Knižní recenze: Tracyho tygr

• Délka audioknihy: 2 hod. 23 min.
  • Interpreti: Vojtěch Dyk, Martha Issová, Jiří Lábus, Ivan Trojan, Josef Abrhám, Ilja Racek, Jiří Schmitzer, Arnošt Goldflam
  • Jazyk: český
  • Typ audioknihy: kompletní audiokniha
  • Kategorie: K zamyšlení

Metaforické dílo vhodné pro tisíc vyposlechnutí

Není kniha jako kniha. Zatímco některou přečteme jen jednou a směle ji odložíme do knihovny, aniž bychom měli chuť vrátit se k ní, tak občas se nám dostane do rukou (v tomto případě do uší) skutečný skvost. Takový, jehož obsah se nevyčerpá ani po několikátém setkání s ním.

Thomas Tracy je navenek obyčejný mladý muž. Má svého tygra, který tygrem sice ve skutečnosti není, ale na tom vůbec nezáleží. Důležitý je fakt, že se svého tygra nehodlá vzdát, i když společnost (tvořená z lidí, kteří tygra mají i nemají) se mu snaží naznačit, že mít svého tygra je více než podivné. Tracyho tygr vedle něj kráčí ve dne v noci a nikdo z okolí tomuto zvířeti nevěnuje velkou pozornost. Až jednou, jednoho dne… si ho lidé za velkých ovací všimnou a Thomasovi tvrdí, že TOTO zvíře uteklo z cirkusu. Jak je to možné, když ho jeho tygr doprovází už od dětství? Thomas se tak ocitá v blázinci, kde potkává více pacientů – lidí, se kterými kdysi spolupracoval, ale i krásnou Lauru Luthyovou – ženu, které věnoval své srdce. Laurina tygřice je bez života – a stejně je to i s Laurou. Rozhovory s Tracym jí však vlévají do žil maličké dávky radosti potřebné k přežití. Co se potom s těmito postavami stane? Uvěří Thomasovi společnost to, že měl svého tygra? Vrátí mu ho, nebo ho bezcitně zabijí? Co se děje s člověkem, kterému vezmou jeho druhé já?

Celé dílo působí poněkud zvláštně – a právě tento prvek je na příběhu nejlákavější. Za zdánlivým výmyslem či bláznovstvím se ukrývá obrovská nálož pravdy, která nikdy neztratí svůj význam bez ohledu na rok který je zrovna v kalendáři. Autor zkritizoval téměř všechny křivdy, které společnost páchá na jedinci. Utlačování identity, nutnost kráčet s davem, žádným způsobem nevyčnívat z davu a už vůbec ne projevit svůj názor.

Přestože je v centru dění postava Thomase Tracyho, v příběhu lze nalézt vedlejší postavy, které však stejně jako on přispívají do hlavní myšlenky a dotvářejí ji. Všechno se děje nenuceně a nevtíravě, posluchač má po celou dobu pocit, že vnímá příběh o lásce, snech a nadějích či o nepředvídatelnosti života. Až na konci audioknihy posluchač pochopí, že každá situace byla odkazem či metaforou na jistou skutečnost či všeobecnou pravdu. Opakovaný poslech v tomto případě nezpůsobí ponorku, ale poskytne publiku možnost objevit věci, které na první poslech nedokázalo najít.

William Saroyan – autor

Audioknihu Tracyho tygr si můžete zakoupit zde:

Interpretace příběhu je zvládnuta na výbornou. Děj není vyprávěný jednou osobou, ale při poslechu posluchač natrefí na několik hlasů, mužských i ženských. Audioknihu to dokonale zpestřilo a stejně je to i s doprovodnou hudbou či doprovodnými zvuky. I díky těmto prvkům se eliminovala případná monotónnost či neosobnost, která je občas typická pro audioknihy vyprávějící dramatický či napínavý příběh.

Buď si tuto audioknihu zamilujete, nebo ji nebudete chtít pochopit. Pokud se zařadíte do první skupiny, připravte se na to, že jeden poslech stačit nebude. Stále si nejste jisti, jestli vám příběh sedne? Pokud milujete například Malého prince, rádi hledáte v textu skryté vzkazy a jste schopni nahlédnout i pod jednotlivé situace a pochopit jejich širší význam, jste na správné cestě. Na cestě vedoucí k mimořádnému literárnímu požitku.

• krátký příběh se spoustou metafor
  • plynulý dějový spád
  • krásné momenty, které si posluchač interpretuje po svém
  • autor poukazuje na křivdy, které společnost páchá na jedinci

• pro posluchače, kteří mají v oblibě zasněné, mírně ulítlé příběhy se spoustou metafor
  • pro všechny věkové kategorie 13+
  • pro každého, kdo rád hledá mezi řádky

• pro čtenáře, kteří v textu nechtějí nacházet skryté odkazy
  • pro ty, kteří se neradi zamýšlí nad obsahem

Audiokniha - Námi to končí - Colleen Hoover - cena

Námi to končí

Občas právě ten, kdo nás nejvíc miluje, dovede nejvíc ublížit. Lily to neměla v životě vždycky jednoduché. Ušla ale dlouhou cestu a teď žije v Bostonu a rozjíždí vlastní business. K tomu se ještě seznámila s dokonalým a neskutečně přitažlivým neurochirurgem Rylem. Vypadá to, že jí všechno vychází na jedničku. Ryle je do Lily blázen, pronásledují ho ale traumata z minulosti, kvůli kterým se jejich vztah komplikuje. Když se navíc do Lilyina života…číst více

Audioknihu koupite v eshopu:

Audiokniha -Kavárna v Kodani - Julie Caplin - cena

Kavárna v Kodani

Z otravného výletu do Kodaně se vyklube cesta, která všem zúčastněným změní život úplně v duchu dánského životního stylu hygge. Někdy prostě stačí jen zpomalit a rozhlédnout se kolem sebe. Dát si kávu. Popovídat si s ostatními. Třeba pak zjistíte, že to, za čím se ženete, vám štěstí nepřinese. Vtipný příběh o lásce, štěstí a cestování, který vás chytne od první minuty! Popadněte teplou deku, hrnek horké čokolády a zaposlouchejte se…číst více

Audioknihu koupite v eshopu:

Audiokniha - Zahrada - Petra Dvořáková - cena

Zahrada

Pětatřicetiletý Jaroslav se vrací domů poté, co jako vyhořelý duchovní pastýř opustil své stádo. Ale starý dům se zanedbanou zahradou, který zdědil po smrti babičky, už něčí domov příliš nepřipomíná. Osamělý muž odvyklý kontaktu s normálním světem tu přesto najde kýžené útočiště, díky fyzické námaze se postupně zbavuje nadbytečných kil i černých myšlenek a po seznámení se sympatickými sousedy začne pomalu vylézat z tíživé ulity své samoty…číst více

Audioknihu koupite v eshopu:

1. Wikipedie: William Saroyan, Img – William Saroyan