Knižní recenze: Zázračný úklid

Recenzent: Miška Hossová

• Vydavatelství: Knižní klub
  • Původní název: Jinsei ga tokimeku katazuke no maho
  • Recenzent knihu četl: 4 hod. 5 min.
  • Počet stran: 224

Uklizený byt je základem šťastného života

Jen malá část z nás se může pochlubit tím, že má perfektně uklizenou domácnost, ve které má všechno své místo, nic se neválí na dně skříně, nebo nedej bože na podlaze v předsíni. Je možné skoncovat jednou provždy s nepořádkem?

Podle knihy od japonské autorky Marie Kondo to možné je. Publikace představuje jakýsi manuál na to, jak uklidit svůj obytný prostor – jednou a pořádně. A ačkoli by se mohlo zdát, že v knize čtenář dychtivý po pořádku najde rady ohledně čisticích prostředků, není tomu tak.

V první řadě je třeba rozlišit dva pojmy – špína (respektive nečistota) a nepořádek. Kniha se věnuje právě druhému výrazu. Postup, jak vyleštit podlahu či zbavit se prachu zde nenajdeme. Avšak návod na to, jak zbavit byt nepotřebných věcí, je obsahem této publikace.

Jak tedy můžete dosáhnout správného přístupu? Existuje paradoxně jen jeden způsob, a spočívá v tom, že získáte správnou techniku. Pamatujte si: Metoda, kterou popisuji v této knize, není jen soubor pravidel o tom, jak roztřídit, uspořádat a zlikvidovat věci. Je to příručka, pomocí které si osvojíte správný způsob vytvoření pořádku – a díky ní se můžete stát pořádným člověkem.Marie Kondo
Zázračný úklid – Marie Kondo – recenze

Klíčem k úspěchu je vyhodit vše, co nám nepřináší užitek, radost a uspokojení. Autorka čtenářům navrhuje pořadí, v jakém mají věci třídit, a dává jednoduché, ale účinné tipy, na které nástrahy si dát největší pozor. Lze se tak dozvědět například i to, proč je vhodné začít mimosezónním oblečením a proč bychom za žádných okolností neměli ponožky skládat do klubíčka.

Rady a tipy jsou nesmírně banální, ale při hlubším zamyšlení lze dojít k závěru, že se většina z nás těmto banalitám vyhýbá, a dláždí si tak cestu k nepořádku. Každý princip je vysvětlen a podán jednoduše, autorka mnohokrát poukazuje na osobní zkušenosti se svými klienty, jelikož se živí jako „poradkyně při úklidu“. Její pohled na domácnost a věci v ní je mírně osobitý – každou věc vnímá svojí optikou a často si s věcmi povídá, děkuje jim za službu, kterou pro ni dělají, a ukládá je na své místo, kde jim dopřeje vytoužený odpočinek.

V závěru knihy autorka poukazuje na to, že prostředí, ve kterém se dlouhodobě pohybujeme, má vliv na náš život a zdraví. Přestože není jediná, kdo s touto myšlenkou přichází, pravdivost jí upřít nelze. Tato závěrečná slova tak jen umocňují dobrý pocit z knihy či přečtených slov a rovněž ještě více „nakopnou“ čtenáře k tomu, aby vstal a šel si dát svůj život a obydlí do pořádku. Z autorčiných slov se neustále šíří motivace a podnět k tomu, aby čtenář začal aktivně pracovat na své domácnosti.

Marie Kondo autor
Pokud jste uklidili svůj dům, váš život se dramaticky změní. Když jednou zažijete, jaké to je mít opravdu uklizený dům, budete cítit, že se celý váš svět rozzáří. Už nikdy se nevrátíte k nepořádku. To je to, čemu říkám magie úklidu. A účinky jsou ohromující. Nejenom, že už nikdy víc nebudete nepořádní, ale začnete nový život. To je to kouzlo, o které se chci podělit s co největším počtem lidí.Marie Kondo

Knihu Zázračný úklid si můžete zakoupit zde:

Pokud jste vůči příručce více či méně skeptičtí, nebude na škodu odhodit předsudky. Kniha je sice triviální, ale přesto dokáže poskytnout nejednu užitečnou radu. Její obsah není zdlouhavý, autorka slovy zbytečně neplýtvá a jednotlivé věty neskládá do metafor. Nemusíte se tak bát ztráty času. Z přečtení této knihy si čtenář odnese jen praktické rady, které lze do života aplikovat okamžitě.

• jednoduché zpracování
  • užitečné rady a tipy
  • okamžitá aplikace do života
  • příručka působí motivačně

• pro každého, kdo chce účinně skoncovat s nepořádkem
  • pro perfekcionisty a lidi, kteří mají rádi systém
  • pro všechny věkové kategorie

• pro lenochy, kteří nejsou ochotni zapracovat na pořádku své domácnosti

Atomové návyky - James Clear - cena

Atomové návyky

Prvního ledna máme všichni jasno v tom, že přestaneme kouřit, začneme víc cvičit nebo uklízet. Jenže do února už jsme zase tam, kde jsme byli. Proč? Naší nejhlubší motivací je pohodlí a lenost. Energie je vzácná a evoluce naše mozky nastavila tak, abychom jí šetřili. Řešení spočívá v systému! James Clear vás seznámí se čtyřmi zákony behaviorální změny a pomůže vám nastavit si prostředí tak, aby vám lidská přirozenost nejen nepřekážela…číst více

Pět jazyků lásky Gary Chapman - cena

Pět jazyků lásky

Gary Chapman provází čtenáře pěti základními jazyky lásky, které jsou klíčové pro to, aby se náš vztah s druhým člověkem stal vztahem obohacujícím a harmonickým. Jakými jazyky lásky tedy máme ke svým drahým promlouvat: slovy ujíštění, jimiž oceníme hodnotu toho druhého; pozorností, kdy se dokážeme vcítit do vnitřních prožitků druhéhoa vyjádřit svou duševní blízkost; jazykem darů, kdy druhého zahrnujeme drobnými maličkostmi…číst více

Mýtus normálnosti - Gábor Maté - cena

Mýtus normálnosti

Autoři se v knize ptají, jak je možné, že v části světa, která se chlubí nevyspělejším zdravotnickým systémem, se zdraví populace trvale zhoršuje – viz například fakt, že skoro 70 % Američanů pobírá minimálně jeden lék na předpis a přes 50 % užívá dva i více léků nebo že v Kanadě trpí pětina populace vysokým tlakem, a v Evropě dokonce více než třetina. Autoři trpělivě a velmi srozumitelně spojují jednotlivé fenomény do překvapivých souvislostí, ukazují na pravé příčiny nemocí…číst více

Poslední aktualizace: 2. 12. 2023

1. Wikipedie: Marie Kondo, Img – Marie Kondo