Knižní recenze: Jsem ráda, že moje matka zemřela

• Recenzent knihu četl: 2,5 hodiny
  • Originální název: I’m Glad My Mom Died
  • Rok vydání: 2023
  • Počet stran: 296
  • ISBN: 9788024951584

O tom, jaké destruktivní důsledky může mít, vyrůstáte-li s psychicky nestabilním rodičem…

Možná si řeknete, že dětské filmové hvězdy musí mít krásné dětství plné třpytivých okamžiků, jaké jejich vrstevníci z řady běžných smrtelníků nikdy nezažijí. Ale přitom je to celé úplně jinak… Jaké to je přijít o dětství, které zničila snaha zavděčit se toxické matce?

Jennette McCurdy pochází z americké rodiny, ve které chybělo jakékoli zázemí. V jejím rodném domě absentovalo porozumění, skutečná láska, finance a místy i zdravý rozum. Táta převálcovala psychicky nestabilní matka se zcela výbušnou povahou, a tak se právě ona stala skutečnou hlavou rodiny. Jennette byla z jejích dětí jedinou dcerou, důsledkem čehož si matčinu toxicitu odnesla nejvíce. Nápad udělat všechno proto, aby se z Jennette stala slavná herečka, se zrodil právě v hlavě její matky. A důvod? Protože ona sama toužila být v mládí obdivovanou filmovou hvězdou…

Jennette tak už v útlém věku zažila castingy se snahou být co nejlepší, a to jen proto, aby svou mámu udělala šťastnou a spokojenou. Na první větší filmové role si sice musela chvíli počkat, ale matčin plán se přece jen naplnil – z Jennette se stala dětská hvězda seriálů, která i později v rané dospělosti podléhala přísné matčině kontrole. I v pubertě ji chtěla osobně sprchovat, mýt jí vlasy, dávat pozor na její jídelníček, aby nepřibrala a pořád si zachovávala dětskou postavu bez zaoblených ženských tvarů. Jennette tedy nikdy neměla prostor, aby se zamyslela, jaké jsou JEJÍ sny, životní cíle a touhy. S odhodláním mámu nikdy nezklamat přežila dětství plné okamžiků, které nad ní měly moc i v dospělosti, kdy máma už nebyla mezi živými.

„Nasadím svůj nejlepší falešný úsměv. Maminka si nevšimne, že je falešný. Myslí si, že se mi ten dárek opravdu líbí. Řekne mi, abych si ho oblékla na oslavu a už mi rovnou začíná sundávat pyžamo. Když mě svléká, je to jako by oblečení spíš trhala než stahovala.“Jennette McCurdy

Jsem ráda, že moje matka zemřela poukazuje na to, jak moc snadné je zničit svému dítěti život. Před čtenářem se postupně odkrývají všechny rány na Jennetině duši, jejichž důsledkem jsou poruchy příjmu potravy, neschopnost a strach říci v partnerském vztahu rázně ne a potřeba být stále tou, která vnímá touhy všech kolem, jen ne ty své. Nadevše je třeba zmínit, že Jennettino dětství částečně ovlivnila i mormonská církev, do které její rodina patřila.

Knížka má opravdu širokou cílovou skupinu. Upoutá každého, kdo se zajímá o filmový průmysl, toxické vztahy v rodině, traumata z dětství, dopad církve na psychiku jedince i poruchy příjmu potravy. Důležité však je podotknout, že pokud záměrně příběh vyhledáte jen kvůli jednomu tématu, může vás některá jeho část poměrně dost nudit.

Knihu Jsem ráda, že moje matka zemřela si můžete zakoupit zde:

První polovina příběhu se soustřeďuje na popis autorčina dětství a čtenář má tak možnost pochopit původ jejího toxického vztahu s matkou, pozná podrobnosti členství v mormonské církvi a rovněž i zákulisí filmových castingů nebo natáčení. V poslední třetině je v centru pozornosti téma anorexie, bulimie a důsledků, které na autorce zanechalo matčino chování. To se projevuje v každé oblasti jejího života a čtenář postupně zjišťuje, že její matka zanechala stopy nejen na Jennettině sebevědomí, ale také na jejích vztazích i obecně na způsobu jejího života.

Specifickým rysem knížky je její jednoduchost a schopnost podat čtenáři i těžší vzpomínky s jistou dávkou nadhledu. Čtení i přes svou hloubku nevyčerpává a nejednou se stane, že má daná situace, ve které by se nechtěl ocitnout nikdo z nás, humorně trpký podtón. Ke svižnému pokroku ve čtení napomáhají i zcela krátké kapitoly. Jsem ráda, že máma zemřela se i přes témata, která rozebírá, čte velmi snadno a rychle.

Jsem ráda, že moje matka zemřela je kniha s názvem, který si získá velkou pozornost a někoho dozajista i pobouří. Ale ještě předtím, než dojde k nedorozumění, by měl čtenář poznat autorčin příběh, ve kterém se mísí autentičnost s těžko uvěřitelnými situacemi, zoufalství s humorem a smutek s touhou dostat se ze spárů traumatického dětství. Doporučujeme nejen pro ty, kteří se zajímají o toxické rodinné prostředí či psychické příčiny poruch příjmu potravy, ačkoli právě tyto čtenáře kniha zasáhne nejvíce.

• pro všechny věkové kategorie
  • pro muže i pro ženy
  • pokud vás zajímá téma anorexie, bulimie a poruch příjmů potravy
  • pokud vám je blízké téma filmového průmyslu
  • hledáte-li knihu, která se věnuje tématice traumat z dětství

• poměrně těžké téma zpracované jednoduše, s jistou dávkou nadhledu,
  • hodnověrný pohled do dětství nadějné filmové hvězdy,
  • příběh jako celek poukazuje na to, jak snadné je zničit svému dítěti život,
  • rychlé a svižné čtení, které i přes svou hloubku čtenáře nevyždímá z energie,
  • jednoduchý jazyk – dostane-li se vám do rukou originál v anglickém jazyce, k pochopení textu nemusíte mít hlubší znalosti angličtiny

Minusy:

• kniha nabízí pohled na široké množství témat, ale ne všechna jsou čtenáři předestřená hned, proto není dobré začít ji číst jenom s jedním očekáváním

Will - Will Smith - cena

Will

Jeden z celosvětově nejuznávanějších představitelů zábavního průmyslu naší doby se s námi rozhodl podělit o svůj životní příběh v inspirativní knize, v níž se vydává zpátky v čase a sleduje svou křivku životních lekcí až k místu, kde se setkávají vnější úspěch, vnitřní štěstí a lidské propojení.Will Smith se (celkem pochopitelně) domníval, že má v životě vyhráno: nejen že byl jeho úspěch naprosto nevídaný, ale navíc se celá jeho rodina pohybovala na špičce světa zábavy. Oni to však vnímali…číst více

Matthew Perry - Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih - cena

Matthew Perry – Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih

Hvězda oblíbeného seriálu Přátelé nás ve svém otevřeném, vtipném, nesmlouvavě upřímném a mnohé odhalujícím životopise zavede nejen do zákulisí natáčení legendárního sitcomu, ale i vlastního boje se závislostí. Matthew Perry nechává ve svém výjimečném životním příběhu čtenáře nahlédnout do nahrávacího studia nejúspěšnějšího komediálního seriálu všech dob a zároveň se otevřeně svěřuje se svým…číst více

Princ Harry: Náhradník - cena

Princ Harry: Náhradník

Princ Harry poprvé vypráví svůj příběh – a svou cestu popisuje se syrovou, neochvějnou upřímností.
Náhradník je přelomovým titulem plným pochopení, odhalení, sebezpytování a těžce vydobytého poznání o nekonečné síle lásky i zármutku. Jde o jednu z nejpalčivějších fotografií dvacátého století. Dva chlapci, princové, kráčejí za rakví své matky, zatímco celý svět sleduje jejich smutek…číst více