Ako nevychovať malých tyranov – recenze @ideahunter.cz

Knižní recenze: Ako nevychovať malých tyranov

Autor: Melinda Wenner Moyer

• Vydavatelství Motýl
  • Počet stran: 376
  • ISBN: 9788081642838

Když se představa o rodičovství liší od reality…

Kdy může mít dítě vlastní mobil? Je špatné, když už v předškolním věku začíná lhát a pomalu zdokonaluje svou strategii? Jak zvládat výbuchy hněvu a proč se nám občas zdá, že se dítě rozhodlo, že nám zničí den? Toto jsou otázky, které si klade každý rodič.

A buďme upřímní – občas si každý z nás, když má nervy na pochodu, položí otázku, kde udělal chybu… Vždyť děti našeho souseda, nejlepší kamarádky anebo kolegyně jsou malí andílci a určitě nechtějí v amoku rozkopat půlku bytu, pokud jim rodiče nedovolí sníst už pátou čokoládu. Vychovali jste malého tyrana? Vůbec ne… A tato kniha vám vysvětlí, proč…

Melinda Wennerová Moyerová pracuje jako novinářka a za svou kariéru prostudovala množství vědeckých studií o výchově dětí, udělala desítky rozhovorů s vlivnými odborníky, ale co je nejdůležitější – sama je matkou dvou dětí, které, jak sama říká, přestože dostaly stejnou výchovu, jsou úplně odlišné. Denně řeší problémové chování svého syna i dcery a často je konfrontována beznadějí. A přesně proto vznikla tato kniha, ve které se prolíná odbornost s lidskostí, upřímnost s vtipem a informace s praxí.

Autorka se nejprve ponoří do konkrétního problému, vzpomene zážitky s vlastními dětmi nebo s dětmi svých známých a poté pomocí rad přináší konkrétní řešení. Čtenář se tak dozví, jak reagovat, pokud dítě propadne záchvatu vzteku, pokud se sourozenci začnou pošťuchovat nebo mají-li „dospělácké“ otázky ohledně vlastního těla. Rovněž poskytuje jiný pohled na každodenní situace a přináší rady, jak v dětech budovat zdravé sebevědomí a motivovat je k lepším výsledkům. Často poukazuje na to, že ne každé chování, které rodič vyhodnotí jako problémové, skutečně problémem také je. Občas se může jednat o přirozenou reakci dětského mozku, případně o reakci, která je pro jeho vývojový stupeň zcela normální.

V centru zájmu však není jen dítě. Mnohokrát autorka soustředí svou pozornost i na rodiče – jakožto osobu, která má stále potenciál řadu situací korigovat a usměrňovat dítě ke kýženým výsledkům. Stejně citlivě přihlíží k rodičovským selháním, přičemž sama uznává, že ne vždy v záplavě každodenních povinností a stresu jedná tak, jak by bylo žádoucí a jak sama radí. Tento upřímný postoj dodává rodiči sebevědomí, protože ví, že není jediný, kdo během dne touží po odpočinku nebo nemá energii neustále něco vysvětlovat.

„K mému vlastnímu zděšení jsem sama sebe často přistihla při tom, jak reaguji na různé situace způsobem, který přímo odporuje poznatkům, nad kterými jsem předešlý den strávila celé hodiny. Děti na sebe začaly ječet, a přestože jsem právě přelouskala osm studií o nejúčinnějších způsobech řešení sourozeneckých konfliktů, slyšela jsem se, jak na ně štěkám, aby se konečně přestaly hádat.“Melinda Wenner Moyer

Přestože kniha nepatří mezi ty nejsilnější, má poměrně široký tematický záběr. V jednotlivých kapitolách se věnuje dětskému sobectví, šikaně, lhaní a nadávání, nevhodnému chování, sourozenecké rivalitě či budování zdravého sebevědomí, přičemž nabízí i trochu citlivější témata – rasismus, sexualitu a postoj ve výchově k moderním technologiím. Odpovědi na své dotazy zde tak tedy najde každý rodič, bez ohledu na to, zda má doma batole nebo puberťáka. Nespornou výhodou knihy je, že v ní lze vyhledat konkrétní kapitolu, která vás právě zajímá a není třeba ji číst chronologicky jako celek.

„Když výzkumníci z Univerzity v New Hampshire dělali průzkum mezi dětmi a rodiči, zjistili, že 31 procent páťáků, jak sami přiznali, se ostatním dětem posmívají či jim cíleně dělají něco špatného. Avšak pouze 11 procent rodičů si myslelo, že jejich děti něco takového občas dělají. Právě rodiče dětí, které činily něco ošklivého druhým, obvykle takové podezření neměli. Jinými slovy, rodiče malých tyranů si většinou vůbec nemyslí, že jejich děti bývají kruté.“Melinda Wenner Moyer

Ve světě, ve kterém jsou rodiče vystaveni neustálé kritice a čelí informačnímu přetlaku, je tato kniha balzámem na duši. Ve čtenáři nezanechává výčitky, ale povzbuzení a pocit sounáležitosti, přičemž mu stále dokáže předat cenné rady, aby se nepříjemným situacím se svým dítětem v budoucnosti vyhnul. Uznává, že selhání je normální, takže se každé matce či každému otci uleví, že v tom není sama/sám. Navíc poskytuje jiný pohled na dětskou psychiku a smýšlení, takže se rodič na své dítě přestane zlobit, pokud ho opakovaně staví do situací, ze kterých by mohl zešílet. Ako nevychovať malých tyranov je sice jednoduchá, ale o to více unikátní kniha, která má potenciál přinášet ve výchově konkrétní výsledky.

Knihu Ako nevychovať malých tyranov si můžete zakoupit zde:

• pro každého rodiče
  • pro budoucí rodiče, aby se dokázali připravit na to, co je při výchově čeká
  • pro ty, jejichž dítě opakovaně dělá něco, co je vyvádí z míry
  • pro ty, kteří si nejsou jisti sami sebou a svou výchovou, kterou dětem poskytují
  • pro každého, kdo pracuje s dětmi

• vědecky ověřené postupy, jak s dítětem správně komunikovat a motivovat ho
  • navzdory odborným poznatkům se jedná o rychlé a nevyčerpávající čtení
  • jednoduché vysvětlení vědeckých poznatků
  • množství příkladů z praxe
  • autorka poskytuje konkrétní rady na konkrétní problémy
  • není nutné číst kapitolu za kapitolou
  • široký záběr témat v oblasti výchovy
  • autorka respektuje individualitu dětí, ale zároveň k nim přistupuje i kriticky a neidealizuje je
  • kniha pomáhá dospělým lidem lépe pochopit dětský svět a dětské smýšlení
  • zaměřuje se na menší děti i děti v pubertálním věku
  • čtení dává rodiči jistotu, že není sám, kdo řeší podobné problémy

Děti a pět jazyků lásky - Gary Chapman - cena

Pět jazyků lásky a děti

Světový bestseller Pět jazyků lásky pomohl milionům párů po celém světě odhalit tajemství láskyplného a trvalého vztahu. Teď máte příležitost naučit se promlouvat jazyky lásky vašich dětí.Potřeba být milován je základní potřebou k aždého člověka a u dětí to platí dvojnásob. Mnoho dětí slyší od svých rodičů, že je milují, přesto jejich lásku necítí. Pět jazyků lásky a děti otevírá dveře k mnohem hlubšímu pochopení…číst více

Knihydobrovsky.czPřejít do e-shopu
Sedm podob lásky - Gary Chapman - cena

Sedm podob lásky

Světový bestseller Pět jazyků lásky má pokračování. Zatímco v první knize nás Gary Chapman učí, jaké jsou jazyky lásky, tedy způsoby, jak lidé vyjadřují a přijímají lásku, kniha Sedm podob lásky jde o krok dále. Dočtete se v ní, co doopravdy znamená milovat. V kapitolách o laskavosti, trpělivosti, schopnosti odpouštět, pokoře, zdvořilosti, štědrosti a poctivosti vás čekají mnohá překvapivá a nečekaná zjištění. Tato kniha vám pomůže….číst více

Online-antikvariat.czPřejít do e-shopu
Respektovat a být respektován - Jana Nováčková - cena

Respektovat a být respektován

Jedná se o titul, který netřeba představovat. Od svého prvního vydání Respektovat a být respektován v r. 2005 se jí prodalo bezmála sto tisíc výtisků a stala se doslovným manuálem tisíců českých a slovenských rodičů. Podle principů popsaných v knize funguje i nespočet českých škol a školek. Kniha je velmi praktická a doslova učí nový jazyk, kterým lze komunikovat s druhými na principech rovnosti, respektu a zodpovědnosti…číst více

Melinda Wenner Moyer je americká vědecká novinářka, která pravidelně přispívá do Scientific American a Slate. Žije v New Yorku, je matkou dvou dětí a kniha Ako nevychovať malých tyranov je jejím knižním debutem.

Melinda Wenner Moyer autorka

Melinda Wenner Moyer