a lehkovážností dokáží ublížit.

W. Bruce Cameron autor

W. Bruce Cameron autor

Netroufám si odhadnout cílovku Psí duše. Na začátku knihy jsem sice byla utvrzena v tom, že si ji naplno vychutná jen pejskař a milovník zvířat, ke konci jsem však smýšlela i jiným způsobem. Její řádky mají co říci i lidem, kteří nikdy s láskou nepohladili psí hlavičku, nepodívali se do jeho očí a nepocítili u sebe teplo psího kožíšku. Takoví lidé možná změní svůj názor na zvířecí mazlíčky a odloží knihu s tím, že by nebylo špatné přehodnotit své negativní stanovisko k psům, případně si vyhledají místa, kde by jim dokázali pomoci.

Knihu Psí poslání si můžete zakoupit zde:

Kniha patří do rukou všech věkových kategorií (jelikož je napsána jednoduchým jazykem), je určena mužům i ženám, kteří jsou ochotni nahlédnout do zákoutí psí duše. Na trhu totiž hodnověrnější příběh dotýkající se tohoto tématu nenajdou.

• jednoduchý jazyk
  • méně dialogů, více popisů
  • upřímný vypravěč
  • příběh má smysl a poselství
  • vtipné i dojemné momenty
  • zpracovaná otázka reinkarnace
  • rychlý dějový spád

• pro všechny věkové kategorie (12+)
  • pro pejskaře a milovníky zvířat
  • pro lidi, kteří mají ke zvířatům neutrální postoj

• pro čtenáře, kteří rezolutně odmítají hlavní motiv – reinkarnaci

Psí cesta - W. Bruce Cameron - cena

Psí cesta

Pokračování úspěšné knihy Psí poslání přináší další dobrodružství chundelatého psího kamaráda, který po smrti milovaného páníčka Ethana nachází nový smysl svého bytí po boku jeho vnučky Clarity. Provází ji celým jejím životem jako labrador Buddy, kříženka Molly, miniaturní voříšek Max a nakonec bígl Toby. Je ochráncem, věrným přítelem do nepohody i společníkem ve chvílích nejtěžších. Jeho láska ke Clarity, ale i k ostatním lidem…číst více

Egon: Děsná psina Petra Baďurová cena

Egon: Děsná psina

Egonova literární panička, zvaná panda, je nejen neskutečně trhlá, ukecaná a otravně důsledná ve své poněkud přehnané péči, ale také toho o psech dost ví. Autorka Petra Baďurová se touto zábavnou formou dělí se čtenáři o své celoživotní kynologické know-how. Možná nakonec po čtyřnohém příteli zatouží i čtenář, který všechny ty radosti, útrapy a souznění s blízkou psí duší na vlastní kůži dosud nepoznal….číst více

Moudrost starých psů - Elli H. Radinger - cena

Moudrost starých psů

Psi jsou úžasní – v každém věku! Život se starým psem nám otevírá oči a srdce víc, než si umíme představit. Staří psi nás mohou mnohému naučit: Například brát každý den jako dar, ničeho nelitovat, starat se o svou smečku, poznat, na čem skutečně záleží, ale také odpouštět nebo brát věci tak, jak jsou. Elli H. Radingerová vypráví napínavé a dojemné příběhy o důvěře, trpělivosti, pozornosti, vděčnosti, intuici, lásce a vtipu…číst více