Recenzent: Juraj Drevenka

• Vydavatelství: Pistorius & Olšanská
  • Překlad: Libor Dvořák
  • Recenzent knihu četl: 10 hod. 30 min.
  • Počet stran: 480

Ikonický démon současné politiky, nebo zbytečné zastrašování?

Jméno Vladimira Putina vzbuzuje mezi širokou veřejností různorodé reakce. Jeho postupy a projevy v politické sféře se ne vždy shledají s pochopením. Jak velkou mocí disponuje?

Kniha Všichni muži Kremlu představuje dokonalou ukázku reportážní literatury. Publikace je výsledkem několikaleté práce, shromažďování informací a nalézání souvislostí. Toto úsilí, které ruský autor vyvinul, je v knize rozpoznatelné z každé stránky a vyobrazené situace. Michail Zygar komplexně mapuje politické poměry Ruska, přičemž postupuje na principu příčina – důsledek. Nezaměřuje se jen na samotného Putina a jeho kroky v politice (i když je po celou dobu v centru pozornosti), ale věnuje se také „kolektivnímu Putinovi“, a tedy okolí, které ovlivňovalo, sledovalo a rozvíjelo jeho rozhodování. V publikaci čtenář najde i několik kauz a případů, které se za poslední roky udály, takže získává přehled o zákulisí těchto událostí z moderních dějin, které se běžně z dostupných médií nedozví. Občas mi někde chyběl zdroj autorových informací, ale tento fakt jsem nevnímal jako záporný prvek.

Když jsem začal pracovat na knize, myslel jsem si, že to bude příběh o tom, co se stalo s Ruskem za posledních patnáct let, jak se měnilo vnímání světa i světonázor Vladimira Putina a jeho nejbližšího okolí, jak to všechno začalo a k čemu nás přivedlo. Ale ukázalo se, že účastníci událostí si nikdy přesně nepamatují, co se skutečně stalo. Každý si upravuje vzpomínky tak, aby v nich působil slušně a hrdinsky a – co je hlavní –, aby měl vždy pravdu.Michail Zygar

Kniha Všichni muži Kremlu působí na publikum jako zručně napsaný a rozsáhlý novinový článek. Autor k danému tématu zaujal pozoruhodný postoj – zdržuje se osobních komentářů, nedává najevo své přesvědčení, i když někde na pozadí ho vnímavý čtenář vycítí. Každopádně však kniha navozuje profesionální dojem, a to nejen díky plastickému průřezu Ruskem a širokému informačnímu záběru na poměrně malém prostoru, ale také díky přístupu autora ke svému textu.

Přestože se publikace čte i přes širší slovní zásobu rychle, je důležité, aby čtenář postupoval vpřed s rozvahou a plnou pozorností. Kniha je nabitá informacemi a jen jejich propojení a pochopení dokáže publiku naplno rozprostřít potenciál. V opačném případě může dojít k nepochopení všech důležitých souvislostí a vztahů, takže se čtenář v knize na chvíli ztratí.

Michail Zygar, autor
A tak vznikl příběh o tom, jak se jeden člověk stal králem. Na začátku byla prostě jen jeho vůle udržet se. Začalo se mu však dařit a rozhodl se, že z něj bude úspěšný bojovník a reformátor – král Lví srdce. A zachtělo se mu vstoupit do historie. Ale pak zatoužil po lepším životě. A tak se stal králem Velkolepým. To ho unavilo a chtěl si odpočinout. Pochopil však, že odpočinek si už dovolit nemůže, neboť už je součástí historie.Michail Zygar

Knihu Všichni muži Kremlu si můžete zakoupit zde:

Mohlo by se zdát, že kniha Všichni muži Kremlu je publikace jako na míru ušitá pro lidi, kteří dennodenně sledují politické dění a v momentě, kdy procházejí prvními stránkami knihy, se umí bez problémů zorientovat ve jménech a kontextu. Osobně se neřadím k lidem detailně mapujícím situaci v politice, a přesto jsem neměl pocit, že by mi něco unikalo. Knihu doporučuji především těm čtenářům, kteří se chtějí dozvědět, jakou má Putin moc, a zda je skutečně takovou nástrahou, jak ho občas některá média vykreslují.

• autor podává komplexní obraz o moci Putina
  • postupuje na principu příčina – důsledek
  • množství informací a souvislostí
  • ukázka kvalitní novinařiny
  • kniha se čte rychle
  • ačkoli je v popředí Putin, čtenářovi je předkládán obraz i jiných osobností

• pro lidi, kteří se chtějí dozvědět více o současné světové politické situaci a rovněž by rádi zjistili i příčiny
  • pro čtenáře, kteří se pravidelně zajímají o politiku, ale i pro širokou veřejnost, která politiku denně nesleduje

• pro čtenáře, které toto téma nezajímá, případně mají svůj vlastní názor

Cesta k nesvobodě - Timothy Snyder - cena

Cesta k nesvobodě

Liberální demokracie není absolutním vítězem studené války a ohlášený konec dějin se nekoná. Vladimir Putin se opevnil ve své mocenské pozici a fašistické představy o potřebě pevné ruky začínají ve světě opět rezonovat. Rusko vede kybernetickou válku v Evropě a Spojených státech, využívá svých nových spojenců mezi nacionalisty, radikály a oligarchy, aby snižovalo důvěryhodnost demokratických institucí. Výsledkem současného trendu jsou brexit, Donald Trump, všeobecný vzestup populismu…číst více

Opuštěná společnost Erik Tabery - cena

Opuštěná společnost

Žijeme v době, kdy jeden lživý příspěvek na Twitteru či Facebooku má větší dosah než systematická práce investigativních novinářů. Posilují populisté, kteří sbírají body kritikou establishmentu, i když sami mají z vlastního elitního postavení dlouhodobý prospěch. Výdobytky demokracie jako svoboda slova či nezávislost médií jsou necelých třicet let po listopadu 1989 zpochybňovány. Šéfredaktor týdeníku Respekt popisuje dobrodružnou českou cestu od vzniku republiky po…číst více

Ne/promlčeno - cena

Ne/Promlčeno – Divoké devadesátky, mafiánské popravy a skutečné zločiny, které mění osudy

U některých zločinů může dopadení pachatele trvat několik let, někdy mohou dokonce pachatelé zůstat nepotrestaní i přesto, že je zločin objasněn. Kvůli promlčecí lhůtě si tak vrazi mohou často po letech oddechnout a přestat se ohlížet přes rameno.Spolek Nepromlčíme právě na takové kauzy upozorňuje a představuje je veřejnosti pomocí krátkých…číst více

1. Wikipedia: Michail Zygar, Img – Michail Zygare