Recenzent: Sabina Walterová

• Vydavatelství: Absynt
  • Preklad: Eva Dohnálková
  • Původní název: En av oss: En fortelling om Norge
  • Recenzent knihu četl: 14 hod. 50 min.
  • Počet stran: 584

Všichni jsme svým způsobem „jeden z nás“

22. červenec 2011 – den, kdy se médii šířila zpráva, které je obtížné uvěřit. Anders Breivik se kvůli svému zločinu zapsal do povědomí veřejnosti jako někdo, kdo chladnokrevně ukončil životy téměř osmdesáti lidí. Po více než pěti letech však neustále bojuje o svá práva. Nic tedy nekončí, i když… Kdy to vlastně začalo?

Odpověď na tuto otázku přináší Åsne Seierstad, norská novinářka a reportérka, která se na Breivikovu osobnost podívala více než podrobně. Na téměř pěti stovkách stran přináší jeho profil, přičemž se nedrží jen jedné linie a každou skutečnost spojuje s více souvislostmi. Čtenář tak nahlíží na jeho osobu z každého úhlu, od útlého dětství až po současnost. Vnímá příčiny a důsledky, zaznamenává nepatrné detaily odkazující na hrůzostrašný čin, který pobouřil celý svět. Touhu, která se dá označit až za posedlost stát se dokonalým a vlivným člověkem, brzy vystřídají přípravy na bestiální skutek. Kniha kromě toho zachycuje i samotný průběh osudného dne, stejně jako soudní proces, s jehož rozsudkem se nemusí každý ztotožnit.

V centru pozornosti však není jen jedna osoba a její minulost, skutky a myšlenky, ale jak název napovídá, příběh nahlíží na celé Norsko jako na soubor lidí sestávajících z jednotlivců. Kniha poskytuje obraz toho, jaké reakce na tuto událost byly, rovněž v ní lze nalézt příběhy jiných lidí, jejichž životy se více či méně dotýkají témat zpracovaných v této publikaci. Kniha se díky svému komplexnímu náhledu vymyká z rámce biografických titulů, a stává se tak výraznou publikací na poli reportáže a dokumentaristiky.

Gro Harlemová Brundtlandová ovlivnila Norsko více než ostatní politici. Sám Anders vyrůstal v ženském světě, který tvořila matka, sestra a Eva. S Andersem byla zábava, myslela si Eva. Alespoň chvilku. Brzy se totiž ukázalo, že Anders chtěl v každé hře rozhodovat. Jen když si hráli u ní doma, mohla řídit hru i ona.Åsne Seierstad
Jeden z nás: Příběh o Norsku - Asne Seierstad - ukázka

Navzdory tématu, které je zde zpracováno, se kniha čte poměrně rychle. Dokáže čtenáře zaujmout hned od začátku a pohltit jeho myšlenky do té doby, než knihu sám zpracuje a zváží informace, které jsou mu poskytnuty. Vytvoření stanoviska a úsudku nechává autorka na samotném čtenáři, jelikož se vůbec nestylizuje do pozice soudce či člověka, kterému je dovoleno hodnotit. Přímo a bez citového zabarvení předkládá publiku holá fakta, která musí každý přijmout po svém. Řádky tak mají na svou cílovku hned několik účinků – čtenář pociťuje strach u pasáží, které popisují bestiální zločin, místy ho přepadne hněv, lítost i panika, především při představě, že by byl svědkem podobného incidentu.

Åsne Seierstad – autor
Chlapec a děvče na lavici si navzájem stiskli ruce. Když slyšeli, že těžké kroky muže zastavily, dívka zavřela oči. Muž v uniformě zvedl pušku a zamířil na nohu. Stiskl spoušť. Chlapec vykřikl a pustil její ruku. Obličej dívky zasáhl písek a drobné kamínky. Otevřela oči. Chlapec už vedle ní nebyl.Åsne Seierstad

Knihu Jeden z nás: Příběh o Norsku si můžete zakoupit zde:

K rychlému čtení přispívá také styl, jakým je kniha napsána. Přestože se většinou tento žánr vyznačuje věcností a strohostí v podobě rázných a přímo nepřístupných větných konstrukcí, které nemusí lahodit každému oku, v této knize lze pozorovat zvláštní jev. Jeden z nás: Příběh o Norsku svou formou připomíná beletrii. Jazyková stránka je přizpůsobena široké veřejnosti, stránky plynule ubíhají, poskytují publiku informace nenásilnou formou, ale o to větší je vnitřní odezva čtenáře. Strukturou kniha představuje směs biografie a kvalitní „novinařiny“, každý, kdo se do ní zahloubá, podvědomě vycítí kus poctivé a časově náročné práce, která titulu předcházela.

Jeden z nás: Příběh o Norsku je titul, který nemá zřetelně vymezenou cílovou skupinu. Kniha patří do rukou mladším i starším čtenářům, mužům i ženám, lidem, kteří se po podobných titulech v knihkupectví ani neohlédnou, ale i fanouškům reportáží a kvalitně zpracovaných biografií. Publikace nutí čtenáře přemýšlet, autentické popisy v něm rozbouří emoce a co je nejdůležitější – poukazuje na řadu společenských problémů.

• emotivní a zarážející čtení
  • autorka publiku předstírá pouze fakta, nezastává žádné subjektivní stanovisko
  • komplexní pohled nejen na osobnost Anderse Breivika
  • kniha působí i jako památka obětí, rovněž představuje zvednutý varovný prst
  • první část se zabývá dětstvím Anderse a předkládá příčiny jeho chování pramenící z nefunkčního rodinného zázemí

• pro všechny věkové kategorie (13+)
  • pro čtenáře, kteří se chtějí podívat i pod povrch tohoto útoku

• pro čtenáře, kteří hledají stručné dílo zobrazující toto téma

Pod štítem Charkova - Darja Stomatova - cena

Pod štítem Charkova: Syrové svědectví z obléhaného města

Válka nás zastihla v Charkově. Každou chvíli jsme čekali, že město padne do rukou ruské armády, která se snažila prolomit obranu. Charkov ale vydržel. Nevzdal se. Stal se štítem celé severovýchodní oblasti Ukrajiny, pod nímž se skrývají osudy jednotlivých Ukrajinců. Tato kniha vás provede prvními týdny války a odhalí vám příběhy, které jste na svých televizních obrazovkách neviděli.…číst více

Svědectví o životě v KLDR - Nina Špitálníková - cena

Svědectví o životě v KLDR

Dění v Severní Koreji bedlivě sledují média a politici po celém světě, přesto se k nám z této země dostává jen velmi omezené a cenzurované množství informací. Kniha koreanistky Niny Špitálníkové, která přináší 7 rozhovorů se severokorejskými uprchlíky, proto představuje mimořádně cenný a unikátní příspěvek k poznání jednoho z nejtužších autokratických režimů na světě.…číst více

Novinářem v Číně 2 - Tomáš Etzler - cena

Novinářem v Číně 2

Ponořte se do víru zážitků asijské dekády Tomáše Etzlera, vydala by na několik lidských životů. Jak vývoj Číny ovlivnila politika jednoho dítěte? Jaké je zde postavení žen? Jaký byl laureát Nobelovy ceny Liou Siao-po, nejznámější čínský disident? Máme se bát rozpínavosti Číny? Podařilo se udělat z ostrova Chaj-nan Havaj východu? Jak vznikal Etzlerův dokumentární film Nebe? Nahlédněte do života běžných Číňanů i života…číst více

Aktualizované 2. 12. 2023

1. Wikipedie: Åsne Seierstad, Img – Åsne Seierstad