Knižní recenze: Moudrost starých psů

• Vydavatelství: Mladá fronta
  • Recenzent knihu četl: 3–4 hodiny
  • Počet stran: 351
  • Rok vydaní: 2018

Povinné čtení pro každého pejskaře!

Psi jsou úžasní – v každém věku! Život se starým psem nám otevírá oči a srdce víc, než si umíme představit. Staří psi nás mohou mnohému naučit!

Pokud si domů přinesete štěně, jako první vás napadne, že následující roky budete nuceni absolvovat pravidelné procházky – v mrazu, v dešti i během těch největších veder. Možná si přiznáte i to, že následující měsíce budete po bytě utírat louže, případně se rozčilovat nad rozkousanými věcmi, se kterými jste ještě neměli v plánu rozloučit se. Pravdou ovšem je, že příchodem štěňátka žádný majitel pejska netuší, co ho čeká. A to nejen v horizontu dvou či tří let. Mládí a životaschopnost nového čtyřnohého člena rodiny nám totiž zastře zrak natolik, že jeho stáří zůstává kdesi za periferií naší mysli.

Elli H. Radinger – knihy
nejlepší kniha o psech

A přesně proto je tady tato kniha. Moudrost starých psů představuje vyprávění německé autorky a majitelky seniorské feny labradora. Shira už dávno není hravým štěňátkem, čenich má prošedivělý a stále častěji na ní její majitelka pozoruje, jak moc ji společně prožitá léta změnila. Těžko vstává, více spí, vlhké počasí je pro ni diskomfortem, bláznivé hry jsou výjimečné, nikoliv klasikou všedních dnů. A tak stejně jako Shira zpomaluje i autorka této knihy – vzpomíná, zamýšlí se a doufá, že pokud jednou přijde konec, láska a vděčnost za vše, co se Shirou prožily, vyhrají nad nekonečným smutkem.

Některé pasáže knihy dokážou neskutečně chytit za srdce – především ty, které jsou popisem autorčiných pocitů. Tak jako tisíce jiných majitelů pejska seniora, i ona už pochopila, že nikdo nás nepřinutí přemýšlet nad pomíjivostí a koncem života tak jako pejsek, který už má mládí za sebou. Autenticky čtenáři ve svém vyprávění podsouvá myšlenky, které ho již několikrát bez pozvání přepadly – zda si neměl více užívat roky, kdy byl pes v dokonalé kondici, zda je na jeho smrt připraven, kde v péči pochybil a co všechno by časem změnil.

„V podstatě je to i můj příběh. Vnímám, jak stvoření, které nade vše miluji, stárne a spěje ke konci. Jsem to já, kdo jednoho dne bude muset jednat, nebo i nejednat. Musím se naučit vyrovnat se se změnami a akceptovat neodvratitelné. Jednoho dne bude Shirin život spočívat v mých rukou a budu se muset rozhodnout, jak s ním naložím.“ (str. 15.)Elli H. Radingerová

Zajímavostí je, že se autorka snaží pojmenovat a popsat přednosti starších psů a reflektovat je na nás lidi. Kniha podněcuje čtenáře k tomu, aby si více užíval přítomný okamžik, naučil se odpouštět a neřešil maličkosti, které si nezaslouží naši pozornost, hněv či starosti. Na konci mnoha kapitol lze přijít na to, že ačkoli se my lidé snažíme učit něco naše psy, můžeme se mnohému přiučit i my od nich.

Jak jsem napsala v úvodu, kniha by měla být povinným čtením pro každého pejskaře. Aby zpomalil, méně se zlobil, pokud mu pejsek něco provede, a více se těšil, že jeho pes ještě zvládá tropit šibalství na počkání. Ale na straně druhé jsem konfrontována otázkou, zda by tato literatura něco dala i majiteli mladého pejska. Zda si ty zážitky a smutné momenty, kdy pejsek „věkem přeroste“ svého majitele, nemusí každý prožít na vlastní kůži, aby je pochopil a naplno procítil. Nevím… Mě si však kniha našla v tom správném období, kdy si stále častěji uvědomuji, že Semi zde nebude věčně, kdy víc než do lesa chodíme na veterinu a kdy za okamžiky, během kterých divočí jako malé štěně, přichází smutek vyplývající z pomíjivosti a nejistoty z toho, co jednou bude.

Elli Radinger mit Gehegewolf / / Elli Radinger with a captive wolf Urheber: © tanja.askani
„Psi jsou obohacením života. Čím jsou starší, tím vzácnější je čas, který s nimi můžeme strávit. Žít se psem a strávit s ním poslední léta nám otevírá oči i srdce. Poznáváme, že stáří a smrt nás dokážou mnohému naučit a že připravit se na konec znamená připravit se na život.“ (str. 16)Elli H. Radingerová

Kdo vychová pejska od malého štěňátka, pozoruje jeho vývoj i stárnutí a na konci jeho cesty ho doprovodí za duhový most, ten prožije něco, co neprožije nikdo jiný. A přesně o tom je kniha Moudrost starých psů – citlivé, krásné a nesmírně hluboké vyobrazení myšlenek pejskaře, který měl to štěstí bezpodmínečně se zamilovat do psí duše. Moudrost starých psů je titul, který má sice omezenou cílovou skupinu, ale o to víc je schopen zasáhnout ji na tom nejcitlivějším místě. Kniha totiž čtenáře provází tím, čím si právě prochází – radostí i strachem, se kterým se není komu svěřit.

O autorce

Elli H. Radingerová je bývalá právnička, která se svého povolání vzdala a šla si za svým snem – v současnosti se věnuje psaní a výzkumu vlků. Její knižní debut Moudrost vlků u nás vyšel v roce 2018.

Elli H. Radinger – autorka

Knihu Moudrost starých psů si můžete zakoupit zde:

• pro majitele starších pejsků (pocítí, že se svými myšlenkami a obavami nejsou sami)
  • pro každého, kdo má doma psa (přinutí ho přemýšlet dopředu a více si užívat bezstarostné okamžiky s mladým psem)
  • kniha je krásným a originálním dárkem pro pejskaře

• důvěryhodné a autentické pojmenování pocitů každého majitele staršího pejska
  • krásně zobrazená ponaučení, která nám život se starším psem poskytne
  • množství momentů, ve kterých se najde každý pejskař
  • kniha nezprostředkovává emoce prvoplánovým způsobem

• některé pasáže jsou poněkud monotónní
  • fotografie v knize rozděluje průřez dvojstránky, takže kvalita některých obrázků je špatná

Moudrost vlků - Elli H. Radinger - cena

Moudrost vlků

Žádné zvíře se svým sociálním chováním nepodobá člověku tak jako vlk. Elli H. Radingerová, nejrespektovanější německá odbornice na život vlků, už mnohokrát zažila, jak se vlci zranili při lovu nebo v boji. A vždycky se o zraněné zvíře smečka postarala a nosila mu potravu. I o nemocné vlky pečovali jejich druzi, dokud se jim nevedlo lépe. Právě tato starostlivost spojuje vlky s lidmi. Celý rok nosit svým potomkům potravu a starat se o členy rodiny…číst více

Konejšivé signály - Turid Rugaas - cena

Konejšivé signály

Turid Rugaas, norská cvičitelka psů, popsala jev, který nazvala konejšivými signály. Jedná se o řeč těla, s jejíž pomocí psi komunikují a předcházejí konfliktům a agresivním reakcím. Turid Rugaas se začala tímto jevem zabývat podrobněji a zmapovala jeho možné využití při výchově psa a cvičitelské praxi. Výsledky její práce, prezentované na četných přednáškách a kurzech, se dočkaly značného ohlasu a vzbudily zájem kynologů na celém světě…číst více

Po čem kočky touží? -Júki Hattori - cena

Po čem kočky touží?

uki Hattori je japonský veterinář a přední kočičí specialista, který kočky považuje za nejkrásnější zvířata na světě. Proto vytvořil tento praktický lidsko-kočičí slovník doplněný o ilustrace a tabulky. Ukazuje v něm, čeho si přesně všímat, jak interpretovat různé druhy mňoukání, směřování vousků a pozici ocásku! Možná si myslíte, že jsou kočky nenáročné, ale pokud budete vědět, kam jim máte dát misku s vodou, jaká jim vyhovuje teplota…číst více

Zdroje:

Elli Radinger official website: https://www.elli-radinger.de/medien/pressefotos/

Semi a Hemi, zvířecí influenceři

Semi a Hemi

Pes a kočka, to nemusí být vždy jen honička! Občas je to zábava, občas menší bitva, jindy spánek v objetí, po kterém se tento šílený kolotoč znovu celý zopakuje. Když bylo čivavákovi Semimu 12 let, potkal opuštěného kocourka Hemiho. Přesně 25. února 2020 se začal psát náš společný příběh. Psí a kočičí svět se spojil dohromady a my jsme se rozhodli sdílet naše zážitky na Instagramu. Nejvíce ze všeho však máme radost, že díky kámošům z ideahunter.cz můžeme recenzovat zvířecí sortiment. Jsme přísní, nekompromisní a upřímní, nenecháme se podplatit žádným pamlskem! Protože zvířátka si zaslouží jen ty nejlepší produkty!