Knižní recenze: Einstein: Jeho život a vesmír

Autor: Walter Isaacson

• Vydavatelství: Paseka
  • Recenzent knihu četl: 13 hodin
  • Počet stran: 688
  • Rok vydání: 2018

Jedinečná cesta po stopách neobyčejného života aneb jinak řečeno – lepší životopis jste jistě ještě nikdy nečetli…

Einstein je člověk, který nikdy nezemře. Navždy bude v tomto světě rezonovat díky svým teoriím, které ho postavily do pozice velikána. Umíme však o něm říct víc? Jaký život žil, byl šťastný, musel se poprat se stejnými problémy jako ostatní smrtelníci, kterým se v hlavě nikdy nezrodila geniální myšlenka?

Einstein: Jeho život a vesmír už v názvu naznačuje, že půjde o skutečně „výživnou“ biografii. Rovným dílem se autor věnuje každému důležitému mezníku v Einsteinově životě, přičemž do pozornosti staví i plynulé přechody, které tyto mezníky spojují. Čtenář se tak dozví i zákulisní informace o soukromí Alberta Einsteina, o jeho vztazích, smýšlení, názorech a typických charakterových prvcích, které o něm postupně vytvářejí ucelený obraz.

Kniha však není jen mechanickým popisem jednoho života, ale dokáže čtenářům zprostředkovat i emoce, které jsou nejintenzivnější na úplném konci. Publikum si postavu, která je v centru pozornosti, chtě nechtě oblíbí a pozorovat ji na sklonku života opravdu není jednoduché.

„Tento postoj udělal z Einsteina rebela, který ctil harmonii přírody a měl v sobě správnou kombinaci představivosti a učenosti k tomu, aby změnil naše chápání vesmíru. Pro toto nové století globalizace, ve kterém bude náš úspěch záviset na naší tvořivosti, jsou tyto vlastnosti stejně důležité jako na začátku dvacátého století, kdy Einstein dopomohl ohlásit příchod moderních dějin.“Walter Isaacson

Každý čtenář si už po první kapitole všimne, že autorovi muselo dát zabrat, než sestavil celé dílo, jelikož nejde jen o banální vyprávění, ale mnohdy se opírá o zdroje různorodého charakteru. Nejde ani tak o běžné literární dílo s příznačnými atributy, ale spíše o výsledek rozsáhlé a náročné studie, který je pro lepší srozumitelnost upraven do literární podoby.

Kniha, která představuje několikahodinovou procházku po boku Einsteina, je něčím, s čím by se měl setkat každý milovník biografií. Není totiž životopis jako životopis a zachytit komplexně jeden život tak, aby i na širším prostoru dokázal upoutat a oslovit čtenáře, je tak trochu výzva. V tomto případě je možné rozdělit biografii do dvou, sice navzájem souvisejících, ale odlišně působících rovin.

Podrobnosti ze soukromí Alberta Einsteina představují první imaginární linii a jeho průlomové myšlenky v oblasti fyziky zase druhou. I když jsou navzájem propletené a jedna bez druhé by nemohla existovat, i tak mají potenciál rozdělit čtenáře na dvě skupiny – jedna z nich bude čekat na nové informace ze soukromí a druhá zase na vědecká fakta.

„Tak jako nejdříve v roli revolucionáře, tak i později v roli odpůrce zůstával Einstein stále samotářem, který se baví svými objevy a je spokojen v roli nonkomformisty. Jelikož měl mysl nezávislého člověka, poháněla ho představivost, kterou neomezovaly běžně získané znalosti. Byl podivínem, ctihodným rebelem a vedla ho víra, kterou neprožíval do hloubky, a šibalsky si z ní vždy bral to, co právě potřeboval.“Walter Isaacson

Vysvětlení teorií a Einsteinovy myšlenky vedoucí k průlomovým objevům jsou prvkem, který přezkouší každého čtenáře. Pokud jste nestrávili minimálně 5 let na fakultě matematiky a fyziky, v některých větách a principech se budete pravděpodobně ztrácet. Negativní dopad na plnohodnotný literární prožitek však tato skutečnost nemá, minimálně si čtenář uvědomí, co všechno ještě neví a trochu si rozšíří svůj všeobecný rozhled.

Knihu Einstein – Jeho život a vesmír si můžete zakoupit zde:

Kniha Einstein: Jeho život a vesmír je skvělý životopis, ať už mluvíme o obsahu, nebo zpracování. Autor udělal obrovský kus práce – a ten čeká i čtenáře. Kniha totiž někdy řádně potrápí mozkové závity publika, ale zároveň čtenáře neodradí a nepřinutí ho se čtením skoncovat. Pokud máte chuť na rozsáhlé a perfektně zpracované biografické dílo, tato kniha bude příjemným společníkem na několik dlouhých večerů.

• pro milovníky skutečně kvalitně a poutavě zpracovaných biografií
  • i pro náročnější čtenáře
  • pro každého, kdo v knihách ocení výjimečné prvky

• vypracovaný životopis podložený množstvím zdrojů
  • poutavě a srozumitelně napsané
  • množství zajímavostí ze života velikána, které by se čtenář za jiných okolností nikdy nedozvěděl

Nejlepší životopisné knihy, biografie – Walter Isaacson

Vůdcové, myslitelé, hrdinové - Walter Isaacson - cena

Vůdcové, myslitelé, hrdinové

Od autora světových bestsellerů Steve Jobs a Leonardo da VinciDoplněno o unikátní předmluvu, kterou Isaacson v roce 2020 napsal jen pro české vydání knihyV této sbírce esejů se vynikající novinář a oceňovaný životopisec Walter Isaacson zamýšlí nad tím, co se všichni můžeme naučit od Benjamina Franklina, Alberta Einsteina, Billa Gatese, Henryho Kissingera, Ronalda Reagana, Michaila Gorbačova, Hillary a Billa Clintonových…číst více

Steve Jobs (SVK) – Walter Isaacson, cena

Steve Jobs

Jedinečná biografie, na které Steve Jobs úzce spolupracoval s autorem. Zachycuje důležité etapy Jobsova soukromého života i jeho zlomová podnikatelská rozhodnutí. Popisuje, jak se z nadšence do umění, techniky a východní filozofie stal člověk, který se navždy zapsal do dějin informačních technologií. Obsahuje klíčové momenty Jobsovy podnikatelské kariéry, jakými byl konkurenční boj Applu s Microsoftem, Jobsův odchod ze společnosti Apple a pozdější triumfální návrat na pozici CEO, jakož i jeho rezignace či zdravotní problémy…číst více

Leonardo Da Vinci – Walter Isaacson, cena

Leonardo Da Vinci

Nemanželské dítě, levák píšící zrcadlově zprava doleva, těžko udržující pozornost, ale přitom s nesmírně zvídavou myslí, pragmatik s příležitostně kacířskými názory, jehož osobní přesvědčení ho vedlo k vegetariánství, ale nebránilo mu pracovat pro jednoho z nejbrutálnějších mužů té doby a zároveň vytvořit takové umělecké skvosty, jako jsou Poslední večeře a Mona Lisa… I takový byl génius Leonardo da Vinci…číst více

Walter Isaacson je americký novinář a spisovatel, který se narodil v roce 1952 v americkém státě Louisiana. Byl ředitelem CNN a editorem časopisu Time. Mezi knihomoly se však nejvíce proslavil jako autor špičkových biografií známých velikánů. Mezi jeho díla patří biografie Steva Jobse, Leonarda da Vinciho či Benjamina Franklina. Velice oblíbenou se stala i jeho kniha The Innovators, ve které zobrazuje životy známých géniů, kteří se zapsali do dějin díky svým objevům, a přispěli tak k digitální revoluci.

Walter Isaacson, autor