Knižní recenze: Stane se včera

• Vydavatelství: Vendeta
  • Originální název: Wrong Place Wrong Time
  • Počet stran: 320
  • Rok vydání: 2024
  • ISBN: 9788027721283

Může se z vašeho syna stát vrah?

Uvidět, jak se z vašeho jediného dítěte stává zločinec, není příjemnou představou žádného rodiče. Právě tento motiv však otevírá knihu Stane se včera a odstartuje sérii událostí, které předkládají důkaz, jak snadné je žít ve lži a nevědomosti.

Jennie se celý život potýká s výčitkami, zda je dobrou matkou dnes již čerstvě dospělého syna Todda. Jednou v noci přes okno pozoruje jeho příchod domů a stane se svědkem, jak Todd probodne neznámého muže. Ten k němu znenadání přistoupí jen kousek před jejich domem.

Poslední, co si Jennie z této noci pamatuje, je to, jak byl Todd odveden na policejní stanici a jí jako rodiči byl k němu znemožněn přístup. Druhý den ráno však vstane a zjišťuje, že Todd je doma, o žádném incidentu nemá ponětí a na okně chybí dýně, kterou večer předtím vyřezávala. Důvod je prostý – vzbudila se do předešlého dne a každou další noc se to opakuje. Jednoduše se postupně vrací k včerejškům, jejichž průběh už zná, ale ona je rozhodnuta využít návrat do minulosti k tomu, aby se dostala k potřebným odpovědím a zabránila vraždě, kterou její syn spáchal. Jak dny a roky plynou vzad, zjišťuje, že žila v domácnosti, ve které má každý pár důležitých tajemství…

„Jennie dál bezmocně zírá, když začne stříkat krev. Spousta krve. Teď už nejspíš klečí, protože cítí, že jí kamínky vytlačují do kolen drobné jamky. Bere ho do náruče, rozepíná mu bundu a cítí teplo krve, která jí stéká po rukou, mezi prsty, po zápěstích.“Gillian McCallister

Přestože je v knize výrazným prvkem cestování v čase, je až zarážející, jak důvěryhodně to v příběhu působí. Netrvá dlouho a místo rodinného dramatu či jemného thrilleru je čtenář ponořen do knížky, jejíž největší dynamiku přináší fantasy prvek a jeho uvěřitelnost a celkový soulad s příběhem mu rozhodně nelze upřít. Proto pokud vám právě tento námět v anotaci nebyl sympatický a při rozhodování, zda knihu číst nebo ne, jste měli pochybnosti, můžete si být jisti, že vám cestování v čase a uvíznutí v časové smyčce překážet nebudou.

Děj nabírá tempo již od první stránky. V úvodu nejsou přítomny žádné zbytečné popisy, čtenář je jednoduše „vhozený“ do příběhu, který má okamžitě svůj spád. Atraktivitu děje kromě vraždy postupně zvyšují i ​​další události – Jenino probuzení se v den před daným dnem, kdy se incident odehrál, a zjištění, která během toho, jak se vrací do minulosti, sbírá.

Mohlo by vás zajímat:

Toto tempo víceméně přetrvává v celé délce příběhu, ačkoli je třeba uznat, že jistou skupinu čtenářů mohou otravovat opakující se výčitky Jen. Ta si totiž napříč celou knihou klade jednu a tu samou otázku – zda byla dobrou matkou a zda je právě ona zodpovědná za to, že její syn probodl neznámého muže. Tyto pasáže se v příběhu ztrácejí téměř do jeho poloviny, ale později se z nich může snadno stát nudný stereotyp.

Kompenzací za to je však skutečnost, že příběh se neustále někam posouvá. Jen postupně odhaluje maličkosti, které ji v pátrání po pravdě napříč její minulostí potkají. Vždy jde o poměrně zarážející zjištění, která vrhají nový pohled na její nejbližší – syna Todda, manžela Kellyho, ale i jiné postavy, které v příběhu dostanou prostor až v jeho poslední třetině.

Když už to vypadá, že čtenář dostal všechny indicie k rozlousknutí nejednoho tajemství, připlete se do centra pozornosti nové zjištění, které mu jeho předpoklady zcela rozbourá. Zajímavým a poutavým rysem knihy je tedy to, že není jednoduché děj předvídat, ale stejně tak i samotný fakt, že se v příběhu vyskytne spousta detailů, které do sebe krásně a smysluplně zapadnou až ve velkolepém finále knížky.

Knihu Stane se včera si můžete zakoupit zde:

Stane se včera představuje jedno velké knižní překvapení. Netradiční námět, zajímavé zpracování, uvěřitelný fantasy prvek i neustálý dějový progres… To vše jsou prvky, které čtenáře ke knížce připoutají a nepustí jej od ní dříve, než dočte poslední kapitolu. Pokud vás už dlouho žádný příběh nenadchnul, Stane se včera v knihkupectví rozhodně neobcházejte. Doporučujeme všem, kdo chtějí zůstat v napětí až do poslední stránky.

• pro muže i pro ženy
  • pro všechny věkové kategorie
  • pokud hledáte příběh s prvky thrilleru, který je jedinečný svým zpracováním
  • pokud jste se již dlouho nezačetli do propracovaného příběhu, jehož pointu nelze odhalit až do úplného konce

• fantasy prvek je do příběhu zasazen uvěřitelně
  • netradiční zpracování jemného thrilleru
  • děj se neustále někam posouvá
  • příběh není předvídatelný a rozuzlení zůstává skryto až do konce
  • promyšlená dějová linie – spousta detailů po čase do sebe skvěle zapadá
  • rychlé, poutavé, ale zároveň lehké a oddechové čtení

• po čase čtenář přichází na to, že se myšlenkové pochody hlavní postavy pravidelně opakují, aniž by byly přizpůsobeny dané situaci

Dům zrcadel Ben Cheetham - cena

Dům zrcadel

Před dvěma lety rodina Piperových utekla z Fenton House poté, co se jejich sen o novém životě změnil v nevýslovnou noční můru. Dům je od té doby prázdný a všichni kromě lovců duchů a okultních fanatiků se mu vyhýbají. Nyní se Piperovy cosi snaží nalákat zpět do Fenton House. Je však to „něco“ zlovolná nadpřirozená bytost? Nebo je tu nějaké pozemštější vysvětlení? Ať už je pravda jakákoliv, Adam a Ella Piperovi brzy zjistí, že budoucnost jejich…číst více

Pohádka Stephen King - cena

Pohádka

Charlie Reade vypadá jako obyčejný středoškolák, ale už toho má dost za sebou, život se s ním rozhodně nemazlil: máma mu umřela při autonehodě, z táty se stal alkoholik. Ve svých sedmnácti Charlie potkává Howarda Bowditche, samotáře z domu na vysokém kopci. Na zahradě za domem stojí zamčená kůlna, z níž se linou příšerné zvuky. Pan Bowditch umírá a Charlie zjišťuje, že mu dům odkázal – spolu s tajemstvím, které bude…číst více

V zahradě zášti Camilla Bruce - cena

V zahradě zášti

V Chicagu se o ní leccos povídalo. Dobrým sousedům v Indianě se možná občas něco nezdálo, ale kdo by čekal něco zlého od dobromyslné vdovy, které v životě nepřálo štěstí, je vzorná matka a poctivě chodí kostela? Kdyby jen věděli, čím prošla… Muži k ní přijížděli plni očekávání a nadějí s celým svým majetkem, avšak odjíždět je nikdy nikdo neviděl. Belle Gunnesová na farmě v La Porte totiž dávno přišla na to, že muži nejsou složití. Že žena se na tomhle světě…číst více

Jack Shakespearow je majster slova. Písanie mu dáva krídla. Na krídlach fantázie objavuje nepoznané, z vtáčej perspektívy sa díva na svet a opisuje jeho rozmanité farby, ľudí, veci a vecičky tohto sveta. Keďže jeho posledná zbierka básní Hladný ako spisovateľ sa veľmi nepredáva, privyrába si u nás písaním recenzií a blogov. A to mu ide naozaj bravúrne.