Knižní recenze: V lese visí anděl

• Vydavatelství: Plus
  • Překlad: Eva Dohnálková
  • Původní název: Det henger en engel alene i skogen
  • Recenzent knihu četl: 5 hod. 56 min.
  • Počet stran: 384

Kriminální thriller s postavou vraha, který po sobě zanechává více než mrazivé odkazy

Severští autoři to prostě umí… Vytvořit komplikovanou zápletku, vyšetřovatele, kteří kromě svého nalomeného soukromí nesou na bedrech i zodpovědnost za životy jiných. Když se k tomu přidruží i ten nejcitlivější typ oběti, mají výborné podklady pro další drsnou kriminálku.

Když Walter Henriksen objeví při procházce se psem tělo holčičky, nikdo netuší, že podobných obětí bude jen přibývat. Holčička je oblečená jako panenka a na krku jí visí nápis Cestuji sama. Policejní vyšetřovatel Holger Munch si na pomoc přizve kolegyni, jejíž výjimečné schopnosti vidět souvislosti tam, kde je jiní nevidí, má vryté hluboko do paměti. Mia Krugerová v té době zápasí s výraznými psychickými problémy, ale když začíná vnímat detaily kolem nového případu, přidá se do vyšetřovatelského týmu. Začíná únavná a dlouhá cesta, kterou si oba vyšetřovatelé musí projít, aby vraha se zvráceným pohledem na svět dopadli. Chytí ho ale vůbec?

Problematické osobní životy vyšetřovatelů, neustále se stupňující napětí, dětské oběti, o kterých rukopis zločince našeptává, že se jejich počet vyšplhá až k dvoucifernému číslu… Autor zachází do citlivých témat, jako je týrání, bezmezná důvěra jiným, sociopatie či vymývání hlav v sektách. Tyto aspekty dodávají příběhu ještě větší vážnost a způsobují, že kniha poněkud převyšuje ostatní krimi thrillery věnující se banální zápletce v podobě vraždy – hledání vraha.

Mia vylovila z kapsy své bundy pastelku. Všichni mohli jen doufat, že tento případ nemá s tím druhým nic společného. Tři čárky na levém prostředníku. Ne, sakra, ne teď. Tento případ nezvládnou.Samuel Bjork
V lese visí anděl - Samuel Bjork - ukázka

Ani v polovině příběhu si čtenář není ničím jistý a jediné, na co se může spoléhat, jsou jen jeho vlastní dohady. Kniha se i přes složitou zápletku a větší rozsah čte poměrně rychle, i když připouštím, že za mým bleskovým čtením mohla stát právě touha po informacích.

Krátké kapitoly, rychlé přeskakování z místa na místo a časté obměny postav, které jsou v centru pozornosti, sice trochu pokoušejí čtenářovo soustředění, ale není to žádná novinka, na kterou bychom u severské kriminálky natrefili poprvé. Když si navíc připustíme skutečnost, že si autor vzal na svá bedra skutečně štědrou dávku témat, je naprosto jasné, že jiné zpracování zvolit ani nemohl. V kapitolách se pravidelně střídají pohledy na životy vyšetřovatelů, zločinců či na samotné vyšetřování.

Samuel Bjork – autor

Samuel Bjork – autor

Vůbec si nepamatovala, že už vyšla ven. Podívala se kolem sebe. Byla venku. Poslední, na co si vzpomínala, byl její velmi živý sen. Anděl přišel po ni. Už tady víc nebude muset být, přesně tak si to naplánovala. Ale pak už si nepamatovala skoro nic. Otevřela tašku a nahlédla do ní. Čtyři balení vajíček a chléb. Proboha! Toto se jí nestalo poprvé, ale pokaždé se stejně lekla. Jednou se probrala v tramvaji.Samuel Bjork

Kniha patří do rukou těm, kteří už svou trpělivost u severských kriminálek natrénovali a jsou si jisti, že se zvládnou přenést přes tak citlivé a brutální téma, jaké zachycuje hlavní zápletka. Drsných popisů jsem zde ve srovnání s ostatními severskými kriminálkami zaznamenala jen minimum, ale můj pohled může být ovlivněn i množstvím thrillerů, které jsem dosud přečetla.

Knihu V lese visí anděl lze charakterizovat jako krimi thriller s promyšlenou zápletkou a příběhem, který se pomocí mnoha dílčích témat rozutíká na všechny strany, aby se v závěru tyto problematiky protly v jednom bodě, a zakončily tak příběh, který není snadné vymazat z paměti.

Knihu V lese visí anděl si můžete zakoupit zde:

• krátké kapitoly a rychlé střídání postav v centru pozornosti
  • množství postav
  • napětí až do úplného konce
  • propracovaná zápletka
  • množství témat, která autor do příběhu zakomponoval
  • ne zcela povedený překlad, který degraduje úroveň díla

• pro milovníky severských kriminálek
  • pro ty, kteří mají vysoké nároky na krimi thriller

• pro ty, kteří nesnesou, pokud se (v knihách) ubližuje dětem

Redakce Ideahunter.cz doporučuje sériu od autora Samuel Bjork

V lese visí anděl - Samuel Bjork - cena

V lese visí anděl – 1. díl série

Policejní detektiv Holger Munch se chystá do důchodu, v němž si chce užít vážnou hudbu, matematické hádanky a pokuřování cigaret. Jenže Norskem právě otřásají podivné vraždy šestiletých holčiček, které někdo obléká do bílých šatiček a nechává v lese s cedulkou „Cestuji sama“ na krku. Munch se tak musí postavit do čela speciální jednotky a hlavně přesvědčit Miu Krügerovou, slavnou vyšetřovatelku, aby se vrátila do služby…číst více

Sova - Samuel Bjork - cena

Sova – 2. díl série

V lese kousek od Osla je v podivném hnízdě ze sovího peří nalezeno tělo sedmnáctileté dívky, jež se před tím ztratila z domova pro problémovou mládež. Případem se začne zabývat zkušený detektiv Holger Munch se svým týmem. Vyšetřování pro nedostatek stop začíná váznout na mrtvém bodě, ale pak IT odborníkovi z oddělení vražd záhadný hecker pošle nahrávku, jež odhalí znepokojivé podrobnosti o osudu zabité dívky; ve filmu se na okraji…číst více

Knižná recenzia: Sova

albatrosmedia.czPřejít do e-shopu
Clona Samuel Bjork - cena

Clona – 3. díl série

Detektiv Munch a vyšetřovatelka Mia Krügerová na lovu rafinovaného vraha. Třetí díl bestsellerové krimi série V horském jezeře je nalezena zavražděná baletka. Opodál stojí prázdný fotoaparát, v jehož čočce je vyryté číslo. O pár dní později najde recepční pochybného hotýlku v jednom z pokojů mrtvého saxofonistu. Stopy ukazují na stejného pachatele, který zanechává policii podivné vzkazy. Detektiv Holger Munch proto k případu…číst více

Vlk Samuel Bjork - cena

Vlk – 4. díl. série

Píše se rok 2001. Novopečený šéf zvláštní vyšetřovací jednotky Holger Munch má za úkol vyřešit vraždu dvou jedenáctiletých chlapců. Nedostatek důkazů ho přivede na nápad angažovat talentovanou studentku policejní akademie Miu Krügerovou. Ani s pomocí její intuice se však nevyhnou všem falešným stopám, které jim zanechává pomatený vrah posedlý vizuální dokonalostí. Podaří se nakonec dopadnout muže…číst více

Ostrov - Samuel Bjork - cena

Ostrov – 5. díl. série

Mia se vrátila na ostrov Hitra s úmyslem udělat za svojí policejní kariérou tlustou čáru. Jedenáctiletá Sofie ji však přemluví, aby se pokusila vyřešit záhadné zmizení jejího kamaráda. Místnímu policistovi Eriksenovi zase dělá starost znesvěcený oltářní obraz v kostele. Pátrání po pachateli ho zavede až do vyřazeného člunu, v jehož podpalubí čeká hrůzná podívaná. Na místo je povolán vyšetřovatel Munch. Ustojí malé společenství nejkrásnějšího…číst více

Poslední aktualizace: 2. 12. 2023