Recenzent: Martina Melišková

• Vydavatelství: Pistorius & Olšanská
  • Recenzent knihu četl: 9 hod. 15 min.
  • Počet stran: 336
  • ISBN: 9788075790217
  • Překladatel: Libor Dvořák

Válka se bytostně nedotýkala jen mužů

Válečná tematika v literatuře výrazně dominuje i dnes. Ať už jde beletrii, nebo non-fiction, zdá se, že knihy předkládající válečné hrůzy mají stále světu co říct. O to víc, pokud se vymknou běžnému stereotypu a ukáží něco, na co tisíce jiných příběhů a reportáží po celá léta zapomínaly.

Dva roky jsem přemýšlela mnohem víc, než jsem se setkávala a dělala zápisky. Četla jsem. O čem bude moje kniha? Inu, ještě jedna kniha o válce… Proč? Byly už tisíce válek – malé i velké, známé i neznámé. A hodně se o nich psalo. Ale… Psali je muži a o mužích – bylo to poznat na první pohled. Všechno, co víme o válce, známe z ‚mužského hlasu‘. Všichni jsme v zajetí ‚mužských‘ představ o válce a ‚mužských‘ pocitů z války.Světlana Alexijevič

Jak je zřejmé z ukázky, kniha poukazuje na fakt, že válka zasáhla i do života žen, a to nejen z důvodu, že se musely rozloučit se svými partnery odcházejícími na frontu. Jen málokterá kniha předkládá publiku skutečnost, že i ženské pohlaví vidělo hrůzy války na vlastní oči, přímo v centru dění.

Světlana Alexijevič sesbírala množství výpovědí žen, které se oběma nohama ocitly v centru válečného konfliktu, ať už jako vojačky, mechaničky nebo členky zdravotnického personálu. Jejich slova a vzpomínky lze označit mnoha výrazy – šokující, přímé, upřímné, smutné, strašidelné a oči otevírající.

Světlana Alexijevič – autor

Přestože jsou svědectví úzce zaměřena na jedno téma, a to na vzpomínky na přímou účast ve válce, jejich struktura je obsahově různorodá. Detaily zvěrstev, které vyvolávají hrůzu, jsou chvílemi vystřídány popisy „běžného“ života na frontě. Tyto pasáže působí paradoxně – sice naoko zmírňují drastický nádech knihy, avšak rovněž jej i zvýrazňují. Poukazují na tvrdou skutečnost transformace ženské duše během válečného období. Přestože byly hozeny do rozbouřených vod a přinuceny plavat, stále si v sobě zachovávaly zbytky ženskosti. A to i přesto, že jim válka mnoho z jejich ženskosti nekompromisně vzala.

Válka nemá ženskou tvář - Svetlana Alexijevič - ukázka
Jsem celá od krve. Jeden starší voják mě chtěl uklidnit, obejmout. Slyším, jak o mně říká: ‚Když nezemře, než válka skončí, stejně už nezažije žádné radosti, všechno má za sebou.‘ Tolik hrůzy v takovém mladém věku, říkali. Když mě pod paží vedli do bunkru, tak jsem se třásla, jako bych měla epileptický záchvat. Nezvládala jsem stát na nohou. Třásla jsem se, jako by do mě pustili elektřinu…Světlana Alexijevič

Z pohledu nestranného čtenáře se nejedná o jednoduchý kousek. Kniha místy působí až krutým dojmem, který publiku nedovoluje proletět velkým počtem stran za kratší dobu, a to i přesto, že je skutečnosti ukryté na řádcích opravdu strhnou. Jednotlivé zážitky je třeba vstřebat a vnitřně zpracovat, takže se tím snižuje i rychlost čtení. Přestože autorka předkládá čtenářům nepěkné obrazy, které vyvolávají husí kůži, strach i zděšení, přece jen je ze stránek cítit jakousi lidskost.

I tento postoj odlišuje knihu od jiných reportážních titulů. Reportážní literatura je sice známá tím, že přináší většinou zarážející a mrazivé pohledy na konkrétní témata, ale mnohdy v ní chybí cit, jehož absenci publikum podvědomě vnímá. Reportáže tak většinou působí stroze a věcně, ale kniha Válka nemá ženskou tvář obsáhla nejen fakta, ale přináší i přesvědčivou lidskost a emoce.

Knihu Válka nemá ženskou tvář si můžete zakoupit zde:

Kniha Válka nemá ženskou tvář by se měla objevit v každé knihovně – bez ohledu na současné čtenářské preference jejího majitele. Kniha vyniká také v oblasti dokumentární literatury, a to nejen svým obsahem, tedy motivem, ale i zpracováním. Se skutečnostmi v ní je třeba umět zacházet, kniha určitě není titulem, který by dovolil volný průchod myšlenkám. Čtenáře nutí prožívat informace, přemýšlet a hledat odpovědi na několik otázek, i když většinu z nich již s největší pravděpodobností nelze nalézt. Světlana Alexijevič díky množství výpovědí neznámých žen (a přesto hrdinek) ukázala něco, na co se dlouhá léta zapomínalo – válka se odrazila i v ženských tvářích.

• soubor množství výpovědí a vzpomínek
  • zarážející a husí kůži vyvolávající momenty
  • i přes drastičnost kniha působí lidsky
  • publikace zachycuje široké spektrum emocí
  • válečný motiv zpracovaný do nové podoby

• i pro mladší ročníky, které se o válce dosud dozvídají jen z učebnic
  • pro čtenáře, kteří mají rádi hodnotnou literaturu nutící člověka přemýšlet

• pro příliš slabé povahy, které nestrpí pohled na násilí

Pod štítem Charkova - Darja Stomatova - cena

Pod štítem Charkova: Syrové svědectví z obléhaného města

Válka nás zastihla v Charkově. Každou chvíli jsme čekali, že město padne do rukou ruské armády, která se snažila prolomit obranu. Charkov ale vydržel. Nevzdal se. Stal se štítem celé severovýchodní oblasti Ukrajiny, pod nímž se skrývají osudy jednotlivých Ukrajinců. Tato kniha vás provede prvními týdny války a odhalí vám příběhy, které jste na svých televizních obrazovkách neviděli.…číst více

Svědectví o životě v KLDR - Nina Špitálníková - cena

Svědectví o životě v KLDR

Dění v Severní Koreji bedlivě sledují média a politici po celém světě, přesto se k nám z této země dostává jen velmi omezené a cenzurované množství informací. Kniha koreanistky Niny Špitálníkové, která přináší 7 rozhovorů se severokorejskými uprchlíky, proto představuje mimořádně cenný a unikátní příspěvek k poznání jednoho z nejtužších autokratických režimů na světě.…číst více

Novinářem v Číně 2 - Tomáš Etzler - cena

Novinářem v Číně 2

Ponořte se do víru zážitků asijské dekády Tomáše Etzlera, vydala by na několik lidských životů. Jak vývoj Číny ovlivnila politika jednoho dítěte? Jaké je zde postavení žen? Jaký byl laureát Nobelovy ceny Liou Siao-po, nejznámější čínský disident? Máme se bát rozpínavosti Číny? Podařilo se udělat z ostrova Chaj-nan Havaj východu? Jak vznikal Etzlerův dokumentární film Nebe? Nahlédněte do života běžných Číňanů i života…číst více

Aktualizované 2. 12. 2023