Recenzent: Juraj Drevenka

• Délka audioknihy: 14 hod. 28 min.
  • Čte: Pavel Rímský
  • Jazyk: český
  • Typ audioknihy: kompletní audiokniha
  • Kategorie: biografie

Podoba kontroverzní postavy, která vstoupila do dějin

Životopisy slavných osobností mají většinou specifickou cílovou skupinu. Jde o lidi, kterým nevadí sáhodlouhé faktografické pasáže, absence humoru či nadhledu. Vždyť kdo by to od biografické literatury čekal, že? No ale ono je to možné…

Winston Churchill je jméno, které u veřejnosti vzbuzuje různorodé reakce. Zatímco jedni ho vnímají jako kontroverzního politika a nechovají vůči němu negativní emoce, jiní mu nedokážou odpustit ztráty na životech v bitvě o Gallipoli. Biografické vyprávění, které posluchače čeká v této audioknize, vyobrazuje Winstona Churchilla z každé strany a ukáže publiku jeho lepší i stinné stránky.

Je velmi důležité podotknout, že vyprávění není chronologické a nedrží se mermomocí striktní časové roviny. Na úplném začátku se posluchač ihned ocitá na schůzi kabinetu, na které se rozhoduje, zda Velká Británie vstoupí do války. Autorem biografie je Boris Johnson, novinář a politik – známý kritik Evropské unie, který má s Winstonem Churchillem, zdá se, mnoho společného: souhra povahových rysů, dravost a schopnost svobodně vyjádřit svůj názor, i když se neshoduje s tím většinovým. Autor mnohdy publiku ukazuje, jak danou situaci či postoj vnímá on a tento aspekt mění konstrukci klasického životopisu, na jaký jsme většinou zvyklí.

Faktor Churchill je tedy audioknihou, ve které posluchači narazí na množství vzpomínek a situací, které demonstrují povahu známého politika. Každý si tak na tuto osobnost může utvořit vlastní názor. Přestože autor publikace vůči Churchillovi projevuje sympatie, v díle poukazuje na jeho dobré i špatné vlastnosti, na úspěchy, ale také pády. Odhaluje i zákulisní fakta z jeho života a rovněž z dějin, takže publikace nabírá na jakési vážnosti, což dokáže v posluchačích vzbudit profesionálnější dojem. Zajímavostí je, že vzhledem k současné společenské a politické situaci je řada událostí aktuálních i dnes.

Nevtíravý humor mnohdy sklouzne do ostrovtipu, a přestože se v knize vyskytnou i vážnější pasáže, autor si neustále udržuje nadhled. Styl, jakým je kniha podaná, je nesmírně specifický, takže si ji posluchač zapamatuje na delší časové období. Některé kapitoly však vyžadují větší soustředění a zejména při dlouhodobějším poslechu mohou působit na posluchače zdlouhavě. Občas jsem přemýšlel, jestli by mě publikace zaujala i v případě, kdy by se mi do rukou dostala „papírová“ verze. Všechno je však věcí vkusu a to, zda vás daná kapitola zaujme, je jen a jen na konkrétním posluchači.

Boris Johnson autor

S podáním interpreta Pavla Rímského se ztotožní každý posluchač, jelikož má unikátní a charismatickou barvu hlasu, která je jako stvořená pro delší monology. Své publikum tak neuspává, ale udržuje ho v neustálé pozornosti. Perfektní intonace a artikulace zajišťují plynulý průchod audioknihou bez nechtěných prvků.

Knihu Faktor Churchill si můžete zakoupit zde:

Excentrický, pracovitý, teatrální člověk, který se nevyhnul depresím či odsuzování. Faktor Churchill je dílem, které znamená mnohem víc než jen jeden průřez životem známé osobnosti. Dokládá fakt, že vysoké společenské postavení s sebou přináší nejen prestiž, ale také obrovská rizika, která je třeba předvídat a za pomoci velké dávky odvahy jim i čelit.

Knihu Faktor Churchill doporučuji lidem, kteří rádi i ve volném čase objevují nové souvislosti, fakta a skutečnosti. Nemusíte se zajímat o politiku nebo historii, tato audiokniha má co říci i posluchačům, které podobná či příbuzná témata dosud nelákala. Každopádně však očekávejte nový pohled na život velké osobnosti – člověka s chutí na alkohol i doutník, s prořízlými ústy schopnými zakročit v každé situaci. A stejně se připravte i na netradiční podání biografie, dávku vtipu mnohdy promíchanou s ironií.

• přednes není chronologický
  • množství vtipných situací
  • autor poukazuje na pozitivní i negativní stránky slavné osobnosti, rovněž také ukazuje pravou tvář politiky
  • publikace poskytuje i nevšední informace o dějinách, které v učebnicích dějepisu nenajdeme
  • autor vsadil na vtip a nadhled
  • publikace vyžaduje neustálé soustředění

• pro lidi, kteří i volný čas zasvěcují vzdělávání a objevování nových skutečností
  • pro posluchače, kteří se zajímají o historii a osobnosti z politiky

• pro ty, které navzdory vyjmenovaným kladům tato publikace ani náznakem nezaujala

Will - Will Smith - cena

Will

Jeden z celosvětově nejuznávanějších představitelů zábavního průmyslu naší doby se s námi rozhodl podělit o svůj životní příběh v inspirativní knize, v níž se vydává zpátky v čase a sleduje svou křivku životních lekcí až k místu, kde se setkávají vnější úspěch, vnitřní štěstí a lidské propojení.Will Smith se (celkem pochopitelně) domníval, že má v životě vyhráno: nejen že byl jeho úspěch naprosto nevídaný, ale navíc se celá jeho rodina pohybovala na špičce světa zábavy. Oni to však vnímali…číst více

Matthew Perry - Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih - cena

Matthew Perry – Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih

Hvězda oblíbeného seriálu Přátelé nás ve svém otevřeném, vtipném, nesmlouvavě upřímném a mnohé odhalujícím životopise zavede nejen do zákulisí natáčení legendárního sitcomu, ale i vlastního boje se závislostí. Matthew Perry nechává ve svém výjimečném životním příběhu čtenáře nahlédnout do nahrávacího studia nejúspěšnějšího komediálního seriálu všech dob a zároveň se otevřeně svěřuje se svým…číst více

Princ Harry: Náhradník - cena

Princ Harry: Náhradník

Princ Harry poprvé vypráví svůj příběh – a svou cestu popisuje se syrovou, neochvějnou upřímností.
Náhradník je přelomovým titulem plným pochopení, odhalení, sebezpytování a těžce vydobytého poznání o nekonečné síle lásky i zármutku. Jde o jednu z nejpalčivějších fotografií dvacátého století. Dva chlapci, princové, kráčejí za rakví své matky, zatímco celý svět sleduje jejich smutek…číst více

1. Wikipedie: Boris Johnson, Img – Boris Johnson

Aktualizované: 28. 11. 2023