Recenzent: Lenka Šimonová

• Délka audioknihy: 10 hod. 15 min.
  • Interpret: Lukáš Hlavica, Tomáš Šebek
  • Jazyk: český
  • Typ audioknihy: kompletní audiokniha
  • Kategorie: životopisy / skutečné příběhy

Skutečný vhled do země zmítající se konflikty, který vám ukáže, že máte opravdu všechno.

Střecha nad hlavou, bezpečí, obrovská jistota, že se večer vrátíte domů… Nejedná se však o samozřejmost, kterou bychom měli v důsledku zhýčkanosti v našich podmínkách zcela ignorovat. Kdo si myslí, že se máme v naší zemi špatně, by si měl poslechnout tuto audioknihu.

Chce to hodně odvahy opustit rodinu a zažité stereotypy a odjet do země, kde je možné všechno – a zároveň nic. Lékař Tomáš Šebek podnikl další ze svých misí a pod záštitou Lékařů bez hranic zakotvil na nějaký čas v Afghánistánu. Dostali jste strach? Je to opodstatněné, i když… Ne všechno je takové, jaké se na první pohled zdá. Konflikty, násilí, minimální zdravotnické vybavení na lékařských pracovištích a směšné afghánské zvyky či předpisy jsou jen částmi celkového obrazu, který na posluchače čeká. Výsledkem je upřímné, nezastírané a humorně-smutné vyprávění o tom, co se děje v zemi, která je nám bližší, než bychom tušili…

Znásilněné děti, rozpáraná břicha, kontakt se smrtí, která po chvíli přestane děsit. I tyto skutečnosti musel autor každodenně zpracovávat a čelit jim. I přesto však jeho vyprávění většinou nepůsobí příliš depresivně nebo děsivě. Přestože dokázal věrohodně vystihnout a popsat atmosféru, která v Afghánistánu panuje, strach či panika byly z jeho slov patrné jen zřídka. Dlouho jsem hledala příčinu, ale když jsem se do audioknihy zaposlouchala hlouběji, nebylo tak těžké najít ji.

Autor prostě uměl volit správná slova. Přestože neobsahovala jedinečné metafory ani zbytečné příkrasy sloužící jen pro parádu, měla specifickou příchuť. Příchuť poctivosti a střízlivého úsudku, která je mnohonásobně důležitější než jakékoli slovní hříčky. V audioknize na vás čeká přímočarý pohled, typický mužský nadhled a ostrovtip často překračující povolené limity – ale řekněme si to upřímně, smích či humor jsou kořením života, a přestože v Afghánistánu platí řada rozličných pravidel, konkrétně toto je platné na celém světě.

Tomáš Šebek – autor
Mise Afghánistán - Tomáš Šebek - ukázka

Mise Afghánistán nabízí posluchačům dostatečný přehled o tom, jak to v této zemi vypadá. Co v žádném případě nedělat na veřejnosti, jaké potraviny tvoří základ jejich jídelníčku, v jakém prostředí a kolektivu pracují Lékaři bez hranic, jaké zákroky musí s větším či menším rizikem pravidelně provádět, jaká nebezpečí dýchají na krk nejen jim, ale především obyvatelům této respekt budící země.

Audiopodoba knihy je zpracována tak, že posluchač nemůže mít žádné výhrady. Hlas interpreta je nevtíravý, mužný a důrazný, ale hlavně se posluchači neomrzí po první hodině poslechu. Na konci audioknihy si můžete poslechnout i hlas autora, ale předem se omlouvám za svůj názor – byla jsem ráda, že audioverzi namluvil konkrétní interpret, protože měl mnohem tvárnější a vyzrálejší hlas než sám autor.

Knihu Mise Afghánistán si můžete zakoupit zde:

Misi Afghánistán doporučuji všem, kteří se věnují charitativní činnosti, těm, kteří nemají odvahu nebo prostor se jí věnovat, i když by chtěli, ale také všem dobrodruhům, cestovatelům, lékařům a empatickým osobnostem. Přestože v nahrávce najdete mnoho odborných detailů z oblasti medicíny, nemusíte mít odpovídající vzdělání, abyste jim porozuměli. Tak neváhejte a podívejte se do země, která je více než specifická, nebezpečná, ale v mnoha ohledech má oproti té naší i světlejší stránky…

• audioverze pravidelných zápisků psaných v první osobě
  • nevtíravý humor
  • několik drsných situací
  • skvělá interpretace

• pro ty, kteří se věnují charitativní činnosti nebo po ní zatím jen touží
  • pro lékaře, dobrodruhy a cestovatele
  • pro muže i pro ženy

• pro velmi, velmi slabé povahy

Will - Will Smith - cena

Will

Jeden z celosvětově nejuznávanějších představitelů zábavního průmyslu naší doby se s námi rozhodl podělit o svůj životní příběh v inspirativní knize, v níž se vydává zpátky v čase a sleduje svou křivku životních lekcí až k místu, kde se setkávají vnější úspěch, vnitřní štěstí a lidské propojení.Will Smith se (celkem pochopitelně) domníval, že má v životě vyhráno: nejen že byl jeho úspěch naprosto nevídaný, ale navíc se celá jeho rodina pohybovala na špičce světa zábavy. Oni to však vnímali…číst více

Matthew Perry - Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih - cena

Matthew Perry – Přátelé, lásky a ten ohromný průšvih

Hvězda oblíbeného seriálu Přátelé nás ve svém otevřeném, vtipném, nesmlouvavě upřímném a mnohé odhalujícím životopise zavede nejen do zákulisí natáčení legendárního sitcomu, ale i vlastního boje se závislostí. Matthew Perry nechává ve svém výjimečném životním příběhu čtenáře nahlédnout do nahrávacího studia nejúspěšnějšího komediálního seriálu všech dob a zároveň se otevřeně svěřuje se svým…číst více

Princ Harry: Náhradník - cena

Princ Harry: Náhradník

Princ Harry poprvé vypráví svůj příběh – a svou cestu popisuje se syrovou, neochvějnou upřímností.
Náhradník je přelomovým titulem plným pochopení, odhalení, sebezpytování a těžce vydobytého poznání o nekonečné síle lásky i zármutku. Jde o jednu z nejpalčivějších fotografií dvacátého století. Dva chlapci, princové, kráčejí za rakví své matky, zatímco celý svět sleduje jejich smutek…číst více

Poslední aktualizace: 14. 12. 2023

1. Wikipedia: Tomáš Šebek, Img – Tomáš Šebek